От години кадрите от Еверест са потресаващи. Опашка от хора, плътно строени един до друг, чака своя ред да стигне до най-високата точка на планетата.
Човешкото задръстване подсилва гласовете на тези, които твърдят, че това отдавна не е алпинизъм и планинарство, а добре развит туристически бизнес, в който едва ли не е достатъчно да изсипеш няколко десетки хиляди долара, а останалото до кота 8849 метра ще свършат шерпите.
Да стигнеш най-високата точка на планетата няма как да се конкурира по популярност сред целите на хиляди хора, но пък само от непалската част на Хималаите е пълно с предизвикателства.
В страната има 3310 върха над 5500 метра. Някои могат да се качат без оборудване, но повечето изискват технически умения и екипировка за алпинизъм.
461 са отворени за комерсиални експедиции, а цели 102 не са изкачвани никога.
••• Навалицата не е само на Еверест:
Сега властите в Непал ще опитат да разредят опашката на Еверест и да пренасочат поне част от потока към някои от тези останали части в Хималаите. Таксите за изкачване на 97 върха ще бъдат отменени за следващите две години, съобщава "Ройтерс".
Освен това се увеличава и цената на разрешителното за Еверест с една трета от септември тази година. За пиковия сезон през април и май таксата вече ще е 15 000 долара. За периода от септември до ноември тя скача на 7500 долара, а от декември до февруари - 3750 долара.
Целта на властите е да се насърчи туризма в по-отдалечената и не особено посетена северозападна част на Хималаите. Регионът е на границата с Китай и е далеч по-слабо развит.
97-е върха са на височина от 5870 до 7132 метра и се намират в провинциите Карнали и Судурпашчим.
"Идеята е да се насърчат алпинистите и планинарите да отидат на по-малко посещавани, но живописни райони и върхове", обясни Химал Гаутам от министерството на туризма на Непал.
Освен това властите целят и да подпомогнат икономически населението на най-неразвитите райони на страната, където цари бедност.

Приходите от туризъм генерират сериозни приходи за икономиката на Непал, като само таксите за изкачване на върхове са внесли в хазната на страната близо 6 млн. долара през 2024 г. като 77 на сто от тях са от Еверест.
В районите, които туристическите власти опитват да насочат повече хора, посетителите са малко и заради трудния достъп - пътищата са малко, а на места липсват базови услуги.
От министерството се надяват, че като стимулират туристическия поток, достъпът ще се подобри, а към бедните региони ще се насочат повече приходи и работни места.
Според предприемача и член на туристическия борд на Непал Раджендра Лама обаче политиката без такси не е достатъчна. "Необходими са координирани усилия между обществения и частния сектор, както и агресивна реклама", казва той, цитиран от "Катманду пост".
Не е ясно обаче дали планът на правителството включва подобряване на инфраструктурата и транспортите връзки с тези места, с което да насърчат повече посетители. Още повече, че и досега таксите за непопулярните върхове не са били особено високи - между 175 и 500 долара.

Данните сочат, че алпинистите не проявяват особен интерес към планините в тази част на Непал. За последните 2 години за там са издадени едва разрешения на едва 68 души за изкачване на някой от 97-те върха. Само на Еверест през 2024 г. са отчетени 787 успешни изкачвания от непалската страна, като над половината от тях са на шерпи и водачи.
Концентрацията върху едва 25 от най-популярните върхове в Непал обаче води до проблеми за околната среда и до прекалено струпване на хора в определени части на планините.
През 2024 г. Върховният съд на страната нареди на правителството да ограничи броя на разрешителните, издавани на Еверест и още няколко от най-популярните върхове с мотив, че възможностите на планините да поемат човешкия поток трябва да се уважават.
Парламентът също опитва да вземе мерки. Там е внесен закон, който да лимитира достъпа до Еверест с по-високи изисквания. Предложението е разрешително да се издава само на хора, които вече са изкачили връх над 7000 метра в страната.
Което пък прави поне част от непопулярните 97 върха идеален "подстъп" към най-високата точка на света.
Както и изкушението да си пръв - много от тях не са били изкачвани никога, или както ги наричат туристическите власти - те са "девствени планини".
••• А и Еверест вече не изглежда такова предизвикателство: