Американската филмова академия обяви номинациите за 83-ата церемония по раздаване на наградите Оскар. И докато някои филми получиха изненадващи номинации, други останаха незаслужено пренебрегнати. Ето кои са те:
ИЗНЕНАДА: Най-добър актьор: Хавиер Бардем, "Biutiful"
Испанският актьор с мрачно излъчване досега е номиниран два пъти за "Оскар" - за най-добър актьор в "Преди да падне нощта" и най-добър поддържащ актьор за "Няма място за старите кучета", като спечели наградата за втория.
Въпреки това неговият избор сред кандидатите за най-добър актьор за изпълнението му на ролята на Уксбал - мошеник и отдаден самотен баща, който умира от рак на простатата в "Biutiful" на Алехандро Гонзалес Иняриту, все пак е малко шокиращ.
В крайна сметка изпълнението на Бардем не успя да получи признание в повечето церемонии за награди, водещи до номиниране за "Оскар", включително на "Златните глобуси" и наградите на киноактьорската гилдия, а филмът получи противоречиви рецензии от критиката - Wall Street Journal например писа: "Сигурно решение би било да ви препоръчаме филма, който изглежда безмилостно дълъг със своите 147 минути - само заради недостижимото качество на изпълнението на Хавиер Бардем".
Очевидно обаче помощта от някои холивудски суперзвезди помага много. Партниралата на Бардем в "Яж, моли се, обичай" Джулия Робъртс разви масирана кампания в негова полза, организирайки представяне на филма и заявявайки: "Ако няма надежда за таланта, то всички ние сме прецакани". А Шон Пен го определи като "най-доброто актьорско изпълнение след Брандо в "Последно танго в Париж"."
ПРЕНЕБРЕЖЕНИЕ: Най-добър актьор: Райън Гослинг за "Синя валентинка"
Изненадващият избор на Бардем за "Biutiful" изтласка от надпреварата Райън Гослинг за неговото сърцераздирателно, изпълнено с импровизация изпълнение в "Синя валентинка".
Игнорирането му е дори още по-изненадващо, като се има предвид, че партньорката му от същия филм Мишел Уилямс получи номинация за най-добра актриса за ролята на другата половинка от обречената двойка, въпреки че двамата актьори изнасят на гърба си филма в равна степен - той като свирещия на укулеле, а тя като танцьорката, ако можем да използваме тази аналогия.
Въпреки че Гослинг бе номиниран за "Златен глобус" за тази роля, за съжаление той няма същото оскарово потекло като Бардем - единствената му номинация за златната статуетка е от 2007, за най-добър актьор за "Наполовина Нелсън".
С други думи добре познатата система на подкрепа в Холивуд си каза думата: докато Шон Пен беше домакин на пресконференцията след представянето на "Biutiful", водещ на пресконференцията след подобно демонстриране пред киноакадемията на "Синя валентинка" беше Джейк Гиленхал.
ИЗНЕНАДА: 10 номинации за "Непреклонните"
Вероятно никога не може да бъде подценена силата на боксофис-инерцията. Въпреки че беше прескочен на "Златните глобуси" и като цяло игнориран на наградите на гилдията на кинорежисьорите, което обикновено е най-големият показател за "Оскар" за режисура, римейкът на Джоел и Итън Коен на уестърна с Джон Уейн от 1969 г. събра изненадващо цели 10 номинации за "Оскар", включително за най-добър филм, най-добра режисура, най-добър адаптиран сценарий и най-добър актьор (е, Джеф Бриджис винаги е много добър).
Филмът разказва за алкохолизиран американски шериф (Бриджис), който помага на жизнено младо момиче (Хейли Стайнфелд) да открие човека, убил баща й. Той вече е спечелил над $138 млн. като боксофис в Северна Америка - и получи повече номинации за златната статуетка от смятания за основен претендент за най-добър филм "Социалната мрежа", който бе зачетен само в осем категории.
Известният филмов критик Роджър Ебърт обаче предсказва в крайна сметка поражение за "Непреклонните" в категорията за най-добър филм.
