Самолетите на бъдещето - повече удобство, но и повече следене

Седалка, съобразена с личните предпочитания на пътниците, светлина, която сигнализира кога отделението за ръчен багаж се препълва, предупреждения за разкопчани предпазни колани - това са само част от иновациите, които ще въведат на борда си самолетите на бъдещето.

Мобилните устройства ще станат неизменна част от пътуването със самолет. Чрез смартфоните пътниците ще могат да управляват предпочитанията си на борда.

"Това е вид непрекъснато свързване и предаване на информация", казва пред CNN Travel Инго Вугетцер, вицепрезидент в Airbus, отговорен за маркетинга. "На борда на самолета продължавате да изпитвате онова, което изпитвате на земята".

Кабините от бъдещето са естествено допълнение към свързаността с интернет навсякъде около нас - интелигентни домове, свързани устройства, които управляват всеки човешки ход. Според Airbus тези технологии трябва да навлязат и в самолетите.

Новата концепция за пътническа кабина на бъдещето предвижда тя да бъде оборудвана с безжична технология, която ще служи като "гръбнак" и ще може да управлява всички устройства на борда.

Така пътниците ще могат да контролират предпочитанията си само с мобилно устройство.

Щом се качат, пасажерите ще имат пред себе си OLED панел, който приветства за "добре дошли" и представя актуализации по време на цялото пътуване. Седалката ще бъде програмирана така, че да съвпада с удобството на пътника и предпочитанията за храна и напитки.

Чрез новите технологии кабинният екипаж ще може да улесни и поставянето на ръчен багаж в предвидените за това отделения. Празните места ще светят в зелено, а червеното ще сочи препълване.

Вече няма да се налага екипажът да минава и проверява всеки пътник дали си е сложил предпазния колан. Проверката ще се извършва автоматично от специален сензор, който известява, когато пътникът не поставил колана си.

Иновациите в пътническите кабини на самолетите може да са много удобни и да улеснят пътниците, но може и да повдигнат въпроса за личното пространство и нарушаването му.

Камерите на борда са повод за много дебати и дискусии по отношение на личното пространство. По-рано тази година някои основни въздушни превозвачи признаха, че имат инсталирани камери в пътническите салони.

Авиокомпаниите, включително Singapore Airlines и Emirates, подчертаха, че камерите са деактивирани и не планират да ги включват без съгласието на пътниците.

Инго Вугетцер от Airbus посочва, че камерите ще бъдат инсталирани с филтър, който размазва лицата на хората.

Според него целта не е камерите да дават информация колко дълго например пътниците прекарват в тоалетните, а по-скоро да се следи колко ролка тоалетна хартия е останала и дали има нужда от доливане на сапун.

Ако някой пътник прекарва необичайно много време в тоалетната, ще бъде изпратен сигнал до екипажа.

"Навлизане в личния живот" - така журналистът и експерт по семейни пътувания Кендис Стейпън определя новите технологии, които предстои да навлязат на борда на самолета.

"Когато си купувам самолетен билет, аз не се записвам да бъда част от експеримент за проследяване от авиокомпанията", допълва тя.

Стейпън е скептично настроена и към необходимостта от камери и според нея те не са от полза за пътниците.

Авиационният експерт Питър Лем казва, че макар концепцията за кабината на бъдещето да звучи положителна, съществуват също някои опасения относно личното пространство, събирането на данни и камерите на борда.

"Алгоритъмът за проследяване лесно може да свърже пътника с номера на седалката и да го следи, докато се движи "свободно" в кабината", допълва той.

Airbus започна пробни изпитания на самолетите с ново оборудване, като следва да предадат резултатите на другите превозвачи. Те ще имат възможност да избират различни аспекти на новите кабини, които да използват в самолетите си.

Предвижда се концепцията да бъде въведена в експлоатация през 2021 за по-малките самолети, а през 2023 за тези с широка каросерия.

Планът за новите кабини вече е получил одобрение на изложението Aircraft Interiors в Лос Анджелис през септември 2019 г. Експериментът, свързан с въздушното пространство, спечели награда за кристална кабина през 2019 г. за "най-добро пътуване на клиенти".

Новините

Най-четените