Одобриха пакета "Мобилност", съобщават от Съвета на ЕС. Пакетът от предложения беше приет от Комитета на постоянните представители (Корепер).
Малко не достигна на източноевропейските страни, които са против предвижданите промени, за да отхвърлят предложеното от финландското председателство споразумение. То предвижда водачите да се прибират на всеки месец и да нямат право да спят в кабините си, когато са на път от повече от 45 часа.
Мярка, която, според представители на българския транспортен сектор и правителството, ощетява нашите превозвачи, а според западните държави - е в полза на самите водачи на тежкотоварните машини.
От Европейската комисия предупредиха, че връщането на празни камиони може да попречи на амбициите за намаляване на вредните емисии и спазването на климатичен неутралитет.
Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. След това той трябва да бъде официално приет - първо от Съвета, а след това от парламента.
В пакета от мерки не се предвиждат промени в правилата за максималното работно време и минималните периоди на почивка на водачите. Същевременно в организацията на работните графици на водачите ще бъде въведена известна степен на гъвкавост, за да могат да прекарват повече време у дома, посочват от Европейския съвет.
Предвижда се шофьорите да могат да се връщат у дома на всеки три или четири седмици в зависимост от работния си график.
Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще разработи стандарти за сертифициране на сигурни зони за паркиране чрез вторично законодателство.
Относно каботажа - правилата за транспортните операции, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач, сегашната система, която допуска максимум 3 операции за 7 дни, ще остане непроменена. За да се предотврати системният каботаж, ще бъде въведен "срок на прекъсване" от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.
Правилата в предложенията относно командироването и достъпа до пазара (включително правилото за връщане на камиони) ще започнат да се прилагат 18 месеца, след като правните текстове влязат в сила.
Правилата в предложението за часовете на шофиране ще започнат да се прилагат 20 дни след публикуването.
След като одобреният текст претърпи окончателна редакция, трябва да бъде официално приет - първо от Съвета, а след това от Парламента.