7-кратният световен шампион Михаел Шумахер е в кома от девет дни след падане със ски във френския курорт Мерибел, германецът вече претърпя две операции и едва вчера лекарите се осмелиха да кажат, че състоянието му леко се е подобрило. Тежките инциденти винаги са били част от живота на автомобилните пилоти, повече в миналото и по-малко в днешни дни. Опасността винаги присъства в автомобилния спорт, без значение какво ниво са достигнали мерките за сигурност. Историята на Формула 1 изобилства от страшни истории за катастрофи и инциденти, но има и случаи, в които тежко пострадалият пилот успява да пребори смъртта и да се върне отново на пистата.
Предлагаме ви пет такива истории, като тази селекция изобщо не претендира да изчерпателна или подробна, просто пет истории за пет звезди от Формула 1.
Стърлинг Мос
Както знаете, Мос е най-добрият пилот, който не е печелил титлата във Формула 1. Състезателната му кариера започва в края на 40-те години на миналия век, а той кара във Формула 1 от началото на съвременния шампионат през 1950 до 1962 - време, в което стават много тежки катастрофи, отнели живота на много пилоти.
Късметът на Мос приключва понеделника след Великден през 1962 на трасето в Гуудууд, когато той излита от пистата заради предполагаема повреда в неговия Lotus. Спасителите трябва да изрежат болида, за да извадят Стърлинг, който прекарва в безсъзнание следващите шест седмици в болница. Но оцелява.
И години по-късно, Мос оцелява отново, макар и в по-различен инцидент - през 2010, на 80-годишна възраст Стърлинг падна от третия етаж в асансьорна шахта, но се отърва с два счупени глезена, четири счупени кости в единия крак и четири напукани ребра.
Ники Лауда
Сигурно всички сте гледали филма на Рон Хауърд „С пълна газ". Днес всички вече знаят за катастрофата на Ники на „Нюрбургринг", а до скоро това беше история, известна само на феновете на Формула 1. И затова феновете на спорта обичат Ники - заради невероятната воля в битката му за живот в дните след ужаса в планината Айфел. Накратко, Ники излита от пистата (старият вариант на „Ринг"-а) във втората обиколка, на лек ляв завой, точно преди Bergwerk, естествено вали дъжд. След удара колата му се запалва, а при връщането си на трасето Ники е ударен от Брет Лънгър със Surtees. Американецът се измъква от болида си, но Лауда остава приклещен в своя. На мястото на инцидента спират още пилоти и заедно успяват да измъкнат Лауда от горящата кола. Веднага след катастрофата Ники е все още в съзнание, но по-късно изпада в кома и дори получава последно причастие от свещеник в болницата.
Шест седмици по-късно, след мъчително възстановяване и поредица операции, които възстановяват лицето му, Лауда се връща на пистата за Гран при на Италия на „Монца".
Алекс Занарди
Италианецът записа кратка кариера във Формула 1, която далеч не се оказа толкова успешна, колкото подсказваше талантът му. През 2001 Алекс беше отново в Indycar, където постигна най-големите си успехи през 90-те години, а срещата му със съдбата стана на германския овал „Лаузицринг". В последните обиколки на състезанието Алекс беше начело на колоната и направи последното си спиране в бокса. При връщането си на пистата обаче Занарди не прецени добре сцеплението, колата му се завъртя и върху него връхлетя група болиди, движещи се с над 300 км/ч. Патрик Карпонтие успя да го заобиколи, но движещия се точно зад него Алекс Талиани уцели колата на Занарди и буквално откъсна предната част на болида на италианеца. При този ужасяващ удар Алекс загуби и двата си крака, както и почти три четвърти от кръвта в тялото му. Само бързата реакция на медицинския екип на пистата спаси живота му.
По-късно Алекс се завърна като пилот на BMW в Световния пистов шампионат за туристически автомобили (WTCC), а през 2012 спечели два златни и един сребърен медала на Параолимпийските игри в Лондон в колоезденето. Малко, след като беше навършил 45 години!
Фелипе Маса
Зловещата катастрофа на Фелипе Маса през 2009 в Унгария се оказа нещастен инцидент със зловещ край. В хода на квалификацията Маса беше ударен от пружина от окачването, паднала от колата на движещия се пред него Рубенс Барикело. Пружината проби каската на Фелипе и го удари малко над лявото око. Фелипе имаше счупвания на няколко места в лявата част на челото и лекарите се притесняваха, че може да загуби лявото си око. Бразилецът получи и сътресение на мозъка и прекара няколко дни в медицинска кома. Лекарите бяха сигурни, че той няма да може да състезава отново през 2009 и не се ангажираха с прогнози дали Фелипе ще може отново да се състезава.
През 2010 Маса се завърна във Ferrari и се качи пет пъти на подиума в хода на сезона.
Роберт Кубица
Роберт Кубица принадлежеше към тази особена група пилоти във Формула 1, които могат да постигнат много по-добри резултати от това, на което е способна колата им. Но кариерата му в световния шампионат приключи с катастрофа на рали „Ронде ди Андора" през 2011, когато пилотираната от поляка Skoda Fabia S2000 се заби в крайпътна мантинела с висока скорост и металът прониза цялата кола, отнасяйки почти цялата дясна ръка на Роберт.
Кубица беше откаран с хеликоптер в болница в Савона, където първата му операция продължи 7 часа - докторите се опитаха и успяха да свържат отново дясната му ръка с тялото му, тъй като тя е била на практика почти ампутирана при катастрофата. След това последваха още няколко операции на ръката и десния крак, след това още няколко. Малко по-късно Роберт започна тежко и продължително възстановяване.
През декември 2013 Кубица получи наградата на ФИА за „Личност на годината", след като спечели световната рали титла в група WRC2, а през този сезон ще го гледаме с пълна програма в световния рали шампионат зад волана на Ford Fiesta WRC. Той все още не може да използва пълноценно дясната си ръка, но това явно не му пречи.