Бедстващ в ледената пустош на Антарктика мъж е напът най-накрая да бъде посрещне дългоочакваното си спасение. Тогава обаче хеликоптерът, който трябва да го спаси, катастрофира. Така на мъжа се налага да реши дали да остане в привидната безопасност на лагера си или да потегли на потенциално опасно пътуване в неизвестното, което може да завърши със спасение, а може и да бъде последвано от смърт.
Това е историята на филма "Arctic" с любимия на мнозина датчанин Мадс Микелсен – една сурова история за оцеляване в пустошта и предизвикателствата пред тялото, духа и психиката на човек.
Филмът беше в официалната селекция на Филмовия фестивал в Кан през 2018 година и получи много добри първоначални оценки (в момента има 92% одобрение в Rotten Tomatoes). През февруари зрителите по света ще имат възможност от първа ръка да преценят достойнствата на новата лента. Някак ще стигне и до България, макар може би и не на голям екран...
Интересното около тази продукция, освен участието на Микелсен, е и това, че "Arctic" е дебютен филм за режисьора Джо Пеня. 31-годишният бразилец всъщност вече е доста популярен в родната си страна, но най-вече с музикалния си канал в YouTube "MysteryGuitarMan". Той още в началото на 2011-а става бразилският канал с най-много абонати.
През годините освен с каналите си, той се занимава с режисиране на рекламни спотове, а през 2016-а излиза и първвият му кратък филм – Turning Point. Не след дълго идва моментът и пълнометражен дебют, а Микелсен бързо се съгласява да участва.
Пеня разказва, че след като актьорът прочита сценария, двамата прекарват 2 часа в разговор в скайп. Два дни по-късно режисьорът вече търси подходящи места за снимки в Исландия. Месец и половина след това снимките вече текат.
Микелсен дори не казва на агентите си какво мисли да прави, но те разбират сами. Питат го къде отива, при което той им отвръща: "Исландия". На въпроса "защо", отговаря, че просто отива на пътешествие.
Това пътешествие обаче се превръща в най-трудния за снимане филм, който актьорът е снимал в некратката си кариера – от "Ловът" в родната си Дания, през сериала "Ханибал" до големи продукции като "Казино Роял" и "Rogue One". Духът на снимките му напомня на някакъв "рокенрол проект" - имат камера, значи могат да го направят. Така Arctic връща спомените за първия му филм, което за актьор над 50-те е приятно усещане.
Любопитен факт – сценарият, дело на Пеня и Райън Морисън, първоначално е разказвал за мъж, намиращ се на Марс. Успехът на филма "Марсианецът" с Мат Деймън, както и други фактори, са довели до нуждата от промяната. В крайна сметка сценаристите се спират на Арктика – или, както Пеня се шегува, от "Той не може да диша" са минали на "Много е студено".
И така режисьорът, чийто предходен опит е съвсем различен, тук залага на един много по-традиционен подход към снимането на филма, а посредством дребни детайли се опитва да скрие от зрителя колкото се може повече за главния герой. Това се усеща и от съвсем малкото реплики. Нещо, което се харесва на Микелсен, защото го връща към "корените на киното".
Снимките в суровата среда на Исландия обаче не са лесни – бразилецът Пеня има сериозен проблем със студа, а дори датчанинът Микелсен също не приема добре ниските температури.
За актьора има и допълнителен проблем – ролята е психологическо предизвикателство, защото играе почти сам, без партньори пред обектива. Това обаче му помага да се потопи в героя си – когато персонажът му хване риба, той не я убива веднага. Освен храна, тя е компания – напомняне, че не е напълно сам.
"Има разлика между това да оцеляваш и да бъде жив, и до един момент във филма в него няма останал живот", описва Микелсен героя си. Точно от тази визия за персонажа Пеня е разбрал, че актьорът разбира добре каква е ролята.
Същевременно в свое интервю Микелсен отхвърля теориите за т.нар. method acting и отбелязва, че "няма такова нещо като оставане в образ". За него да искаш от децата си да те наричат с друго име или да заминеш някъде за година е "твърде претенциозно". Но всеки с методите си, а Микелсен определено владее своите, за да убеди зрителите в това, че наистина е персонажа от екрана – независимо дали е изтънчен канибал, или бедстващ в ледената пустош мъж.
Микелсен го обяснява простичко - "Понякога премисляш твърде много даден филм в продължение на година и накрая не се получава това, което си искал. В други случаи просто се хвърляш напред и се получава точно това, което си имал намерение да направиш".
За Микелсен и неговият режисьор техният проект Arctic е точно това.