От 2 години и половина всичко тръгна надолу, а инцидентите в БДЖ ще продължат - това коментира пред БНР Илиян Филипов, директор на частната фирма за превози, чийто локомотив се удари челно във влак на БДЖ във вторник следобед.
При катастрофата загинаха двама души, а 6 бяха ранени. Загиналите са от влака на БДЖ.
Според Филипов причините за тежкия инцидент са няколко. Едната е, че у нас се пускат в движение стари влакове на 50-60 години, което не трябва да става.
Освен това Филипов твърди, че още в сряда в неговата компания е получена информация от Национална компания "Железопътна инфраструктура"(НКЖИ), че влакът на БДЖ тръгва на червено, откъдето е тръгнала злополуката.
"100% от другата страна е допусната сериозна човешка грешка. Второ, служители на НКЖИ могат, а не са предотвратили сблъсъка", смята Филипов.
По думите му "те могат да спрат влака, а не са го направили, протоколът за предотвратяване на сблъсък не е бил изпълнен".
Пред БНТ той поясни, че и след като тръгне влак на червено има процедури, с които да се предотврати катастрофа - от гарата да се свържат с машинистите, които да спрат влака, или да се изключи токът по трасето.
"Служителите са били пияни, или не са били на местата си. По гарите те не ходят да работят, а ходят да пият, виждал съм го с очите си", обяви той.
Илиян Филипов обяви също така, че преди месец и половина на косъм е бил предотвратен инцидент между два пътнически влака, които са се разминали на 10 метра край Централна гара в София.
Той допълни, че многократно е предупреждавал доскорошния министър на транспорта Красимира Стоянова за тези проблеми.
"Тотална деградация е в момента в държавните железници. Тотално безхаберие и наистина ще продължат тези инциденти, ако не се вземат мерки", смята той.
Председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев посочва, че в конкретния случай са допуснати поне няколко грешки.
"С една грешка не може да стане катастрофа. Има поне едно действие против правилата", коментира той пред Nova.
Според него е невъзможно машинистът да е тръгнал на червен светофар - по-скоро влакът е тръгнал от коловоз без светлинна сигнализация.
"Основната теза е, че системата не е работила. Може и да е повредена, и в следствие на това не виждам как един машинист ще излезе на червен сигнал, без да му е казано, че може да излезе", коментира пък пред БНР проф. Симеон Ананиев, експерт по жп транспорт.