"Литият и останалите редки метали скоро ще са по-важни от петрола и газа" - така преди няколко месеца председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен онагледи енергийните перспективи на Европейския съюз (ЕС).
Литият е нужен за направата на батерии - от тези в телефоните до онези в електромобилите, и колкото повече светът се опитва да намалява въглеродния отпечатък на транспорта, от толкова повече литий ще има нужда.
Отделно при преминаването към възобновяеми източници не е решен един съществен проблем - съхранението на произведеното от слънцето и вятъра, които не са константен източник на енергия и зависят от времето.
Изчислено е, че за постигане на целта за намаляване на парниковите емисии до края на десетилетието, само на Европейския съюз ще са му нужни 18 пъти по-големи количества литий, а до 2050 г. те ще нараснат 60 пъти.
"Зелени заедно"......е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
Това обаче има висока и не особено екологична цена. Литият е мек метал, който не се открива в свободно състояние в природата. Той винаги е част или от скали, или от солени води, или се намира в глината. За да бъде добит, трябва да бъде извлечен от тези източници.
Най-често това става с изпомпване на солени подпочвени води и почва и изпаряването им в басейни, или с класическо минно дело, при което се копаят скали. И двата процеса са скъпи и изискват огромни количества вода. При изпаряването например са нужни над 2 млн. литра вода за добиването на тон литий. Отделно процесът унищожава почвата и уврежда околните екосистеми.
Затова светът търси по-евтина и устойчива алтернатива за все по-нарастващите си нужди от батерии.
Един от отговорите може да се окаже нещо съвсем просто и изобилно като морската сол.
Изследователи от Университета в Сидни, Австралия, са създали точно това - евтина батерия с четири пъти по-голям капацитет за съхранение на енергия от литиевия вариант. Изобретението е направено от натрий-сяра - вид разтопени соли, които могат да се добиват от морската вода.
"Това може да е пробив за възобновяемата енергия. Нашата натриева батерия има потенциала да намали драматично разходите и да съхранява 4 пъти повече енергия от лития", смята водещият екипа изследователи д-р Шенлон Жао.
По принцип идеята за батерии от разтопена сол не е нова. Те съществуват от 50 години, но доскоро не бяха пълноценна алтернатива заради краткия им цикъл на енергиен живот.
За съществуващите батерии бяха нужни нагряти на висока температура електроди, които да поддържат електролитите и натрий-сярата в течно състояние.
Новото в представената от Университета в Сидни батерия е подобрената реактивност на сярата, от което зависи и капацитетът на батерията. Екипът използва електроди на въглеродна основа и процес на топлинно разлагане - пиролиза, който променя взаимодействието на сярата и натрия.
Така, с промяната на електродите в устройството, то вече е с много по-големи възможности за съхранение на енергия и ултра дълъг живот при стайна температура - запазва половината си капацитет след 1000 зареждания.
А морската сол е навсякъде и се добива далеч по-лесно от лития.
"Когато слънцето не свети и вятърът не духа, се нуждаем от висококачествени решения за съхранение на енергията, които не струват скъпо и са лесно достъпни. Решения, произведени от изобилни ресурси като натрия - който може да се добива от морската вода, имат потенциала да гарантират по-голяма енергийна сигурност", коментира Жао.
Технологията е изпитвана върху малки плоски батерии в лабораторни условия. Тепърва ще се разработи по-голяма версия с идея за навлизането ѝ за комерсиална употреба.
---
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.