Стая 107, Матури 2012

Стая 107 в училище "Паисий Хилендарски", град - някъде в България, провеждат се матури 2012, пети поред за тази държава.

Преди няколко дни всеки е получил служебната бележка и знае в кое училище и в коя стая трябва да се яви за двете си задължителни матури. Списъците са изложени на вратата на училището и всеки ученик при желание може предварително да разбере с кой ще е в една стая.

Но едва ли някой си е направил труда да го направи. Вече се използват по-съвременни мързеливи методи като въпрос във FB. Най-големите късметлии получават като бонус умниците на класа или от друг клас в своята стая.

От Регионалния инспекторат по образоване са се погрижили с разпределението и заедно се събират доста различни индивиди, от различни класове и училища, с различен умствен капацитет и подготовка. Така се е получило и в стая 107.

Всяко училище може да разпредели учениците къде да седят и някои училища се застраховат, създавайки дирижиран жребий. Нашия случай е такъв и случайно познаващите се ученици се оказват един до друг.

Да започнем с Петър, отличника на випуска. Петър е ходил на частни уроци, готвил се е усилено, вече е минал някой предварителен изпит в многобройните университети. Изкарал е висока оценка и не се притеснява за матурите, уверен в своите възможности и знания. Петър ще използва пълноценно всяка минута от 4-те часа и няма да излезе и минута по-рано.

Да продължим с Гошката, прекарал е времето си в училище, използвайки територията му в измисляне на щуротии и в осъществяване на контакти с другия пол. Гошето е спортист, тренира футбол, посещава редовно фитнес залите. През 4-те години на обучение е получавал оценките си без много да се напряга. Дори е оставал на поправителни изпити, но това никога не го е притеснявало. Всички в училище, в това число и той, знаят, че изпитите се дават на септември и няма ученик, останал да повтаря клас.

В тази стая е и Таничка, оправно и умно момиче, което добре си знае интересите. На нея й трябва диплома и висок среден успех в нея. Затова, когато е трябвало, си е научавала уроците и изкарвала високите оценки. Това е ставало без изобщо да използва и 50% от умствения си капацитет. Занижените критерии на учителите и добрите и познания в теорията на манипулативното поведение винаги прибавят една единица в повече към оценката и.

Тук е и Емо, момче от силна паралелка, веселякът на класа. Не е глупав, само дето не му се учи много. Заради това, че е в този клас, получава оценки между 4 и 5 преписвайки - и отвреме навреме научавайки по някой урок. Емо отдавна е разбрал, че дипломата няма да му послужи за нищо, колебае се дали да продължи обучението си и помага в бизнеса на баща си.

Следва Сашо, ром, с някакви придобити умения в основното образование. Загубени завинаги след попадането му в клас, където половината от започналите не са стигнали 12 клас, а останалите преминават само заради милостта на учителите. Сашо отдавна е загубил всякакво желание да учи.

Госпожата по български прави отчаяни опити, за да влее поне малко знания в главата му с променлив успех. Тя си е обособила една групичка от няколко човека и работи с тях, останалите категорично отказват да участват в учебния процес и им е безразлично дали ще си вземат матурата или не.

Всичките тези наши герои се появяват в 7.30 в училище и под указанията на квесторите намират стая 107. Към тях ще се присъединят същите типажи от друго училище и бройката в стаята ще достигне 15.

До 8 без пет може да се появи и Кирето. Той е успял някак да се промъкне през ситото. За негов късмет е имал само два поправителни, ако бяха повече от три, нямаше да може да ги вземе всичките заради липса на време, и с това би загубил възможността да се яви на матура.

Кирето няма да дойде, защото предишния ден си е празнувал абитуриенската и се е напил така, че ще се събуди в 12 на следващия ден. Родителите му така и не са разбрали, че синът им трябва да се яви на изпит.

Госпожа Петкова, учител по математика в съседния град, е станала в 5 часа, за да се приготви и пристигне в своето училище. Там я чака бусчето, което ще ги превози при комшиите, за да бъдат квестори.

Госпожа Петкова е квестор за пръв път от няколко години. Изпитите след 7 клас и матурите в един ден са мобилизирали почти всички учители за квестори. Подробно е разучила указанието за квестори, разпечатано им в училище, подписала се е, че е инструктирана.

Госпожа Петкова се притеснява, както и повечето й колеги, да не обърка нещо, правилата са много и грешката може да има фатални последици за учениците. Тук в другото училище получава още една порция указания и научава, че ще бъде квестор в стая 107, заедно с колежката си Иванова от нейния град.

