"Пълна със забавления почивка, с куп страхотни преживявания и без нито един махмурлук. Прекарах си чудесно, завързах нови приятелства и определено ще се върна".
Това е ревюто на Бел - една от туристките, пътувала с британската агенция We Love Lucid. Туроператорът смело се рекламира като "първата безалкохолна компания за пътувания във Великобритания".
Звучи почти парадоксално, но именно Великобритания с фирми като We Love Lucid ("Обичаме бистрия ум") се смята за лидер на набиращо сила и поддръжници явление - трезвеният туризъм, или dry tripping.
Защото - ако продължим с вносните термини - обикновено свързваме британските туристи с пъб крoлинг, балконинг и хора, докарали се до безпомощно състояние от пиене, които се въргалят по улиците на курортите в Южна Европа - от Слънчев бряг до Коста дел Сол.
А може би и заради това младите жители на Великобритания проявяват все по-малко интерес към алкохола и пиянския туризъм.
Поколението Z в страната се очертава като най-трезвеното на Острова и според проучване на YouGov почти 40% от хората между 18 и 24 г. там не близват алкохол.
Трендът се допълва от анкети и отвъд океана, където "Галъп" открива през 2023 г., че цели 52% от хората във възрастовата група от 18 до 34 г. в САЩ смятат, че умерената консумация на алкохол вреди на здравето.
За сравнение - така смятат 39 на сто от хората от 35 до 54 г. и само 29% от тези над 55 г.
Освен това нагласите се менят бързо - 5 години по-рано само 34 на сто от най-младите са приемали умереното пиене за нещо лошо.
И още малко суха статистика - от последния доклад на StudentUniverse, който се занимава с нагласите за пътуване на най-младите. За него са анкетирани 4000 студенти от САЩ, Великобритания, Канада и Австралия на възраст от 18 до 25 г.
Цели 83% казват, че биха обмислили ваканция в чужбина без никакъв алкохол - при положение, че това е групата, при която доскоро "пътуване" беше синоним на "парти" и "клуб".
Сред основните причини да харесат трезво пътуване, студентите сочат вероятността да се въвлекат в опасни ситуации, ако пият, предпочитанието да харчат пари за други неща и желанието да не си опропастят следващия ден.
"Вече не е толкова масово прието, че за да се забавляваш, трябва да пиеш алкохол. Хората започнаха да оспорват този наратив, затова и има ръст на търсенето на безалкохолни напитки, събития и забавления", казва Лорън Бърнисън, основател на We Love Lucid, цитирана от "Евронюз". Самата Лорън е спряла да пие преди години.
Според американската компания Expedia, която поддържа платформи за търсене билети и хотели, "трезвеното пътуване" е сред най-горещите тенденции за 2024 г.
"Днешните туристи предпочитат повече да създават спомени, отколкото да се опитват да си спомнят какво са правили - над 40% казват, че е вероятно да резервират детокс пътуване", смятат от компанията, която също е проучила нагласите на пътуващите.
Идеята може да се опише и така - хората предпочитат да виждат изгрева, защото се събуждат рано за екскурзия или преход, а не защото тъкмо се прибират.
"Начинът на мислене "Веднъж се живее, ще изпия всичко, което видя" се заменя от идеята, че свободното ни време е ценно", коментира и Рианън Джоунс, анализатор в консултантската компания Kantar.
В това все пак има доста логика - без прекаляване с алкохол туристите могат да получат доста повече от ваканцията си - да видят повече места, вместо да спят до обяд и да страдат цял ден от махмурлук, да си починат по-добре - и физически, и психически, и емоционално, и да платят по-малко пари като не обикалят барове и кръчми.
Освен това пътуването само по себе си е физически изискващо - особено ако става дума за дълго шофиране или дълги, презокеански полети. Алкохолът, дори в малки количества, може само да вреди на възстановяването и адаптацията.
Има и психологически ползи от отказа от пиене по време на пътуване.
Алкохолът действа като депресант и без него е по-вероятно хората да се наслаждават на почивката си, обяснява пред "Би Би Си" Виктория Уатърс, съосновател на компанията Dry Atlas, която предлага напитки, алтернативни на алкохолните.
Тоест - големи и редовни количества алкохол може да доведат до тревожност и депресивни симптоми, а това е последното, което човек иска от почивката си.
От бизнес гледна точка тенденцията води до ръст на предлагането на моктейли - безалкохолни коктейли, и появата на всевъзможни безалкохолни бири и вина, които могат да се намерят във все повече хотели, ресторанти и дори на круизи.
Но никой не е казал, че пътуване с чаша вино или бира на вечеря е пиянско.