Летят последните таксита

На 16 март 2001 година Стоян Терзийски излиза от дома си в пет и половина сутринта, качва се в таксито и започва дневната смяна. Денят не се различава от другите, освен че в ранна утрин е спрян от инспектори на ДАИ за проверка на документите. Стоян събира адреси, като останалите си колеги. Няколко часа по-късно нито един от колегите на Стоян няма да работи, а ще протестира пред парламента с искане за оставка на тогавашния вътрешен министър Емануил Йорданов и на правителството на Иван Костов. Причината - една от големите трагедии на прехода - убийството на 3-годишния син на Стоян, Пепи, случило се същата утрин.

В онзи ден единствено самопризнанията на майката не свалят кабинета.

Другият голям таксиметров протест, който помним, е от февруари 2007 година, когато убийство на таксиметров шофьор бързо събира над 500 автомобила в центъра на София. Вътрешен министър тогава е Румен Петков.

През годините има и други синдикални действия и спонтанни протести, някои от които сигурно дори по-многобройни и свързани с чисто икономически условия - било то нови медицински изисквания, лицензионни такси, решения за възрастта на такситата (която, впрочем, бе предизборно увеличена от последното Народно събрание от 10 на 15 години, за да можело таксиметровите шофьори да си поемат "глътка въздух").

Но не са се събирали много таксита, които откровено да протестират срещу конкурент в бизнеса или нова държавна регулация, която застрашава доходите им.

Не е имало такъв протест, ала той наближава.

Придвижва се като бавен влак, тръгнал от западноевропейска гара, който обаче в един момент все пак ще достигне до Централна гара.

Подобни таксиметрови протести заливат цяла Европа и няма никаква причина България да бъде подмината.

Имаше доскоро основателно обяснение, защо България не е засегната - тогава все още се носеха слухове, че основната причина за тези протести - компанията за превоз Uber - ще влиза в България. Сега, когато това е факт, мащабното излизане на таксиметрови шофьори на улицата е само въпрос на време.

Uber конкуренция

Според обяви в социалната мрежа LinkedIn американската компания Uber, която предлага превоз по заявка, вече търси хора за работа в България. С две думи - страшилището вече е намерило убежище в София и всеки момент ще се покаже на светло.

Uber е умната, чиста, приветлива и добре организирана конкуренция на традиционното такси, която предлага по-високо качество, в повечето случаи на по-ниска цена.

Когато сравняваш Uber с такситата в Европа може и да не намериш кой знае каква разлика, но ако съпоставиш 15-годишна Шкода или раздрънкан Опел с нов автомобил и симпатичен шофьор, амплитудата се увеличава. Като добавим към това, че една от основните примамки на Uber е рейтинга на шофьорите, който клиентите дават, сами разбирате, че навлизането на Uber в България ще се забележи.

Uber ще създаде конкуренция и сред самите шофьори.

Като се разчуе - знаете, само с едно споделяне по радиостанциите, че в Uber получаваш възможност за работа далеч по-бързо и изгодно отколкото в традиционна такси компания, пък и клиентите са по-заможни (трябва да използваш смартфон за поръчка на Uber, изисква се регистрация на сметка, предполага се, че не си досаден, пиян и безпаричен клиент), самите собственици на такси компании също ще настръхнат.

Реалността е жестока и дори Робърт де Ниро като истинският шофьор на такси би попсувал.

Защото битката е класова. Класическите таксиметрови шофьори, тия дето познаваме от соца, абсолютните шофьори-професионалисти, минали изпити и какво ли още не, изведнъж получават удар по главата и насреща им изниква нова конкуренция - студенти, пенсионери, полу-професионални шофьори или дори техни доскорошни колеги.

Приятели, които изкарваха хляба си като таксиметрови шофьори във Виена, са разказвали колко жесток е изпита - трябва да знаеш наизуст всевъзможни щрасета, бецирги и маршрути, за да получиш тапия. В Лондон е още по-кошмарен, подобно е и в други градове.

Някакво европейско проучване беше доказало, че шофьорите на таксита в основните европейски градове имат удивително развита памет и необичайно добре развити части на мозъка, точно заради трудните изпити.

Тъкмо си взел изпита, а драмите продължават - такса за лиценз, кредита на колата, ремонти, застраховки, разходите не спят. А изведнъж някакъв тип с GPS, мобилно приложение и луксозна кола се появява на пътя и безцеремонно започва да краде клиентите. Не плаща такси, не се интересува от компанията-майка, не се отчита на никого.

Uber цака и не се замисля.

Срещу традиционният занаят се изправя безплатно мобилно приложение, през което си поръчваш най-близкото такси. GPS избира най-добрият маршрут. Плащането става чрез данните на дебитната/кредитна карта, която си въвел в приложението.

Единственото, което се изисква от теб като клиент е да оцениш шофьора, който те вози. После най-слабо представителите се шофьори могат да бъдат дисквалифицирани от Uber бизнеса.

Клиентът винаги печели. Uber Alles, дето се вика.

Като добавим към това и новата схема за споделяне на такси с марка Uber, която очевидно ще намали цената за превоз на един пътник, заплахата са класическия жълт таксиметров занаят става жестока.