Госпожица Венева е от конкурентното училище. Тя е късметлийка, защото са я поставили да бъде квестор в коридора. Поставили са я там, защото ученици от нейното училище провеждат матурите си тук.

В 7.30 администраторът на училището е изтеглил материалите от интернет и чака паролата, за да ги разсекрети. Тази година от МОН се презастраховат и пускат паролата няколко минути по-рано. 
Това е ценно време за училищата. Те трябва да са приключили разпечатването и да са започнали най-късно в 8. 30. При добра организация и достатъчно техника разпечатването върви гладко и за 20 минути цялата дандания свършва.

Госпожа Петкова е получила материалите от директора на училището и ги е раздала на учениците. Преди това е свършила с изключително отговорната работа да проследи как всеки си изписва правилно името и го слага в малкото пликче.

Системата се е задействала и всеки от нашите герои предварително си е изработил план. До няколко минути вече копие от матурата по съответния вариант e попаднала, където трябва. Интернетът си работи, въпреки уверенията на министъра, че ще го спре.

Госпожа Белнейска вече решава получения по електронен път вариант. Тя цяла година е подготвяла учениците си за тези матури. Те са се превърнали в нещо като меч над главата й. Въпреки че изпитва притеснения заради това, което прави, и не е привърженик на преписващата система. Под общия натиск на колеги и други външни лица решава теста и го предава по веригата.

Класната Узунова няма такива притеснения. Те отдавна са изчезнали. До нея е достигнал решен вариант, незнайно откъде и тя е поела ангажимента да го разпространи. След две седмици ще се окаже, че нейният клас са много добри ученици и са се подготвили отлично.

Училището и класната имат пряк интерес от това и високите оценки ще влязат в употреба в рекламната кампания за привличане на малкото останали ученици. Борбата е безмилостно жестока, както е казал поетът, и всякакви средства са позволени.

Таничка има класна грижовница - в 9 и 20 вече има отговорите на GSM си. Тя се е презастраховала и е ангажирала приятелката си Пенка да реши теста и в 10 часа има вече два решени варианта.

Време е да отиде до тоалетната и да ги сравни. Там на спокойствие може да уточни отговорите, за които се колебае, и да си ги запише някъде. Квесторите са се оказали свестни хорица и телефоните ще вършат работа и в стаята.

Емо с нетърпение чака някой да получи отговорите, за да препише. Таничка му е добра позната и му дава телефона си, след като е свършила. Оценката не й е важна, защото не е определяща за специалността, за която кандидатства. Сигурна в отговорите на теста, тя не си прави труда да пише по есето, а и темата я затруднява. Пропуснала е да прочете този роман. В 11 без 15 тя вече е в заведението срещу училището, доволна от себе си.

Емо също е получил пищов. Намерил го е случайно в тоалетната, която е посетил вече два пъти. За капак съученикът му Пешо е изпратил също отговорите на теста и има малки разминавания в тях. След малко размисъл Емо вкарва верните според него отговори и напуска залата.

Гошката се е върнал от посещение на WC и е изкарал късмет. Познатият учител на баща му го е пресрещнал в коридора и му е дал пищов с отговорите. Сега може спокойно под погледите на квесторите да ги препише. Видял е, че на един въпрос отговорите липсват и затова решава да помоли квесторката да му помогне. Много успешен ход за него и след малко вече има отговор и на този въпрос. В 11 часа вече гордо крачи по улицата и се хвали на всеки срещнат, че ще стане студент и на матурата ще има поне 4.50.

Приятелката на Гошката го чака в кафето, в този момент тя си мисли за това, че догодина и тя завършва и ще има матура. Няма никакви притеснения, защото отсега Гошката й е обещал да намери верните отговори и да и ги прати с SMS. Тя изобщо няма да седне и да чете, защо да се мъчи като останалите малцинство нейни съученици. Накрая ще има по-високи оценки от тези глупаци.

Петър усилено пише есето, повечето в стаята вече са излезли. Но умът му не може да проумее какво става. Преди малко едната от квесторките се е обадила по-телефона, за да попита колежка кой е верният отговор на въпрос 9. Забелязал е как Емо от неговото училище си е поставил пищов и телефон върху чина. Вече е решил за себе си да напусне България, колкото е възможно по-бързо.

Само Сашо стои гордо и се чуди какво прави тук, опитал се е да реши нещо, но матурата е непосилна за моментните му знания. Решил е да опита късмета си с произволни отговори. Момче от съседното училище се е опитало да му даде верните отговори, но той гордо е отказал. Сашо се притеснява и така и не си ги поисква. Не че всичко това има голямо значение за него. Ще изчака до септември, когато калабалъкът ще е по-малък и тогава ще се намери някой милостив учител.

