Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Аз играя лошия западняк в китайските филми"

Британецът, който се превръща в лицето на западния злодей в китайското патриотично кино Снимка: IMDB
Британецът, който се превръща в лицето на западния злодей в китайското патриотично кино

В света на киното има определен тип актьори, които винаги виждаме в едни и същи, стереотипни роли. Влезли са в своята ниша и цялата им кариера преминава именно там, представяйки образите на гангстери, военни или просто злодеи.

Британецът Кевин Лий е именно от този тип. Да, много вероятно не сте го чували, но далеч на изток в Китай, той е едно от най-познатите лица в момента, след като се е реализирал в най-големия кино пазар в света с над милиард потребители.

Познат е там с местното име Кайуен и през последните години приема ролите на злодея в най-големите китайски филми, включително наемен убиец в "Kung Fu Yoga" с Джаки Чан, наемник в патриотичния екшън "Wolf Warrior" и лошия американски полковник в миналогодишния блокбъстър "The Battle of Lake Changjin", който се превърна в най-печелившия филм в историята на китайското кино с приходи от 913 милиона долара.

Точно последното заглавие бетонира имиджа на Лий като любимия западен злодей в Китай.

"Чувствам, че се превърнах в най-търсеният чуждестранен актьор в Китай", разказва той за BBC в скорошно интервю.

Преди две десетилетия обаче едва ли е предполагал, че живота му ще се развие в такава посока.

След като завършва специалност в областта на информационните технологии, той решава, че иска да учи бойни изкуства в Китай и заминава там за цяла година. Връща се в родината си и работи като търговец, но разбира, че това не е за него. Така в един момент той се записва в актьорско училище и през 2010 г. отново заминава за Китай, за да си пробва късмета в местното кино.

"Имах няколко незначителни роли в малки филми, но случайна среща с Ву Джинг, който е най-голямата звезда в Китай сега, промени всичко", разказва британецът.

Докато подновява работната си виза в Бюрото за обществена сигурност в Пекин, Лий се натъква на Ву в асансьора и е поразен, тъй като точно предишната вечер е гледал филм на китайската звезда. Двамата се заговарят и Ву казва, че му трябва някой едър западняк за следващия си филм.

По стечение на обстоятелствата Лий е близо 2 м висок и си е чист западняк, което го превръща в идеален за ролята.

Така се озовава в най-емблематичната китайска поредица за последното десетилетие - "Wolf Warrior" и още по-успешното му продължение "Wolf Warrior 2".

Всъщност този успех на филмите от поредицата съвсем не е случаен и представлява основна част от по-широката китайска стратегия за създаване на силни патриотични филми на историческа или военна тематика.

Това винаги е било нещо съвсем нормално за всяка една държава с развита местна киноиндустрия, но през последните години правителството в Пекин все по-усилено инвестира ресурси във високобюджетни и откровено пропагандни продукции, паралелно с все по-настъпателните си външнополитически амбиции.

Именно в последната сцена на "Wolf Warrior 2" е показан китайски паспорт с надпис на фон, който гласи: "Граждани на Китай: Ако срещнете опасност в чужбина, не се предавайте! Запомнете, че зад вас стои вашата силна родина." А пък една от основните фрази казва, че "всеки, който нападне Китай, ще бъде убит, независимо колко далеч е се намира."

Тази реторика се пренася в реалния живот, където цялостното поведение на Китай на международната сцена става известно като "wolf warrior" дипломация - подход, който залага на конфронтацията в политическо, дипломатическо, икономическо и търговско отношение.

Това включва все по-агресивно настъпление в района на Южнокитайско море, по-чести провокации спрямо Тайван, конфронтации с регионални съперници като Индия, Япония и Австралия, търговско-икономическа война със САЩ и по-мащабно затягане на контрола над етническите уйгури и Хонконг.

В дипломатическо отношение "wolf warrior" китайските дипломати от последните години обръщат на 180 градуса предишните практики, установени от Дън Сяопин за избягване на конфликти и търсене на сътрудничество.

Днес се залага на конфронтативния и дори понякога заплашителен тон, който изненадва западните дипломати, несвикнали с подобно поведение на своите китайски колеги.

Така например през 2019 г. посланикът на Китай в Швеция заявява в интервю за местна медия, че страната му черпи приятелите си с хубаво вино, но за враговете си има оръжия. Причина за заплахата е решението да бъде дадена награда на шведско-китайския писател дисидент Ги Минхай.

От своя страна, китайският посланик в Париж е неколкократно привикван във френското външно министерство през 2020 и 2021 г. заради свои спорни коментари в Twitter. По същото време пък в Австралия дейността в социалните мрежи на тамошния китайски посланик става основна причина за тежък дипломатически скандал между двете държави.

Така "wolf warrior" дипломацията става тясно свързана с "wolf warrior" киното, културата и цялостното поведение на китайската държава.

Точно киното е важен инструмент в културно отношение за създаване на достатъчно силна идеологическа опора за политиките на Пекин, чрез която най-лесно и разбираемо да се пропагандират правителствените идеи и цели.

Новите филми често представят Китай като световна сила, която прави всичко необходимо, за да спаси своите граждани или отдава почит на революционните герои, които се противопоставят на злите западни "империалисти".

Тези злодеи са представени от хора като Кевин Лий, който често бива критикуван, че участва в пропагандни филми.

"Честно казано, не ме интересува какво мислят хората, защото това с това си изкарвам хляба. Аз съм просто актьор... Не работя за китайското правителство", казва той.

Все пак актьорът осъзнава за какво става въпрос и определено не му харесва държавната цензура.

По думите му от хиляди сценарии едва 5% получават одобрение от правителствените органи, а сценаристи и режисьори са изключително ограничени в типа истории, които могат да разкажат и начина, по който да го направят. Просто трябва да работят в една стриктна рамка, а понякога дори и след като някой филм бива заснет, той може да не бъде допуснат до пазара.

Лий също така е наясно и, че в китайската киноиндустрия ще може да играе единствено и само роли на злодеи.

"Би било хубаво да играя добър персонаж, но трябва да приема, че ако искам да бъда актьор тук, тогава ще играя лошия", казва той.

   

Най-четените