Наталия Строе: Голямата сила на промените и личните ценности

Енергия и гъвкавост. Това ти остава в главата, докато говориш с Наталия Строе, дори преди да го е казала с думи. Тя е търговски директор на "Кока Кола ХБК България", миналата e през стълбицата на изкачването и знае колко е важно да работиш с екипа си, да ги предразполагаш, разбираш и подкрепяш.

Наталия започва в отдел "Човешки ресурси", откъдето минава през "Маркетинг" и чак тогава отива в "Продажби". До голяма степен познава работата на всички нива и във всички отдели на компанията "отвътре". Казва, че преминаването през различните отговорности, свързани с постоянната нужда да учи нови неща и да вижда бизнеса от различни ъгли, й е помогнало да стигне сегашната точка в кариерата си. И едновременно с това - да остане вярна на ценностите си.

Да си търговски директор изисква желание да учиш всеки ден и да се адаптираш към нови реалности, вярва Наталия. Е, обикновено се отговаря, че човекът на такава позиция трябва да е проактивен, гъвкав и енергичен, но това се разбира от само себе си. Светът се развива много бързо и ако нямаш желание постоянно да учиш и приемаш нови неща, няма как да успееш.

"Успехът е директно свързан с това колко бързо може да възприемеш новите реалности, независимо дали по отношение на клиенти, екипи, потребители, тенденции. Не е лесно да останеш на гребена на вълната, но е много вълнуващо!".


Наталия е от екипните играчи и се смята за късметлийка със "страхотен екип!", както сама ги определя. Уважението и вярата един в друг са част от мотивацията, най-важното е да си честен и да осигуряваш подкрепа.

Още с първите от думи за хората, с които работи, си проличава желанието да споделя с тях както важните задачи, така и удовлетвореността от изпълненото. Говори за хората си като борбени, невероятни професионалисти, които не се отказват. Още с идването й в българския екип й прави впечатление философията им "никога не се предавай" и я приема за "чудесна съставка, която ни помага да печелим на пазара, ден след ден".

Според Наталия жените по правило възприемат лидерството като приобщаване и женска грижовност, но успех на финала носят дисциплината и постоянството. Без значение какъв е полът, успешен лидер е този, който ръководи хората си с разбиране "вертикално".

Тя не е почитател на стереотипите за "женски" и "мъжки" тип поведение в мениджмънта, а жените трябва да се чувстват по-уверени да достигат ръководни позиции, да се усещат значими заради успехите си и да не се страхуват, ако стила им  на лидерство изглежда различен. Лично тя споделя, че се е научила да бъде скромна както за успехите, така и за грешките си.

Няма как всички да бъдат еднакви и в "Кока Кола ХБК" окуражават разнообразието и развиването на най-добрите таланти, които да бъдат част от екипа им. В портфолиото на компанията влизат много различни продукти и това многообразие трябва да бъде пренесено и към екипа. В него трябва да има различни характери, различни умения, за да може всички заедно да бъдат успешни и да постигат заедно високи цели.

България е много специфичен и интересен пазар за Coca-Cola и това се отразява и в начина на работа и ръководство. Все още се помни факта, че тук е създадено първото лого на Кока-Кола на кирилица и това е първият пазар от някогашния социалистически блок, в който най-популярната напитка в света започва да се развива. Така че екипът разчита на силно наследство, но трябва и смелост във визията за бъдещето.

Наталия определя структурата на Coca-Cola в България като "уникална" - в нея влизат пет компании. Това са Coca-Cola HBC Bulgaria, Coca-Cola Hellenic Business Services Organization, Coca-Cola Hellenic IT Services, Coca-Cola Bulgaria, Coca-Cola Enterprise Shared Services и всички те работят в пряко сътрудничество.

Според търговския директор това дава забележителни резултати и много силно социално и икономическо въздействие. Цялата група на Кока-Кола в България произвежда 0,6% от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната и е работодател за 0,7% от пазара на труда. В числа това означава 19 800 пряко и косвено заети служители и 236 млн. лв. данъци. Това прави българския пазар предизвикателство и за Наталия е опит, който не може да получи на друго място.

Зад успеха се крият много усилия и постоянни промени. По света пазарът на безалкохолни напитки е много динамичен и няма как да останем встрани от него. Развиват се постоянно нови брандове, защото не може да се разчита само на утвърдените.

Потребителите са тези, които казват какво се търси, а компанията трябва да реагира възможно най-бързо. Затова "Кока Кола ХБК" няма един или два най-добре представящи се продукта, а Наталия говори за най-добре представящо се портфолио. Това включва навлизане в изцяло нови категории, доскоро непознати вкусове, иновативни продукти.

Лично за Наталия идването в България е предизвикателство и заради езиковата разлика. Чудесното на това, казва тя, е поводът да научи нещо ново и все повече напредва с българския.

Като най-голямо предизвикателство в търговията Наталия определя да предоставяш избор на потребителя, за да намери най-добрия продукт за себе си, по всяко време на деня и по всеки повод. Основният фокус през последните години са нововъведенията и концепцията Perfect Мix (Тайната е в съставките!), която се стреми да направи популярна културата на коктейлите и да покаже миксираните напитки като различни, свежи и модерни.

В последните години тенденциите са към повече потребление на напитки от "премиум" клас и повече интерес към коктейлите. Хората вече са доста взискателни и освен класики, очакват нови неща и професионализъм от барманите.

Затова и "Кока Кола ХБК" предлага лимитирани зимни коктейли и горещи напитки сезонно, докато през лятото вървят портфолио от миксове. Предложенията идват от Димитър Петровски, единственият български финалист в състезанието World Class 2017. Докато говорим, няма как да не ни направи впечатление, че Наталия обича да споделя успеха и да прехвърля "вината" за него и на екипа си.

Актуалната тема са т. нар. поколение Z и милениалите - за да се продава успешно сега и в бъдеще, се налага компаниите да се съобразяват с тях. Това означава, че добре познатите и утвърдени брандове вече не са основната съставка на добрите продажби, а се включват нови напитки, подходящи за всеки режим на хранене.

"Говорим на техния език в техните канали и им даваме нововъведенията, от които се нуждаят", коментира Наталия. За младите предприемачи и мениджъри посланието й е да останат любопитни, позитивни и смели.

Тя споделя, че е открила един полезен навик - редовно да се правят "спирки за проверка на целите“. Това е времето, в което откровено отговаряш на въпроса "Има ли работата ми въздействието, което очаквам за бизнеса, за хората около мен и за мен самия?". Този личен "бизнес план" помага да се излезе от ежедневната реалност и да се постави въпроса за професионалния път и личната мотивация. А когато се налага - те да се променят.

Новините

Най-четените