Кое е мястото, което задължително трябва да посетите в Барселона? Саграда Фамилия? Парк Гюел? Не, ако попитате представители на Поколението Z в социалните мрежи, те ще ви кажат, че е най-важно да отскочите до някоя от пекарните, които предлагат неустоими испански тартове, цветни бисквити и гарниран хляб.
Нещо повече, тези млади хора са готови да пропътуват стотици километри, не за да се излежават по плажовете или да обикалят паметници, а за да похапнат уникални, вкусни и апетитни печива.
Туризмът на печивата, както може да се нарече трендът, се заражда в Япония и Китай, но постепенно обхваща и Европа и САЩ.
Според финансисти модата е част от така наречения "Ефект на червилото" - когато в условията на финансова криза потребителите си позволяват луксозни покупки, те обикновено са по-дребни, като червило например.
По същата логика пътешествениците бягат от заведенията със звезди "Мишлен" и търсят кулинарни преживявания из пекарните.
Дори и в скъпите градове на Европа кроасан или тарталети няма да надхвърлят 5-10 евро на човек и в същото време туристите не се лишават от усещането за лукс и угощение.
Спомага и фактът, че печивата стават все по-разнообразни и фотогенични. От кокетни мъфини и гевреци, украсени с цветни поръски и кремове, до торти, хлябове, фокачи и сладки хлябове - пекарите се стараят да направят предложенията си възможно най-подходящи за кадрите из Instagram и TikTok.
"Хората влизат в пекарната ми, вадят телефона си и ми казват - искам това", признава за "Би Би Си" Дейвид, собственик на пекарна в Кардиф, Великобритания.
Той потвърждава, че "туризмът на печивата" изживява истински бум - в и извън социалните мрежи.
Същото могат да кажат и туристки като Чи и Карин Такида от Япония, които са в Европа, за да похапват печива.
В разговор за "Гардиън" те признават, че не се интересуват от обиколки по барове и дегустация на вино, но за сметка на това са готови да обиколят града, в който са, в търсене на вкусни печива.
Карин нарича себе си и майка си Чи "пилигрими на печивата" и уточнява, че между нея и други подобни пътешественици съществува специфична симпатия.
Въпреки това има и особена конкуренция между "туристи на печива". Те се надпреварват какво ще е най-рядкото печиво, което ще опитат, направено със специален тип брашно или пък в необичайна комбинация на съставки. Колкото по-бутикова е пекарната - толкова по-добре.
Затова при търсене с ключови думи "bakery tourism" в TikTok и Instagram излизат предимно малки, кокетни пекарни встрани от големите забележителности на конкретния град.
Една от най-препоръчваните пекарни в Барселона, която в интернет се слави с неустоими канелени ролца, е в малка уличка встрани от "Ла Рамбла".
Постът, който я препоръчва в TikTok обаче, вече има 15 хил. харесвания и коментари, които хвалят бисквитите с шамфъстък и течен шоколад, както и тирамисуто с маскарпоне и натурално кафе.
"Това е пекарна, от която не искам да си тръгвам", пише един потребител.
И пак се връщаме на "Ефекта на червилото" - колкото и красиви да изглеждат печивата във въпросното магазинче, те не струват колкото вечеря в хубав ресторант в Барселона.
Пакет от 8 канелени ролца или 8 големи бисквити не надхвърля 20 евро, а угощението е предостатъчно за над 8 души. Същото можем да кажем и за препоръчвани от туристите пекарни в Амстердам, Прага, Виена, Париж и Рим, където възможно най-скъпите и бутикови печива не струват повече от 15-25 евро.
Не на последно място, туризмът на печивата е добра новина за малките и средни бизнеси, които намират нови вдъхновения за менютата си, с които да изкушат гладните си посетители.
Пък и какъв по-хубав начин да се потопиш в местната атмосфера от канелено рулце в ръка в Барселона или кроасан в Париж?