ПРЕНЕБРЕЖЕНИЕ: Най-добър режисьор: Кристофър Нолан за "Генезис"
Въпреки че обърка и развълнува публиката в равна степен, не може да се отрече уникалната визия в психологическия блокбъстър на Кристофър Нолан. "Нолан размива границата между сънищата и реалността толкова изящно, че "Генезис" би могъл да бъде шедьовър, маскирал се като летен блокбъстър", писа критикът Лу Луменик във в. "New York Post".
Въпреки че филмът е сред най-печелившите за тази година, получил е номинации за "Оскар" за най-добър филм и най-добър оригинален сценарий, а Нолан получи номинация за най-добър режисьор на "Златните глобуси" и от Гилдията на кинорежисьорите (които единодушно игнорираха братя Коен, в крайна сметка получили номинацията за "Оскар" за режисура вместо Нолан) - самият режисьор така и не бе зачетен с номинация.
Още по-странно е това решение, като се има предвид, че киноакадемията разшири надпреварата за най-добър филм от миналата година до 10 номинации - специално заради холивудски филми като "Черният рицар" на Нолан и "Уол-И" на Pixar, които не можаха да получат номинации в предишни години. Вероятно просто надпреварата за най-добър режисьор се води по други критерии.
ИЗНЕНАДА: Най-добър поддържащ актьор: Джон Хоукс за "Зимен дар"
Успешният тазгодишен нискобюджетен филм "Зимен дар" се концентрира върху Рий (Дженифър Лорънс), решително момиче от планината Озарк в Мисури, което с помощта на нейния изглеждащ заплашително чичо Тиърдроп броди из мрачния подземен свят на наркоманите, за да открие баща си, дилър на дрога, преди семейството да бъде изхвърлено от техния дом.
Въпреки че филмът спечели само $6 млн. на американския пазар и дебютира през юни, преди сезона на Оскарите, хитът на сценаристката и режисьорка Дебра Граник от Сънданс отнесе цели четири номинации за "Оскар" - включително за най-добър филм, най-добър адаптиран сценарий, най-добра актриса и най-добър поддържащ актьор. Хоукс получи номинацията за поддържащ актьор, която мнозина очакваха да бъде отредена на Ендрю Гарфилд за ролята на симпатичния партньор на Марк Зукърбърг в "Социалната мрежа".
Изглежда, че киноакадемията е предпочела яркото, взривяващо изпълнение на Хоукс пред по-сдържаната актьорска игра на Гарфилд. "Като чичо на героинята, наркоман и беглец от затвора на име Тиърдроп, Джон Хоукс се развива от двуизмерен бандит до наранена, изгубена душа, движена от кръв и отмъщение", казва критикът Тай Бър от в. "Boston Globe".
А сблъсъкът на Тиърдроп с шерифа Баскин (Гарет Дилахънт), който го спира на пътя - и култовата фраза "Това ли ще е нашето време?" - е една от най-запомнящите се киносцени през тази година.
ПРЕНЕБРЕЖЕНИЕ: Най-добър документален филм: "В очакване на Супермен"
Шокиращото представяне през очите на шепа перспективни деца на недостатъците на системата за държавно обучение в Америка беше най-обсъжданият, отразяващ духа на времето документален филм на годината.
"New York Times" го нарече "зов за атака," а сп. "Time" писа, че "това е нещо повече от важен документален филм: той е очарователен и в крайна сметка вбесяващ - толкова завладяващ, колкото е всеки филм за Супермен, и трогателен като детски зов за помощ."
Документалният филм на Дейвис Гугенхайм също така беше сред предизвикалите най-полярни мнения през годината, като доведе до бурен гняв профсъюзите на учителите.
Гугенхайм вече е печелила "Оскар" за документален филм през 2007 г. за историята на глобалното затопляне "Неудобната истина", а "В очакване на Супермен" получи признанието на Националния борд на американските кинокритици за най-добър документален филм.
Освен това Гугенхайм и петте деца, участвали във филма, се срещнаха с Обама. Може би старателно организираната среща с президента на САЩ е ядосала членовете на киноакадемията?
