Гагавщини

Да се живее без Гага е невъзможно. До това заключение стигнах след като си дадох сметката, че непрекъснато съм обстрелван с безсмислените й работи. Ще кажете, че щом не ми допада, да игнорирам вменената й артистичност с натискане на един бутон, плясване на страници, жумене...

Но както се и очакваше, влиянието й стигна и нас. Допреди Гага младите дизайнери се водеха, че творят нещо подобно на карнавални костюми с идеята за екстравагантност. Днес същите биват инспирирани от нея, защото харесват "новото" и "крещящото". Това, с което Азис например стана известен. Това, което умът ти не се старае да го побере, а окото остава за кратко време шашнато. До следващия удар.

И докато преди танцьорките по клубовете си бяха обикновени танцьорки, сега се зоват гаги.

А кое в Гага по-точно ги вдъхновява - не знам. Музиката й, която е взаимствана от редица други главни в масовите сцени? Визията й, която е най-нагло открадната от тази, тази и тази певица. Мирогледът й да се откажеш от детството, за да станеш звезда (Гага съветва 12-годишния Грейсън Шанс, който в телевизионно предаване свири и пее кавър на нейната "Paparazzi", със следните думи: "Просто продължавай да работиш усърдно и да следваш мечтите си, стой далеч от момичетата и се фокусирай върху таланта си.").

Браво! Когато тя е била на 12, сигурно е пяла на четката за коса пред огледалото, но не й е хрумвало да спре боя с момчетата, защото е нещо хубаво, предполага се. Така, съпътстващо възрастта. И за да се направи на ментор, трябва да подтикне момчето да се превърне в нов модел Майкъл Джексън.

Сега ми изникват в съзнанието елегантните псувни на британската електропоп певица Ройшийн Мърфи, според която Гага й е откраднала огромните шапки, чашката с чай, гигантските подплънки на раменете в зората на нейното изтрещяване. И я нарече "долнопробно мое копие". Така се прави. Корави докрай!

Но, разбира се, у нас не можем да останем назад с това, което се слуша, гледа, облича и т.н. Гага е профанация на всичко - от музиката до стила (по същината си тя е кич версия на висшата мода, коментира The Daily Beast).

На това разочарование станах свидетел на конкурс за бельо на млади дизайнери наскоро.

Сред изискванията на модните спецове у нас бяха креативност, уникалност, естетика и прочее. А иначе идеите на бъдещите модни корифеи бяха жената цвете, кралица или змия, които директно могат да събират прах при детските книжки с приказки.

Плоските им хрумки се родееха с тези на Гага, предназначени за малките тийнеджърски мозъчета. И за да се допълни мъката от този култ към Гага, слухът трябваше също да падне в боя пак с Гага и нейната върла кавър версия Кейти Пери.

Сред цялата боза обаче няма как да не се споменат и няколко модела, за които си личеше, че бяха направени интелигентно и красиво. В тях имаше заигравка между женското и мъжкото начало, личеше си онзи усет към финия, а не към преекспонирания детайл (както е при Гага). Това бельо бе дръзко, но не губеше от красотата си и след като провокираше окото, се насочваше към ума. Защото става въпрос за изкуство, а не за Гага.

Имам щастието да познавам дизайнери като Йелена Кесич и Боян Петрушевски, които са част от младите трендсетъри у нас. Те залагат на минималистичното, на изчистеното, на ефирни материи предимно в черно и бяло. И ти става някак топло на сърцето, като се сетиш, че си в балона с малкото, но качественото, и летиш.

А онзи препълненият с тежък мазен въздух (да се разбира демонските измислици на Гага) едва се надига.

И така - победата е на кантар. Дали Гага, която ще започне в скоро време да прави клипове, по-скъпи и от филмова продукция, за да компенсира тоталната липса на музика в труда си, или аудиторията ще се отърси от заслепението от брокат и лак за коса? И младите дизайнери ще кривнат от вече потъпкани пътеки на изкуството?

Аз съм реалист и трябва да призная, че това отваряне на очите едва ли ще се състои. Още повече, че преди, когато индустрията на стилистите хващаше нова звезда, тя я превръщаше в нещо неузнаваемо за самата нея, огъвайки я според собствената си вездесъщност.

Този път Гага командва парада. И дава бъдеще на всички безумни експериментатори.

Новините

Най-четените