Британският бизнес няма да запомни с добро началото на 2021 г.
Продължителният локдаун както във Великобритания, така и в останалите държави от ЕС, намали сериозно обемите на потребление, а окончателното влизане в сила на Брекзит доведе до нови тежки митнически правила, които дадоха резултат в брутални забавяния на доставките.
Резултатът от всичко това е, че бизнесът се сблъсква с тежки проблеми, които само задълбочават проблемите, причинени от кризата заради коронавируса.
Групата Make UK, представяща интересите на компаниите в сферата на производството и търговията, публикува тази седмица свое изследване, което дава представа за смазващия ефект, който сегашната ситуация оказва върху бизнеса на Острова. Самото проучване обхваща над 200 водещи компании от британската индустрия.
Данните от него показват, че на практика 74% от компаниите производители изпитват затруднения покрай логистичната каша и забавянията на стоки транспортирани между Великобритания и ЕС.
Изправени пред новите тежки бюрократични правила след Брекзит, солидния ръст на митническите проверки, през които всички внасяни или изнасяни стоки трябва да преминават, и цялостния хаос около локдауните и коронавируса, над 50% от компаниите, участвали в изследването, заявяват, че разходите им са се увеличили значително. Над 1/3 от фирмите пък са загубили част от приходите си.
Всичко това се съчетава по особено песимистичен за бизнеса начин на фона на все по-сериозно изглеждащата икономическа криза, която се оформя в световен план.
Данните от проучването идват на фона на нарастващия натиск върху правителството в Лондон да вземе мерки за разрешаване на проблемите по границите с ЕС, причиняващи забавянето на доставките. Прогнозите за удар върху британската търговия и икономика след Брекзит вече се изпълняват, засилвайки негативните ефекти на дългите локдауни, наложени от здравните власти в страната.
Правителството на Борис Джонсън вече зае позиция, че се действа за разрешаването на проблемите по пристанищата, а с товарните превози между Великобритания и ЕС "са върнати към нормалните си нива". От "Даунинг стрийт"10 също така заявяват, че пристанищата в страната работят без прекъсвания и не са засегнати от локдауните.
Кабинетът така е отпуснал и 20 млн. паунда като помощ за малкия бизнес да се адаптира към новите реалности след Брекзит.
"Ще гарантираме, че бизнесът ще получи необходимата подкрепа за ефективна търговия с Европа и ще може да се възползва от нови възможности, докато сключваме търговски сделки с най-бързо развиващите се пазари в света", заяви тази седмица говорител на правителството.
Въпреки тези положителни сигнали от правителството, лидерите в бизнеса далеч не са толкова оптимистично настроени.
Търговията в страната е под сериозно напрежение, а с влизането в сила от 1 април на новите допълнителни гранични проверки, които са заложени във финалната сделка за Брекзит, ситуацията се очаква да се влоши.
Рей Сингх, управляващ директор на Russel Finex, базиран в Лондон производител на високоефективни сита и филтри, коментира пред "Гардиън", че неговата фирма все още изпитва закъснения с износа си за ЕС. Същевременно един от заводите на компанията се намира в Белгия, което създава допълнителни логистични проблеми.
"В крайна сметка успяваме да приберем стоките си, но това отнема много повече време. Не върви гладко, както беше. Има допълнителни проверки и документи и изглежда, че след няколко месеца те всъщност ще се увеличат. Създаде се много допълнителна бюрокрация, каквато преди нямаше", обяснява Сингх.
Подобни проблеми изпитва и Катрин Бедфорд, основател на компанията Dashel, която се занимава с рециклиране на предпазни каски и производство въглеродни влакна. По думите ѝ локдауните убиват бизнеса ѝ, а благодарение на Брекзит бизнесът ѝ от печелившо начинание сега едва свързва двата края.
"Не можем да предвидим сроковете за доставка, тъй като стоките се задържат на френската митница, нашата входна точка към Европа. Има огромно изоставане и артикулите се връщат обратно, въпреки редовните документи", обяснява Бедфорд.
Тази седмица излязоха данни от германското финансово министерство за търговския обмен с Великобритания. Според тях вносът на стоки от Великобритания за януари 2021 г. се е свил с над 56% спрямо същия период за 2020 г., като в момента общият му размер възлиза на 1,6 млрд. евро.
Правителството в Лондон се опита да успокои страстите по този въпрос, като държавният секретар по международната търговия Лиз Тръс излезе с позиция, че страната трябва да търси разширяване на възможностите за бизнес и извън Европейския съюз.
Следващата седмица правителството трябва да обяви търговските приоритети на Великобритания след Брекзит, като там очакванията са да се заложи именно на търсенето на нови пазари.
И макар идеята за търсене на нови бизнес партньори сама по себе си да не е лоша, по мнение на Make UK министрите спешно трябва да се върнат на масата за преговори с лидерите на ЕС, за да решат първо най-належащите проблеми за британския бизнес.
Търговските отношения с ЕС представляват повече от половината внос и износ на Великобритания, като анализ на самото британско правителство дава прогноза, според която дори и с разширяване на търговските отношения извън ЕС, няма да може да се компенсира въздействието на Брекзит върху икономиката на страната.
Или казано с други думи - Великобритания печели най-много от търговията си с Европа и това твърде трудно ще се промени.
Засега крехката надежда на представителите на бизнеса е, че правителството обещава да обучи митническите си служители така, че да могат те да предоставят по-адекватна помощ с новите правила по границите с ЕС.
Този процес обаче се нуждае от стабилно ускорение, особено на фона на приближаващата дата 1 април, когато новите допълнителни проверки по границите ще влязат в сила, предизвиквайки още повече чакане и хаос.
Затова и призивът на Make UK към властите е да се започнат спешни преговори с Брюксел, за да може всички тези проверки да бъдат облекчени. Просто само така компаниите в страната ще могат да излязат от настоящия порочен кръг на загуби и действително да започнат да се възстановяват от ударите на пандемията.