ИЗНЕНАДА: Най-добра анимация: "Илюзионистът"
Тъй като само 15 анимационни филма бяха взети под внимание от киноакадемията, с един по-малко от 16-те, необходими, за да бъде разширена категорията до пет номинации (както се случи миналата година) - кандидатите за най-добра анимация тази година бяха само трима. И доколкото "Играта на играчките 3" на Pixar и "Как да си дресираш дракон" на DreamWorks бяха практически сигурни претенденти, остана само една номинация за всички останали.
Тъй като киноакадемията обича да обръща внимание на поне един художествен анимационен филм, радващите се на позитивно отношение от критиците холивудски блокбъстъри "Аз, проклетникът" и наскоро пуснатият от Disney филм "Рапунцел и разбойникът" бяха прескочени в полза на създадената от Силвен Кроме трогателна история за остаряващ френски илюзионист, чиято кариера е затънала до театър в периферията на града, докато попада на млад почитател и двама се впускат в лудо приключение.
Филмът е базиран на нереализиран сценарий от 1956 г., дело на френския мим, режисьор и актьор Жак Тати, а Кроме преди вече е получавал номинация за "Оскар" за най-добър анимационен филм през 2004 г. за "Трио Белвил".
ПРЕНЕБРЕЖЕНИЕ: Най-добра поддържаща актриса: Мила Кунис за "Черният лебед" и Джулиан Мур за "Децата са наред"
Въпреки че бяха номинирани за "Златни глобуси" за изпълнението си - Кунис за най-добра поддържаща актриса, а Мур за най-добра актриса в комедия или мюзикъл, и двете актриси бяха тотално прескочени от киноакадемията.
Не можем да отречем, че в объркващ ход дистрибуторът Focus Features водеше кампания за номиниране за "Оскар" за най-добра актриса едновременно на Анет Бенинг и Джулиан Мур, които делят поравно екранното време като двойка родители-лесбийки в "Децата са наред". Вероятно по-добър ход от тяхна страна щеше да е да гарантират на отдавна пропусканата в церемониите Мур (четири пъти номинирана, но нито веднъж печелила) номинация и евентуална победа в категорията за най-добра поддържаща актриса.
А в категория, обикновено приятелски настроена към изгряващите таланти, изпълнението на Кунис като лишената от морални задръжки съперница на Натали Портман в "Черният лебед" остана незабелязано, въпреки че тя бе минала през тежки тренировки по балет и беше отслабнала за ролята до 43 кг.
ИЗНЕНАДА: Най-добра поддържаща актриса: Хейли Стайнфелд за "Непреклонните"
Освен че изблъска от надпреварата звездите от "Черният лебед" Мила Кунис и Барбара Хърши, която играе злата майка на Портман, както и Джулиан Мур, шокът от тази номинация е голям по още няколко причини. Първо, Стайнфелд като смелата, настроена за отмъщение каубойка Мати Рос очевидно играе водеща роля в "Непреклонните", но доста дълго не беше ясно дали 14-годишната актриса ще бъде включена в надпреварата за най-добра водеща или поддържаща актриса; в крайна сметка тя бе пусната във втората категория, заради статуса си на дебютант (това е първата й сериозна роля в киното).
Тя така и не получи номинация за "Златен глобус" за изпълнението си. Академията обаче има доста дълга история в зачитането на енергични деца-актьори, като от 1962 е номинирала цели 14 деца под 16 години в категорията за поддържащи актьори (12 от тях момичета); три от тях са получавали наградата - без изключение момичета.
ПРЕНЕБРЕЖЕНИЕ: Най-добър филм: "Градът"
Много от анализаторите в света на киното предсказваха на трилъра на Бен Афлек присъствие сред 10-те номинирани за "Оскар" за най-добър филм - заради талантливия му актьорски състав, динамични сцени с обири на банки и успех в холивудския боксофис.
В крайна сметка нали все пак замисълът на разширяването на списъка с номинирани за най-добър филм до 10 ленти беше да има повече красиви хора на червения килим?
Филмът обаче получи само една номинация - за най-добър поддържащ актьор (Джеръми Ренър) - и беше прескочен в цял куп други категории. Вместо "Градът", любимият на критиката независим филм "Зимен дар" отнесе номинацията на академията за най-добър филм.