Госпожица Венева се чуди на колегите, които много са се разработили и минават покрай нея с разни папки. Почти забелязва как напъхват в ръцете на един ученик нещо, чуди се какви са тези опашки пред тоалетните. Накрая й омръзва да ги чака, тихичко си сяда на своя стол и престава да си мисли за глупости.

#1 паяка 13.06.2012 в 10:21:03

Не вярвам на това.

#3 Оня Дето Го Трият 13.06.2012 в 11:02:41

А пък аз вярвам... Будала, кво да правиш

#6 fata morgana 13.06.2012 в 11:33:38

Чист реализъм! Което не променя факта, че все пак са едно по-интелигентно поколение. Просто да си тарикат е мода, фешън е. Дори и да не си преписвач по природа е редното да се направиш на такъв за пред съучениците, да не си помислят, че си глупак. Жалко е, защото точно това поколение, което е съставено от реалистични хора, израсли на свобода, ползват интернет от бебета, ако не си решаваха нещата по този начин, а освен всичко друго и учеха, щяха да са хора със заряд.

#7 lele male 13.06.2012 в 12:22:48

Доста тъжна картинка ...

#8 Bobby_gBG 13.06.2012 в 12:50:51

Следва Сашо, ром, с някакви придобити умения в основното образование. Загубени завинаги след попадането му в клас, където половината от започналите не са стигнали 12 клас, а останалите преминават само заради милостта на учителите. Сашо отдавна е загубил всякакво желание да учи Само Сашо стои гордо и се чуди какво прави тук, опитал се е да реши нещо, но матурата е непосилна за моментните му знания. Решил е да опита късмета си с произволни отговори. Момче от съседното училище се е опитало да му даде верните отговори, но той гордо е отказал. Сашо се притеснява и така и не си ги поисква. Не че всичко това има голямо значение за него. Ще изчака до септември, когато калабалъкът ще е по-малък и тогава ще се намери някой милостив учител ------------------------------------------------------------- Бухаха, накрая се оказа че сред всичките българи-измамници имало и един свестен и честен ром (само не разбрах дали е червен или бял), на който явно българите са му виновни че не се учи, но за сметка на това дори не се и опитва да преписва "понеже е честен"... Аре въз от тука с тия глупости, страшно е дразнещо да сме им виновни ние за това че не се учат, и дори и не прявят опит дори да измамят за да минат (да бе да), толкова много не им пука ... Ако не беше тази глупост бих казал че статията можеше да мине за забавен преглед на реалността, и всичките простотии на системата събрани накуп, ама да ми завършвате с това, аре въз.

#12 Georgi Marinov 14.06.2012 в 18:04:02

fata morgana | 13.06.201211:33 Чист реализъм! Което не променя факта, че все пак са едно по-интелигентно поколение. Просто да си тарикат е мода, фешън е. Дори и да не си преписвач по природа е редното да се направиш на такъв за пред съучениците, да не си помислят, че си глупак. Жалко е, защото точно това поколение, което е съставено от реалистични хора, израсли на свобода, ползват интернет от бебета, ако не си решаваха нещата по този начин, а освен всичко друго и учеха, щяха да са хора със заряд. =================================== По-голямата трагедия е, че това поколение ще възпита следващото и т.н. И въпросните "ценности" ще се предадат нататък. То не че предните поколения не са се водели от сходна ценностна система, просто тяхната е в един не толкова екстремен вариант. За съжаление, циганският модел на поведения, който е възприет от голяма част от хората на моя и по-млада възраст е много по-лесен за въпроизвеждане и много по-"заразен" отколкото моделът на поведение и ценностната система, които ще осигурят на България такова бъдеще, каквото бихме искали да имаме. Съответно перспективите са мрачни

