Може би е трудно за вярване, но Анджелина Джоли, която сега краси заглавията на вестниците с дейността си по хуманитарни каузи е същата онази Анджелина, която преди 10 години беше известна повече с татуировките си, сексуалността си и онази много страстна целувка с брат й от нощта на Оскарите.
Миналата седмица Джоли се присъедини към малкото царство на звездите, на които можем да простим почти всичко, когато обяви чрез New York Times, че е преминала през превантивна двойна мастектомия заради наличието на ген, повишаващ значително риска от рак на гърдите и яйчниците.
Нейната история е историята на една фатална актриса, известна със сексуалните си подвизи и "разбиването на семейства", както биха го нарекли феновете на Дженифър Анистън, която се превръща в супер мама на шест деца и знаменитост с достатъчно политически нюх, за да си спечели говорителското място в Американския съвет за международни отношения.
Изглежда, че сега Джоли ще се превърне и в мощна фигура в женското здравеопазване
Нейната статия, прочетена от почти целия свят, бе както сериозна, така и отворена, пълна с лични детайли за връзката с майка й, която умира от рак на 56 години, и собствените й деца. В нея тя описва медицинската статистика на достъпен език и засяга проблема с високата цена на медицинските услуги.
Нейната цел е да вдъхнови и другите жени да правят информирани избори за здравето си. "Избирам да не запазвам историята си само за себе си, защото има много жени, които не знаят, че може би живеят под сянката на рака. Надявам се, че и те ще могат да тестват гените си и ако имат висок риск ще знаят, че имат стабилни възможности пред себе си".
Вече е очевидно, че тя успява да достигне до хората: статията светкавично се изстреля към челните позиции на класацията за най-разпространявани материали в Интернет и не спира да привлича (предимно) искрени и положителни реакции по блогове и социални мрежи, дори от хора, които обикновено са по-критични към актрисата.
И все пак, една птичка пролет не прави и е малко вероятно статията сама по себе си да е направила чудеса за публичния имидж на Джоли. Актрисата прекара последното десетилетие в опити да заслужи титлата си на социално ангажирана активистка с многобройни каузи.
"Q рейтингът" й - степента на харесване на една звезда (процентът от хората, чували за звезда, поставящи я сред любимите си), определян от Marketing Evaluations, е над средното от началото на гражданската й активност. Средната стойност в момента е 16 и 30% от населението над 6 години, знаещи кой е този човек; рейтингът на Джоли достига пика си със стойност 29 и сега е стабилно около 20 с 81% разпознаваемост.
Въпреки че Джоли не е чужда на скандали, Marketing Evaluations казват, че тя вероятно ще запази високия си рейтинг, докато не направи нещо, което да е отвъд необичайното и е наистина лошо (примерно шофиране в пияно състояние ала Линдзи Лоън).
Или ще постигне нещо повече от това просто да запази рейтинга
Marketing Evaluations оценяват хода от миналата седмица на Джоли като гаранция за засилване на имиджа й, особено доколкото тя заявява това публично скоро след операцията, а липсата на отлагане почти винаги подобрява възприятията за звездите.
"Изявлението й вероятно ще има положителен ефект върху масовото й възприемане, като се има предвид нарасналата информираност, която тя дава за рака на гърдата," заявяват от фирмата, добавяйки, че откритостта й ще внесе ключов компонент на уважение към знаменитост: "Това ще има положителен ефект върху имиджа й като човешко същество."
Въпреки че Джоли далеч не е единствената звезда, възприела кауза или няколко каузи, пътят й от посмешище до уважаван активист е образец за подражание. Ето как го прави тя:
2001: Джоли посещава бежански лагери в Сиера Леоне, Танзания и Пакистан. Същата година, на 26 години, тя официално става посланик на добра воля на Върховния комисариат за бежанците на ООН.
