На пръв поглед "Кръстникът", "Шесто чувство" и "Малката мис Слънчице" имат твърде малко общо помежду си.
Но въпреки че тези филми принадлежат към различни жанрове и имат много различни сюжети, формално те имат една и съща "емоционална сюжетна линия" - поредица от възходи и падения.
Чрез изкуствен интелект Би Би Си анализира повече от 6000 сценарии от последните 80 години и открива, че всички филми попадат в шест основни емоционални сюжетни линии.
Те включват емоционалния възход на филми в стил "от мизерия към богатство" като "Изкуплението Шоушенк" и възхода и падението на филми "човек в яма" като "Кой натопи заека Роджър".
Но кои от тях са най-успешни, и от критическа, и от комерсиална гледна точка?
Трагедиите, които представят трайно емоционално падение, изглежда получават най-голям брой номинации за "Оскар". Новите технологии означават, че учените могат да осигурят на филмовата индустрия инструментите, необходими за разбиране на зрителите, и да преценят какво наистина искат да видят те на екрана.
Похвали от критиката
Трагедиите, които са изследвани, са спечелили средно 2.14 "Оскара" на филм.
Например политическият трилър "Вечният градинар" беше номиниран за четири "Оскара", като донесе награда за най-добра поддържаща актриса на Рейчъл Уайз през 2006 г.
Разказващ историята на британски дипломат в Кени, разкриващ мистерията зад смъртта на съпругата му, той следва низходяща емоционална сюжетна линия. Но въпреки че може и да получават похвали от критиката, тези филми "от богатство към мизерия" често не успяват да пожънат добър боксофис.
Да вземем например "Лорънс Арабски", един от най-одобряваните от критиката филми на всички времена, който е получил седем "Оскара" през 1963-а, включително такъв за най-добър филм. Той първоначално се е провалил в боксофиса, като е донесъл около $6 млн., в сравнение с бюджета си от $15 млн.
Друг пример е "Луди години", който донесе на Анджелина Джоли награда за най-добра поддържаща роля през 2000 г., но не успя да постигне печалби в боксофиса.
Анджелина Джоли в "Луди години"
Когато става дума за финансов успех, всъщност филмите тип "човек в яма"- емоционално падение, последвано от възход - излизат начело, независимо от жанра или бюджета на продукцията.
По следите на парите
Ако филмите тип "човек в яма" са най-печеливши, не би ли трябвало развлекателната индустрия да прави само такива?
Отговорът е - вероятно не, поради няколко причини.
Въпреки че тези филми печелят най-много пари, правилната комбинация от жанр и бюджет може да осигури финансово успешен филм с всякакви емоционални сюжетни линии.
Например сюжетната линия "Икар" - възход, последван от падение - е подходяща за нискобюджетни филми, като семейната драма от 2005 г. "Джунбъг". Но ако искате да снимате финансово успешна трагедия, има полза тя да е епична, с огромен бюджет от поне $100 млн.
Тъжните супергерои
Филмите за супергерои са перфектен пример за това. В този жанр филмите "човек в яма" са на второ място по доходност след епичните трагедии, тоест филми "от богатство към мизерия" с много щедро финансиране.
Трагедиите за супергерои обаче изглежда привличат така или иначе по-големи от средните бюджети - $186 млн. - и носят средни печалби от $310.5 млн. Ако погледне масовите филми за Батман, можете да видите, че най-печеливши са епичните трагедии - поредицата за Черния рицар.
Крисчън Бейл в "Черният рицар"
Научна фантастика, мистерии и трилъри с хепиенд - сюжетната линия "от мизерия към богатство" - не се справят обикновено особено добре в боксофиса. Това включва научнофантастичния епос на Уашовски "Облакът Атлас", който се провали шумно в боксофиса през 2012 г. като спечели $27 млн. в САЩ при бюджет около $128.5 млн.
По същия начин не е особено добра идея да се снима комедия с тъжен край.
Сценарии, писани от робот
Развлекателната индустрия е склонна да взема спонтанни решения за съдържанието, предлагано на зрителите.
Определянето кои филми получават зелена светлина е базирано предимно на интуиция, опит и експертни познания на относително малка група от продуценти и мениджъри на студиа, с ограничено влияние на наблюдения на фокус-групи.
Дали машините биха се справили по-добре?
Наскоро бот беше "нает" да създаде научнофантастичен филм с лишени от смисъл и понякога абсурдно смешни резултати, което подчертава колко дълъг път има да измине автоматизираното писане на сценарии.
Това е така, защото роботите все още не са особено добри във възпроизвеждането на нюансираността на човешките емоции, особено хумора, и се затрудняват да пишат сценарии, с които хората да се асоциират.
Можем обаче да използваме обработката на големи обеми данни, за да подобрим резултата от усилията на хората сценаристи и продуцентските компании. Само времето ще покаже дали тези нови техники наистина ще изместят решенията за съдържанието на филмите от продуцентите към зрителите.
А как работи анализът?
Чрез процес на филтриране подбрахме 6147 филми, чиято премиера е била между 1935 и 2018 г. и включване номинациите за "Оскар" във всички категории.
Алгоритъмът за машинно обучение после разлага всеки филмов сценарий на отделни изречения.
Всяко изречение получи оценка на база усреднени стойности на сантименталността на всяка дума. Емоционално негативно понятие носи минус едно, емоционално неутрално понятие - нула, и емоционално позитивно понятие - една точка.
Общата емоция за всеки филм е изчислена и насложена върху продължителността на филма, за да се очертае емоционалната сюжетна линия.
Филмите после са групирани според сходства на емоционалната им сюжетна линия. При това групиране учените откриват, че филмите, подобно на романите, попадат без изключение в шест стандартни емоционални сюжета:
От мизерия към богатство: постоянен емоционален възход (като "Изкуплението Шоушенк", "Омагьосан ден", "Кошмарът преди Коледа")
От богатство към мизерия: постоянно емоционално падение (като "Психо", "Монти Пайтън и Светият Граал", "Играта на играчките 3")
Човек в яма: падение, последвано от възход (като "Кръстникът", "Властелинът на пръстените: Задругата на пръстена", "Шесто чувство")
Икар: възход, последван от падение (като "На кея", "Мери Попинс", "Най-дългият годеж")
Пепеляшка: "възход-падение-възход" (като "Ръшмор", "Бейб", "Човекът-паяк 2")
Едип: "падение-възход-падение" ("Всичко за майка ми", "Колкото-толкова", "Малката русалка")