#13 Georgi Marinov 14.06.2012 в 18:21:33

Manuela Gerenova | 13.06.201213:17 В много университети приемният изпит е есе, защита или изложение по даден проблем (общо казано), дори интервю с комисия. Все неща, които елиминират зубраческия фактор и няма как да доведат до гореописаното. В България, обратното, зубренето от най-чисти и идиотски вид бива насърчавано, независимо дали изпитването е тест, съчинение или есе. Нормално е всеки втори да се изтарикати, те децата не са виновни, че цялата ни изпитна система е сбъркана. ========================================== Че зубренето е може би най-голямата трагедия на българската образователна система е точно така. И то започва от първи клас и продължава и на докторантско ниво, толкова фундаментален компонент на системата е. И ефектът е, че се продуцират хора с овчи манталитет (какъв друг манталитет да развиеш при положение, че цял живото си преповтарял написаното от други?) абсолютно неспособни да разсъждават логически и рационално. Което от своя страна води до затваряне на цикъла тъй като същите тези хора не са способни да видят проблемите в системата и как и защо тя трябва да се реформир, съответно системата си се клатушка напред в бъдещето десетилетие след десетилетие и нещата се влошават (едничкото изключение от правилото за зубренето беше обучението по математика, където нещата традиционно са били обърнати спрямо ситуацията на Запад, основно по руско влияние - докато на Запад се преподават заучени рецепти, на Изток най-общо казано, целта на обучението по математиката е била да те научи да мисли; само че точно обучението по математиката беше съсипано в най-голяма степен в последните 20+ години). Инерционната бариера пред каквито е да е било смислени реформи е твърде висока. Първо, за да се въведе системата, която да научи децата да мислят, са необходими учители, които да могат да мислят и които да могат предадат това умение на учениците си. Аз лично съм имал огромното щастие да ми преподават основно учители от съвсем десният край на кривата в това отношение, но те всичките са вече пред или в пенсия, а съм виждал и много от средностатистическите такива и изобщо не си правя каквито и да било илюзии, че в цялата държава има дотатъчно хора на ниво за да се спретнат повече от 5-6 училища на нужното ниво. И второ, което е по-важното, ако децата се научат да мислят и се стимулират да учат и да се обогатяват сами, със съответните промени в изпитната система, нуждата от частни уроци и цялата индустрия асоциирана с тях отпада (то и сега няма нужда от тях, не искам да се самоизтъквам, но през живота си не съм ходил нито веднъж на частен урок, и това не се е оказало някаква кой знае каква пречка пред развитието ми така че никога не съм можел да разбера защо се харчат такива луди пари за това). Което не е в интерес на никого в системата (съмнява ме, че това е ясно осъзнато от повече хора с такив интере, но си е точно така). Обшо взето кашата е такава, че измъкване на този етап няма освен с много драстични и последователни мерки от горе. Само че тези "горе" са продукт на същата система и както обясних по-горе, това затваря кръга...

#14 Georgi Marinov 14.06.2012 в 18:31:05

Manuela Gerenova | 13.06.201213:17 В много университети приемният изпит е есе, защита или изложение по даден проблем (общо казано), дори интервю с комисия. Все неща, които елиминират зубраческия фактор и няма как да доведат до гореописаното. В България, обратното, зубренето от най-чисти и идиотски вид бива насърчавано, независимо дали изпитването е тест, съчинение или есе. Нормално е всеки втори да се изтарикати, те децата не са виновни, че цялата ни изпитна система е сбъркана. ================================= И относно преписването - преписването се елиминира много лесно с компютризирани тестове в реално време - сядаш пред компютъра и той ти тегли въпросите един по един от много голям набор въпроси, които няма начин да си научил предварително, или пък ако е есе, пишеш го директно там. GRE-тата в САЩ са на такава системата, не е като да не е пробвано. Като това съвсем спокойно могат да бъдат тестове, които тестват реални знания и мисловни способности - и нашите, и американските стандартизирани тестове са на светлинни години от този идеал, но това не значи, че такива тестове не съществуват, има ги. Отделно една такава система по дефиниция тества и жизнено-необходимата в днешно време елементарна компютърна грамотност (и преди някой да каже "ама то всички вече имат телефони и компютри", да уточня, че имам много сериозно причини, от лични наблюдения, да подозирам, че една немалка част от хората с телефони и компютри, които висят цял ден във фейсбука, биха имали трудности със самото общуване с компютъра на един такъв тест, колкото и парадоксално да звучи това). Единственият начин да се преписва в такава ситуация е да има някой физически до (или вместо) теб и да ти реши теста. Което, като се имат предвид до какви висоти корумпираността може да стигне в България, не е невъзможно, но все пак ще е много по-добре от сегашното положение

#16 Дебел 28.07.2012 в 12:51:47

Хахахахаахахаха,по-смешна писаница не бях чел.Преписва се да,на матури,изпити и т.н.Обаче написаното тук,направо ме изкефи.С една дума нашите деца не учат и са мързеливи.Образователната система куца,вярно,но недейте да представяте всички,и учители и ученици,като някакви дебили и тъпаци.Майка ми е директор на училище,и много добре знам как протича една матура,така че,авторчето да си впрегне способностите,ако има такива,в друга посока или жанр.Ще ме извинявате ама,ма...та си е..ло,няма к'во да пишете ли вече?

Новините

Най-четените