Are you talking to me?

Да, драги ми таксиджия, на теб говори Uber. Чакат те тежки дни.

Новите технологии са на път да обърнат с хастара нагоре и тази индустрия. Ако доскоро се шегувахме, че доставките на пици и таксиметровите услуги няма как да се аутсорснат в Китай, сега това се случва, но по друг начин.

На практика нищо не пречи на Uber да съществува, освен евентуални драконовски мерки от страна на държавата. Налични са както професионални шофьори, така и такива, които биха искали да поработят, за да припечелят някой лев. Такива винаги ще има. Налични си и клиенти, които биха желали да плащат нова услуга и самото използване на нови технологии за получаването й ги привлича.

Uber няма да срещне трудности в България, то е ясно.

Самите таксиметрови компании, които оперират по традиционния начин, могат да реагират по два начина - първият е като обградят Народното събрание и поискат изхвърлянето на Uber от пазара. Вторият е като създадат технологична система за собствените си таксита, която конкурира Uber.

Като познавате родния нрав, каква мислите, че ще бъде позивната по радиостанциите при първия сблъсък с Uber?

Иначе елементарната предизборна сметка, подобна на тази с увеличаването на срока на автомобилите за такси от 10 на 15 години, показва следното - ако само в София има 7-8 хиляди таксита, това са примерно 30-ина хиляди души заедно със семействата им.

Обещай, че ще възпрепятстваш Uber в София и привлечи на своя страна шофьорите. 30 хиляди гласа са си 30 хиляди гласа. Не че самите таксиметрови шофьори в София знаят какво е Uber - показва моят скромен експеримент - но това е друга история.

Скоро ще научат.

(дали отнесоха надалеч огражденията пред Народното събрание?)

*Авторът е програмен директор на Дарик радио

#2 todor 13.08.2014 в 20:11:00

Ебахти простотията тия хора вече без смартфон да се изкендзат не могат...

#5 Ferrari ФЕН 13.08.2014 в 21:51:25

Приложението го има вече в Google Play , пишете в търсачката Uber и ви излиза !

#6 Оня Дето Го Трият 13.08.2014 в 22:17:28

Ако всичко е така, както е описано, бих направил 10-ина курса без цел, просто за подпомагане на компанията

#9 Оня Дето Го Трият 14.08.2014 в 10:32:05

А най лошото е че и родните патриотари ще се включат в хора против чуждото дето ни нвзема паричките и изнася печалбата. Ама така де, по хубаво си еа да те вози родна копърка с мирис на вкиснало, отколкото модерна фирма по западен образац......опааа, казах западен, сега и русофилите изгубихме. Сега ще цъфне галфона Янаки отнякъде със статистика как руските таксита са най чистите таксита, а негов приятел лично е видял такси в Лондон с малко прах по предното стъкло

#17 КоментаторБГ 14.08.2014 в 13:48:14

Тази статия е Uber тъпа. От всякъде мирише на платен материал. Както казаха останалите коментиращи от поне година има вече приложения точно като въпросното Uber . Бих казал, че даже широкия потребител все още не е в час с новите технологии и такситата, които я използват нямат особенно много клиентела за разлика от онези с радиостанциите. Казвам Ви го от опит първа ръка, като горд притежател на Такси автомобил на 8 месеца .

#28 mima 14.08.2014 в 17:01:59

Аз от тази статия не разбрах какво е това Uber. Отделна компания със собствени таксита ли е? Приложение за подбор на таксиджии ли е? Според автора шофьорите на Uber няма да държат изпити, няма да плащат такси, няма да изплащат коли - но пък ще се къпят редовно и ще миришат на рози. Честно казано освен комбинираните курсове с по няколко различни клиента не виждам как биха могли да намалят цените, за да се случат огромните прогнозирани драми с огражденията.

#30 mima 14.08.2014 в 17:34:35

Oт коментарите разбрах за какво иде реч, но от статията - не.

#39 Theodora 15.08.2014 в 09:18:13

И какво...пътуването с такси ще стане скучна работа... Ако всички шофьори слушат класическа музика в колата и имат обноски като шофьора на английската кралица тази услуга ще загуби част от чара си

#43 pinkglass 16.08.2014 в 17:16:21

Силно преувеличена статия! Странно защо черния ПР е по-търсен в медиите отколкото добрите новини! А те са много за такси индустрията, Интернет технологиите и маркетинг влизат и тази индустрия. В БГ и по света вече има стотици приложения и системи, които предлагат предимствата за потребителите, такси компанииите и шофьорите. Не случайно българските приложения са на предни места в Европа, УБЕР не се оглеждат за клиенти в БГ, а за програмисти, от медиите просто не видяха, че УБЕР търсят 40 човека за своя софтуерен екип. Първите 5 човека вече прескочиха при тях от българския офис на друга световна софтуерна компания. За съжаление софтуерната ни индустрия май се оказва една от малкото, която има шанс да прескочи мащабите на българската ни действителност. За българските приложения повече можете да видите на таксистарс.нет и такси.ме или от статия на същия в автор в 5in5.dariknews.bg/view_article.php?article_id=1295020

Новините

Най-четените