Около 50% от приетите в първи курс в университетите у нас студенти на един или друг етап отпадат, без да завършат. Това обяви служебният министър на образованието и науката проф. Николай Денков пред журналисти след връчването в МОН на грамоти на отличници, придобили квалификация по професията "Приложен програмист" по Националната програма "Обучение за IT кариера".
"През последните дни, с Картата на висшето образование в България и с анализа на данните в нея, стана ясно, че около 50 процента от приетите студенти в първи курс напускат висшето образование, защото не успяват да го завършат", обясни министър Денков.
По думите му това доказва, че "широко отворената врата в началото не означава, че всеки може да завърши висше образование, както понякога се казва".
Според казаното от министъра, на практика около половината студенти само завършват висше образование, като тази тенденция е валидна за почти всички висши училища и почти всички професионални направления.
Изключенията идват при онези програми, при които студентите са масово силни мотивирани, като министърът даде за пример професионални направления са "Медицина" и "Фармация", в които отпадат по-малко от студентите.
"Като цяло, това е един модел на висше образование, който е приет в целия свят - широк достъп, след което "оцеляват" само тези, които учат сериозно", коментира министър Денков.
Министърът напомни, че все пак висшите учебни заведения у нас сами определят политиката си за прием на студенти, като това е записано в Закона за висшето образование. И с изключение на регулираните професии, всеки университет има право да избере как да приема студенти.
Министерството на образованието и науката публикува преди дни за обществено обсъждане проекта за Националната карта на висшето образование в България. Периодът на обществено обсъждане продължава до 19 юли 2021 г.
В Националната карта се констатира, че в съществуващата структура на висшето образование в България се наблюдават различни по характер и дълбочина дисбаланси. Става дума за разминавания в търсенето и предлагането на образователни услуги на национално и регионално равнище, както и в реализацията на завършилите на пазара на труда по професионални направления и специалности от регулираните професии.