Европейската комисия предприема мерки, за да улесни купуването и продаването на стоки и услуги онлайн в целия ЕС.
Едно от законодателните предложения е свързано с преодоляване на необоснованото блокиране на онлайн пазаруваненото по географски признак (геоблокиране).
Когато потребител влезе в магазин в друга страна от ЕС, собственикът не му иска документ за самоличност, за да му продаде стоката си. Но в интернет твърде често достъпът на потребителите до предложения в други държави е блокиран, например чрез пренасочването им към сайт за конкретна държава или искане за плащане с дебитна или кредитна карта от определена държава.
Заради това Еврокомисията предлага законодателство, гарантиращо, че потребителите, които искат да купуват продукти и услуги в друга страна от ЕС, независимо дали онлайн или лично, не са дискриминирани по отношение на достъпа до цени, разпродажби или условия на плащане, освен ако това не е обективно обосновано от основателни съображения, като например ДДС.
Еврокомисията предлага и мерки за повишаване на прозрачността на цените на услугите при трансграничната доставка на пратки.
Освен това ЕК иска и повече правомощията на националните органи за защита на потребителите. Идеята е тези органи да могат да проверяват дали уебсайтовете блокират потребители на географски принцип, да нареждат премахването на сайтове, които показват измамни оферти, както и да изискват информация от регистрите на домейни и банките, за да разкриват самоличността на отговорния търговец.
Геоблокирането в числа
Европейската комисия е проверила 10 537 сайта за електронна търговия, за да се установят практиките на геоблокиране в ЕС. Чрез тайни клиенти са проверявани стоки и услуги в 8 сектора, каквито най-често се поръчват онлайн в Евросъюза, като електроника и компютърен хардуер. В по-голямата си част сайтовете не позволяват на потребителите да купуват от друга страна от ЕС, извън тази, в която живеят. Така геоблокиращи практики са били установени при 63% от сайтовете. Препятствия се появяват на различни етапи в поръчката. В 5% от случаите купувачите са били директно пренасочвани към друг сайт, блокирани или са им били предлагани други продукти, като това се е случвало най-често при резервации на полети (13%) или на коли под наем (11%). Когато са се регистрирали според мястото на поръчката, купувачите са били блокирани в 27% от случаите. При избор на опции за доставка потребителите са били блокирани в 32% от случаите. При избор на начин на плащане купувачите са били блокирани при 26% от поръчките.
В Европейския потребителски център България има оплаквания от българи, че цените в българската версия на даден сайт са по-високи спрямо тези на други езици и предназначени за потребители от друга страна, както и че е трябвало да платят повече за дадена стока, защото живеят в друга страна.
Около две трети (68%) от всички трансгранични оплаквания, получени в мрежата от 30 Европейски потребителски центрове в ЕС, Исландия и Норвегия през 2015 г. са свързани с електронното пазаруване. При 21,48% от тях е имало проблеми с доставката, а при 12% - с цената или плащането.