2002: През 2002-а Джоли осиновява първото си дете - Мадокс, от Камбоджа. През 2005-а осиновява Захара от Етиопия. Публично тя заявява, че се надява да вдъхнови още потенциални родители да обмислят осиновяване на деца в нужда; изборът й на страни, от които да осиновява, изглежда наистина е предизвикал нараснал интерес у други родители. По-късно осиновява и Пакс от Виетнам и има няколко биологични деца (Шайло, Нокс и Вивиан).
2003: Тя пише книга за преживяванията си като пратеник на добра воля. Също така създава фондацията "Мадокс Джоли-Пит", подкрепяща защитата на природата в родината на сина й.
2005: Джоли участва с Брад Пит в "Мистър и мисис Смит", докато той още е женен за Дженифър Анистън - и става очевидно, че двамата имат нещо повече от чисто колегиални отношения. Джоли и Пит посещават Пакистан след земетресението, за да насърчат осигуряването на помощ от засегнатите от бедствието. Въпреки публичния гняв за "кражбата на чужд съпруг", Q рейтингът на Джоли остава около 20.
2007: Тя присъства на официално събитие на Global Action for Children, група, насърчаваща американска помощ за сираци в развиващите се страни, както и на старта на кампанията на Брад Пит за помощ за Ню Орлиънс след урагана "Катрина". Тя става член на Съвета за международни отношения. Също през 2007 Джоли играе Мариан Пърл в "Непобедено сърце" - за историята на журналиста от Wall Street Journal Даниъл Пърл, убит в Пакистан.
2008: Джоли изнася реч за спазването на законите в Дарфур. New York Times пише следното след събитието, подчертавайки, че Джоли е умна и ефективна и наистина мисли това, което казва:
"Ако една знаменитост не е наистина заинтересувана от бедността и просто се опитва да си спечели добър имидж, има и по-добри начини да го прави. Пътуването до Дарфур или Конго е опасно, скъпо и неудобно, а в къщите там има прилепи, скорпиони и гигантски паяци. Ако знаменитост е склонна да се бори с подобни предизвикателства, тя може да привлече вниманието на обществеността по начин, който никой друг не може да постигне.
2011: Джоли прави режисьорския си дебют във филма за войната в Босна "В земя на кръв и мед".
2012: Актрисата става специален пратеник на Върховния комисариат за бежанците на ООН, с насоченост към "мащабни кризи." Като част от оповестяването на новия й пост, говорител на ООН изтъква, че тя е посетила над 40 бежански зони и е дарила около $5 млн. за каузата.
Разграничението между вършенето на добро и помагането лично никога не е било напълно ясно
А активизмът на Джоли е предизвиквал неведнъж въпроси за това как личният й имидж се вписва в плановете й за по-добър свят.
През 2008, New York Times - същият вестник, който сега публикува обръщението за рака на гърдата на Джоли - подробно разглежда опитите й да контролира начина, по който бива представяна в медиите, включително изискванията, които поставя за достъп.
Например снимките на малкия Мадокс са дадени за публикуване с изискването списание People да пише и за хуманитарните каузи на майка му. Което, макар да кара редакторите да сбърчват нос от погнуса, е споразумение, звучащо като добра идея за нейните почитатели - както и за Тревър Нийлсън, съветника по въпроси на филантропията, цитиран в статията през 2008 в New York Times.
Истинската отдаденост на кауза всъщност е единствената причина, поради която знаменитост би станала активист, коментира Робин Бронк, изпълнителен директор на The Creative Coalition - група, помагаща на хората в развлекателния бизнес да се ангажират като борци за различни каузи.
Въпреки че Бронк не е работила с Джоли, тя казва, че всяка кауза, по която някоя знаменитост заема категорична позиция, без съмнение отчуждава част от почитателите й, така че вманиачените по имиджа си звезди се стараят да запазват мълчание.
"Хората казват, че звездите стават активисти само заради рекламата," обобщава той, "но всъщност е точно обратното."