Колкото по нависоко, толкова по-добри

Нека приемем, че се опитвате да продавате в най-близкия универсален магазин домашно направени бисквити, за да наберете средства за благотворителна кауза - и искате да подберете най-доброто място, където да разположите масата за продажбата им. Вероятно ще потърсите място с много движещи се хора.

И след като подберете мястото, без съмнение ще обмислите как да подхождате към тях. Приятелско "здравейте" и мила усмивка биха подготвили чудесно почвата. Вероятно би било също така добра идея да предложите бисквитки за опитване -  или да съберете приятели наоколо, които да говорят добри думи за бисквитките или каузата.

Скорошно изследване на университета в Северна Каролина, публикувано в изданието "Journal of Experimental Social Psychology", посочва един допълнителен изненадващ фактор, който бихте желали да вземете предвид - близостта до ескалатор.

Доразвивайки проучване за силата на метафорите и влиянието им върху нашето мислене, авторът на изследването проф. Лари Сана отбелязва, че височината често се използва като метафора за добродетели: висока морална позиция, Бог в небесата, да издигаш добрите хора на пиедестал и така нататък.

Ако хората са свикнали да мислят по този начин за височината, дали хората, издигайки се нависоко, не биха проявявали по-възвишени ценности?

Ако издигнете хората нагоре физически, те се издигат и духовно

В поредица от четири различни експеримента авторите на изследването са открили стабилно потвърждение на прогнозите си. В първото проучване те са констатирали, че два пъти повече пазаруващи в универсалния магазин, които току-що са се качвали на следващ етаж с ескалатор, са дарили средства за Армията на спасението, в сравнение с използвалите ескалатора, за да слязат на долния етаж.

Във второ изследване участници, които са изкачили няколко стълби до аудитория, за да попълнят поредица от въпросници, са отделили над 50% повече от времето си, в сравнение с участници, отведени по нанадолнището.

Третият експеримент е бил с коренно различен подход. От участниците е било поискано да преценят колко лют сос да бъде даден на обект на изследването, представен като участник в дегустация на храна.

Тези, които са били на издигната нависоко сцена, са давали около два пъти по-малко количество от болезнено лютия сос, в сравнение с разположените в оркестрината.

В заключителното проучване участниците са наблюдавали филмови клипове на сцени, заснети от самолет над облаците, или през прозорец на автомобил. Тези, които са наблюдавали полета над облаците, са демонстрирали към 50 процента по-висока склонност към сътрудничество в компютърна игра, в сравнение с хората, които са гледали движение на автомобил по земята.

Много фактори влияят върху човешкото социално поведение

Като цяло въпросните изследвания отбелязват стабилна логична последователност, свързвайки височината и различните положителни в социален план действия - като дарения, доброволческа работа, съчувствие и съдействие.

Въпреки че като цяло сме склонни да мислим, че поведението ни е резултат от изчерпателни сложни процеси на размисъл, съчетани с внимателно претегляне на предимствата и недостатъците, тези експерименти ясно показват, че далеч не винаги нещата стоят по този начин.

Първите опити за анализ кога и защо се оказва помощ на хората в нужда започват след известното и многократно отразявано от масмедиите убийство на Кити Дженовезе преди пет десетилетия - атака, на която много хора са били свидетели, но не са сторили нищо, за да я спрат.

Първоначалните проучвания са идентифицирали многобройни ситуационни фактори, които са обяснявали донякъде защо не е била оказана помощ, включително важни социални фактори, свързани с начина на интерпретиране на ситуацията в присъствието на други хора - като погрешно интерпретиране на случващото се като спешен случай, или абдикирането от лична отговорност за оказване на помощ, дори когато нуждата от нея е очевидна.

Външни фактори в доста голяма степен влияят на моралния избор

В по-актуални проучвания бе призната и ролята, която играе индивидуалността. Личностни фактори могат да накарат някои хора да бъдат по-позитивни в социален план от други: тези, които съчувстват на другите и "усещат тяхната болка", е по-вероятно да се намесят и да предложат помощ.

Хората, които се приемат за "ефикасни" - тоест вярват, че могат да постигнат това, което решат да направят, също биха помогнали на другите.

Това, което настоящото изследване добавя като извод, е, че несъзнателните процеси вероятно също имат важно значение във вземането на решение дали човек да помогне другиму. Констатациите на Сана изграждат перспектива на много нива на положителното социално поведение, като се отчитат дори най-неуловимите ситуационни ориентири (като метафорични устройства, които пораждат подходящи несъзнателни мисли), които биха направили хората по-склонни да оказват помощ.

Новините

Най-четените