Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Филмът “Битка след битка”: Поразяващият шедьовър на Пол Томас Андерсън (ревю)

Браво, сенсей Снимка: WBD
Браво, сенсей

Обичате ли филми, които ще ви държат на тръни още с първите 10 секунди от началото си? Които са режещи, безпощадно искрени в сюжета си, гарнирани с класни изпълнения на холивудски асове и изящно заснети сцени?

Е, от 26 септември в кината ще намерите нещо още по-велико.

Точно така, Пол Томас Андерсън ни поднася своя Magnum Opus с "Битка след битка" - изключително изпипан проект, Сикстинската капела в неговото бележито творчество.

Може и да съм твърде развълнувана, но филми като този рядко излизат по кината. Затова е истински празник, когато най-масовото от изкуствата се издигне над клишетата и ни демонстрира, че освен артаджийски и пуканкови филми съществува и трета категория - произведения, които са по-близо до безсмъртното, отколкото до баналното.

Обикновено в тази част на ревюто ви разказвам малка част от сюжета, колкото да ви запозная със света на филма и режисьорската посока. Но тъй като "Битка след битка" е лента от друг калибър, с история, която трябва да преживеете с необременено съзнание, сега ще ви спестя подробното описание.

Трейлъра гледайте тук:

Ще ви кажа само, че ще видите Леонардо ди Каприо в ролята на псевдореволюционер, чиято цел в живота е да угажда на бойно настроената си жена. И Шон Пен в ролята на изкукуригал военен, който се стреми да стигне до върха в социалната стълбица.

В неговия случай това означава да се настани сред тесен кръг от високопоставени личности в САЩ, които крепят господството на бялата раса в страната.

Спирам с приказките за сюжетната картина, за да обърнем внимание на по-важните аспекти от филма. Като започнем с темите.

"Битка след битка" е силно зареден с политика. Класите и расите са ясно разслоени и абсолютно всеки герой заема някаква страна. В сценария не присъства образът на невинния наблюдател, който тихичко нагъва бургери и пържени картофки пред телевизора, докато чака смъртта.

Пластовете са отчетливо разслоени, а персонажите - идеологически обвързани.

И макар че не всеки от тях разбира и вярва в идеологията, която стръвно защитава, догматичните краски са кристално ясни. Има перфектно очертана разделителна линия и героите категорично застават на някоя от двете ѝ страни.

Снимка: WBD

Философските концепции се движат само в двата полюса. Няма център или регулатор, натоварен с мисията да укротява страстите, което предопределя и заглавието на филма - сцените са серия на битка след битка.

И в двата лагера на необявената гражданска война обаче има съществена пролука между личните и обществените убеждения. Индивидуалните стремежи на героите, колкото и крехки да са те, понякога си пробиват път и раждат поредица от абсурдни ситуации.

Това решение разведрява политическата атмосфера и прави от "Битка след битка" истинска сатира за съвременното разделение в САЩ. А поуката е, че пропагандата ражда само лунатици - и от двете страни на барикадата.

На втори план в сюжетната тематика влиза и по-човешки, донякъде битов проблем - един баща с мозък, размътен от травмите на революциите, среща трудности в изграждането на връзката с дъщеря си. Донякъде двамата са си разменили ролите - тийнейджърката се държи като родител, а родителят - като тийнейджър.

Снимка: WBD

Да продължим с изпълненията.

"Битка след битка" е от онези завладяващи заглавия, в които дори актьорите с поддържащи роли ти попиляват ума. Тук няма слаба игра. Фоновите образи на Бенисио дел Торо, Реджина Хол и Алана Хаим (тя няма и една реплика в целия филм) са майсторски клас. Талант на най-високо ниво.

Действието обаче ляга на плещите на Леонардо ди Каприо, Шон Пен и Теяна Тейлър. Двама от тях са всепризнати титани, а за третата тепърва ще се говори, защото макар и да участва само в част от филма, е свирепа и запомняща се в ролята.

Номинацията за "Оскар" ще ѝ е малко и ако ѝ я дадат, ще сме спокойни, че няма да е на политическа основа.

Ди Каприо е забележителен, не че някой е очаквал от него обратното. Направил е превъзходен коктейл от нахъсаността на Джордан Белфорт от "Вълкът от Уолстрийт" и идиотизма на Ърнест Бъркхарт от "Убийците на цветната луна". Препоръчително е да се види.

Снимка: WBD

Голямото актьорско чудовище в "Битка след битка" обаче е Шон Пен. Той е жив и легендарен. Напълнил е екрана с присъствието си и е успял да създаде чудновато компулсивен смахнат злодей. Много му се иска да ви ужаси, но с натрапчивите си жестове по-скоро ще ви разсмее.

И накрая да отдадем заслуженото на режисьора, сценариста, кинематографа, гения в жадуващото ни за оригинални идеи време - Пол Томас Андерсън.

Десетият му филм е доказателство, че ако на кинаджия като него му осигурят 115 милиона долара бюджет, той е способен да прави чудеса.

Филмът му бълва от зрелищни каскади и експлозии - класика на скъпоструващите екшън продукции. Но отгоре на всичко Андерсън е успял да създаде наративен и визуален съспенс, който би накарал Алфред Хичкок да се гордее с него.

Камерата не спира да се движи, както беше при "Магнолия" и "Буги нощи", с разликата, че вместо да разплита интригата, в "Битка след битка" я заплита.

Ако искате да видите как работи режисьор, когато е във върховата си форма, трябва да гледате новия филм на Пол Томас Андерсън.

Малко е несериозно да оценяваме такова неподражаемо въображение по линейния подход, или както правим тук в оценки с кафенца, но все пак му давам максималното и горещо ви препоръчвам да гледате "Битка след битка".

Шедьовър като този не е за изпускане.

ОЦЕНКАТА ЗА "БИТКА СЛЕД БИТКА": 5 от 5 кафенца

••• Кои са новите филми, които излизат по кината през септември, вижте тук:

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените