Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как стюардесите сканират всеки пътник още на вратата на самолета

За какво гледат те и на какво обръщат внимание Снимка: iStock
За какво гледат те и на какво обръщат внимание

След часове висене на летището, проверки, бординг и често закъснение, се качвате най-накрая на самолета. При влизането кабинният екипаж - стюарди и стюардеси, ви посрещат и приветстват всеки един на борда.

Вероятно смятате, че това е формалност и се прави от учтивост, но далеч не е само това.

Екипажът с опитно око оглежда всеки един от пристъпващите на борда и често без човекът да си даде сметка, бързо го преценява и анализира редица фактори.

Всичко това е в името на безопасността. "Те идентифицират пътниците, които може да са в състояние да помагат в случай на спешна ситуация, както и тези, които може да имат нужда от помощ", обяснява стюардесата от Turkish Airlines Дуйгу Тося пред сайта Travel+Leisure.

Какво гледат стюардесите, за какво внимават и защо това е важно?

Обувки и облекло

"Винаги гледам какъв тип обувки носи пътникът, за да преценя дали ще може бързо и лесно да тича с тях", обяснява пред "Рийдърс Дайджест" Ейми Карис, стюардеса от американската авиокомпания JSX.

Ако види някой с високи токчета, тя си отбелязва, че при спешна ситуация трябва да добави и предупреждението подобни обувки да бъдат свалени.

Стюардесите обръщат и особено внимание ако някой е с джапанки. Те съветват хората да покриват краката си, ако е възможно - в салона и особено в тоалетните не е особено чисто.

Огледът е дискретен, но пълен. Снимка: iStock
Огледът е дискретен, но пълен.

Облеклото се оглежда по същата причина - за да се прецени има ли хора, за които ще е трудно да се движат заради тесни или неудобни дрехи.

Дали пътникът е нервен

Според Тося това е част от нещата, които отбелязват стюардесите, за да може ако се налага да успокоят и окуражат по-нервните във въздуха.

Особено внимание се обръща на хората, които пътуват за пръв път - нещо, което трудно убягва от погледа на кабинния екипаж.

"Може да се прецени дали летят често по начина, по който се качват в самолета. Ако се държат здраво по пътеката и гледат като в тунел, знаем, че са новобранци", обяснява стюардесата Кимбърли Съливан във форума Quora.

Друга част от поведението, която се следи, е дали пътникът е дружелюбно настроен. Тоест - като ви посрещнат с усмивка, на която не отвърнете, това не остава незабелязано. И евентуално възнаградено - с допълнителна напитка и закуска при някои полети.

Нищо не остава незабелязано от кабинния екипаж. Снимка: iStock
Нищо не остава незабелязано от кабинния екипаж.

Избягването на зрителен контакт, или демонстрацията на неадекватно или агресивно поведение пък развява силно червения флаг. Екипажът следи с особено внимание тези хора заради потенциално по-големия риск да създават проблеми.

Обръща се дори внимание на това как хората от двойки се държат едни с други.

Тези, които говорят по телефона, докато се качват на самолета, също са обект на внимание. Ако някой е прекалено зает с нещо друго и бави тези зад него, защото е обсебен от телефона си, има опасност да не се подготви и седне навреме.

Ръчният багаж

Макар той да минава през доста проверки преди това - включително и дали е в позволения размер, стюардесите също обръщат внимание на колко чанти и куфари имате и колко големи са.

Освен че съблюдават за багаж извън правилата, те следят и за вероятност куфарът да е прекалено голям за багажните отделения в салона, а също и за знаци, че е предназначен за каргото или пък има етикет за опасно съдържание.

Кой е във форма

Безопасността е на първо място и стюардесите трябва да преценят кой е в състояние да се справи с потенциално опасна ситуация и да помогне и на другите. Те си отбелязват наум кой е във форма и би могъл да вдига тежки неща, да помогне и на другите, и да асистира при необходимост на екипажа. И не само.

"Ако видя силен човек, във физически добра форма, запомням лицето му и си отбелязвам наум къде е седнал", казва Джанис Бриджър, стюардеса с 27 години опит.

"Смятам този човек за ресурс - в случай на нападение в самолета или върху мен, това са хората, на които ще разчитам. При ситуация, която изглежда, че ще се развие, дискретно ги питам дали биха помогнали, ако се наложи - да удържат и укротят пътник например", пояснява тя.

Болни и в нетрезво състояние

Това също не убягва от погледа им и целта при сериозно пияните е да се опитат да предотвратят евентуални конфликтни ситуации. Включително и със сваляне от полета на хора в много лошо състояние.

Същото важи и за хора в очевидно сериозна тежка фаза на инфекциозно заболяване.

Хора, които имат нужда от помощ

Стюардесите следят и за малки деца, възрастни хора и такива с травми или увреждания - т.е. за хора, които биха имали нужда от помощ - и за настаняването си, и при аварийна ситуация. Внимава се те заемат точното си място и да не възпрепятстват при спешна ситуация.

Тези хора не бива да бъдат настанявани на редиците, където са аварийните изходи, за които са нужни хора в състояние да отворят тежката врата на самолета.

На тези места не се слагат и пътници, които не говорят английски или езика на самите стюардеси, защото не биха разбрали командите.

 

Най-четените