Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

75 години ИКЕА в 10 любопитни и странни факти

И защо кюфтенцата са толкова важни за компанията Снимка: Inter IKEA Systems B.V
И защо кюфтенцата са толкова важни за компанията

През далечната 1943 г. на 28 юли в покрайнините на град Елмхулт, Швеция, 17-годишният предприемчив младеж Ингвар Кампрад основава първата си компания за търговия - ИКЕА. Днес марката доминира на световния пазар, когато става въпрос за обзавеждане на дома.

Всичко започва, когато Ингвар Кампрад - тийнейджър, който иска нещо повече от живота - решава вместо да използва дадените от баща му пари за образование, да започне свой бизнес за поръчки по пощата. Доставките прави той самият с велосипеда си.

Едва ли някой е предполагал, че малко начинание може да се превърне в един от най-големите и най-познатите световни брандове с представителство на общо 49 световни пазара, близо милиард потребители всяка година и общо над 2,5 милиарда посетители годишно.

Близо 200 000 служители на ИКЕА от цял свят всеки ден допринасят за създаването на по-добър живот у дома за възможно най-много хора.

Предлагаме ви 10 интересни факта за една от най-големите и най-познатите компании в света:

1. Името ИКЕА идва от инициалите на собственика на компанията Ингвар Кампрад, първата буква на града в който живее - Елмтарюд, и първата буква на фермата, в която израства - Агюнард.

2. Докато сме на вълна имена - всяка стока от каталога на ИКЕА има различно име - най-често на природни обекти от Скандинавския полуостров. И причината затова е изключително прозаична. Първоначално всяка стока е имала кодово име, но за Кампард, който е страдал от дислекция, било трудно да не ги обърква. Затова той се улеснил, кръщавайки всяка една стока в каталога с думи, които може да помни по-лесно и да прави по-успешно връзките в главата си.

Имената, на свой ред, пораждат редица митове за това, че има таен код за различните типове стоки, и например килимите се кръщават на върхове и т.н. Разлистване на каталога им доказва, че подобни тайни няма и всичко е малко или много случайно.

3. Случайна е и идеята с големите магазини, в които човек трябва да се разхожда и огледа всичко, купувайки си всевъзможни, напълно безполезни на практика неща. Всичко се случва заради откриването на магазин в Стокхол. Продавачите не успяват да донесат стоките от халетата и така за клиентите е отворен самият склад. Постепенно самата организация на пространството се развива в един своеобразен "капан за клиенти", който те кара да минеш през абсолютно всички типове стоки, за да си харесаш възможно най-много неща.

Тази гениална маркетингова стратегия е доказана и чрез изследване на проф. Алан Пен от Лондонския университетски колеж, който установил, че над 60% от клиентите на ИКЕА си купуват неща, за които не са дошли предварително.

4. Друга заслужаваща похвала стратегия са малките кюфтенца. Още от самото отваряне на първите големи магазини на марката, местата за отдих и хапване са задължителен елемент от средата. В компанията дори наричат кюфтенцата "Най-добрите продавачи на дивани", тъй като гладният клиент е далеч по-неспокоен и нервен. За разлика от този, който е хапнал доволно и се чувства далеч по-благоразположен да харчи пари.

В момента веригата изкарва по около 1,8 млрд. долара само от храната, която се продава в магазините - малка част от общия оборот на цялата компания, но все пак значителен елемент за продажбата на дивани и шкафове.

5. Друг трик, използван от компанията да се откъсне напред от конкуренцията са плоските опаковки на всички стоки. Така човек сам трябва да си сглоби мебелите, но за сметка на това самата опаковка е по-малка (и по-евтина за производителя), а потребителите могат да си тръгнат с продукта директно от магазина, без да им се налага да плащат за транспорт и хамали.

6. Най-популярната етажерка за книги - Billy - може да се каже, че се продава като топъл хляб. Според данните на самата компания по една такава етажерка се продава на всеки десет секунди по света.

В момента подобна етажерка има в над 60 млн. домакинства по целия свят. Billy е толкова вездесъщ и разпространен, че агенция "Блумбърг" го използва, за да изготвя своя индекс покупателната способност в страните по света - за колко пари се купува етажерката в различните държави.

7. За своите стоки ИКЕА използва общо 1% от дървесината, потребявана на годишна база по света. Това на пръв поглед може и да не изглежда значимо, но на практика означава, че годишно компанията употребява по 1/100 от целия дървен материал, използван от цялото световно строителство, мебелна индустрия и т.н. А това вече си е впечатляващо.

8. Каталозите на ИКЕА са по-разпространени дори от Библията. Според официалната информация на компанията за 2015 г. има отпечатани 208 млн. копия от каталога на компанията на 30 различни езика за отделните държави, където тя има магазини. Сравнено със 100 млн. копия на Библията, според данни на The Economist.

9. В ИКЕА дори можеш да се ожениш. Факт е, че посещение в магазините за образвеждане може да се приеме за един сериозен тест за която и да е връзка, но действително човек може да сключи брак на територията на магазина в някои държави. Такова нещо се е случвало през 2005 г. в Ню Джърси, САЩ, и през 2013 в Австралия.

10. В Китай е позволено да се спи върху леглата в ИКЕА. Служителите на магазина могат да ви събудят там, едва когато магазинът затваря и всички клиенти вече трябва да напуснат магазина.

 

Най-четените