Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Избелващ крем разпали феминистките

Айшвария Рай, индийска актриса и носителка на титлата "Мис Свят" за 1994 г., е със значително по-светла кожа от повечето си сънароднички Снимка: Getty Images
Айшвария Рай, индийска актриса и носителка на титлата "Мис Свят" за 1994 г., е със значително по-светла кожа от повечето си сънароднички

Козметиката за индийските жени предприе нездравословен обрат.

Нова индийска реклама за Clean and Dry - почистващ продукт, който обещава на жените по-бледи интимни части, доведе до възмущението на много хора в азиатската държава.

Телевизионната реклама показва нещастна жена в компанията на своя съпруг, който изглежда по-заинтригуван от сутрешния вестник, отколкото от нея. След употреба на почистващия гел обаче, жената се появява по шорти и намигва на мъжа си, който я завърта в ръцете си, което се подразбира като намек за семейно щастие. Ключовата фраза на рекламата е: "Животът за жените сега ще бъде по-свеж, по-чист и най-важното: по-светъл и интимен".

След тази реклама обаче, животът изглежда единствено по-обиден за жените 

Блогове и потребители в Twitter порицаха скандалната реклама, както и много списания и лекари. Известната в Twitter индийска знаменитост Рупа Субраманя нарече 25-секундната телевизионна реклама "най-голямата обида" за индийските жени от доста време насам.

Журналистката Дипанджана Пал пък пише, че "макар и Fair and Lovely да прекалиха с вродения женски расизъм в ранните си рекламни кампании, таргетирането на продукти като избелващи дезодоранти, овлажнители и "продукти за хигиената" сега изглежда по-безсрамно от всякога". 
Fair and Lovely представлява крем за лице, гарантиращ избелване на кожата при по-мургавите жени. Той се превръща в голям хит от момента на своето лансиране в държавата през 1987 г.

Производителите на този продукт навремето бяха заявили, че "индийските жени най-накрая са намерили надежда чрез козметиката" и твърдяха, че са открили "избелващия кожата ефект на ниацинамида," който довел до създаването на техния продукт.

Оттогава насам, кремовете и козметичните продукти за избелване продължават да господстват на индийския пазар, като много чуждестранни марки, от рода на Revlon, L'Oreal и Garnier, успяха да навлязат на този пазар с лосиони и кремове за защита от слънцето или с избелващ ефект. Clean and Dry, който струва 1.60 американски долара, се счита за най-достъпната алтернатива, в сравнение с повечето предложения от чуждестранни производители.

Буря в чаша вода, или изкривени представи за красота?

Алик Падамсе, рекламният директор на  Clean and Dry, коментира пред индийски медии, че реакцията спрямо рекламата е пресилена. В защита на рекламния клип, той заявява, че "е трудно да се отрече, че кремовете за избелване често разпалват страстите на социални коментатори и активисти. Червилото се използва, за да придаде по-червен цвят на устните ви, а избелващият крем, за да ви направи по-бледи - какъв е проблемът?"

Според социалните коментатори, проблемът е в представянето на изкривен възглед за красотата, основаващ се на цвета на кожата сред обществото на предимно тъмнокожи индийски жени. Дори днес в съвременните метрополиси, търсенето на светлокожи партньорки е преобладаващо в обявите по вестниците и сайтовете за запознанства в Интернет.

Козметичната марка Vaseline се опитваше да рекламира своя избелващ крем за мъже с Facebook приложение, което прилага специален избелващ филтър на зададена от тях снимка. Боливудски актьори като Ша Рук Кан също демонстрират подкрепата си за избелващи продукти като крема Fair and Handsome, който се използва от мъже след бръснене.

Козметичен бум

Лекарите предупреждават, че избелващите продукти могат да бъдат вредни за здравето, но независимо от тези предупреждения, избелващите кремове все още се продават добре и индийската козметична индустрия процъфтява. Според ново проучване, извършено от Обединените търговски и индустриални камари в Индия, приходите на националната козметична индустрия се очаква да нараснат с 3.6 милиарда долара до 2014 година.

Нарасналата популярност на специализирани продукти като тонизиращи лосиони, кремове и козметика против състаряване се обяснява с увеличения демографски дял на работещите жени, нарастващия разполагаем доход на потребителите и агресивните маркетингови и рекламни кампании.

"Протестите срещу избелващите продукти са малки и незначителни по мащаб, защото повечето жени както в урбанизираните, така и в селските територии, вече използват засилено козметични продукти и хирургическа намеса," коментира Дхаван.

Макар че феминистките и социалните коментатори считат потребността от светла кожа сред съвременните независими индийски жени за ненужна, непрекъснато растящите продажби на избелващите продукти сочат към други тенденции. Аму Рао, терапевт по алтернативна медицина в Гургаон - град в близост до столицата Ню Делхи, не се противи на продуктите като Clean and Dry: "Ако се нуждаем от по-светли лица, защо да не се нуждаем от същото и там долу?", пита тя.
Който си мисли, че красотата не се определя от цвета на кожата, явно не е предвиждал популярността на избелващите кремове в "съвременна" Индия.

 

Най-четените