Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Това е кървава търговия" - Джеки Чан използва руините на Сирия за снимачна площадка

Жителите на Хаджар ал Асуад преживяха ужаса на войната, а днес техните домове са декор за китайски екшън филм Снимка: Getty Images
Жителите на Хаджар ал Асуад преживяха ужаса на войната, а днес техните домове са декор за китайски екшън филм

Само допреди няколко години градчето Хаджар ал Асуад, само на няколко километра от сирийската столица Дамаск, бе арена на въоръжени сблъсъци и под контрола на джихадистите от "Ислямска държава".

Днес там отново се чуват изстрели, но не истински, а от снимачната площадка на новия филм Home Operation, чиито продуцент е холивудската кинозвезда Джеки Чан.

Идеята на новата лента е да представи в добра светлина нарастващата роля на Китай в международните отношения, но за много сирийци заснемането на продукцията точно там е неетично и представлява опит за печалба от страданието на местните.

Действието на Home Operation се развива в измислената страна Поман и е вдъхновено от истински събития по време на гражданската война в Йемен, по време на която през 2015 г. китайската армия евакуира стотици китайски и чуждестранни граждани.

"Взема се гледната точка на дипломати, членове на Комунистическата партия, които смело устояха на градушка от куршуми в разкъсвана от война страна и евакуираха в безопасност на военен кораб всички свои сънародници", казва режисьорът на китайския филм Сонг Янкси, цитиран от AFP.

Тъй като Йемен все още е в състояние на война, продуцентският екип на Home Operation, където Джеки Чан е водещо име, решава да избере като най-подходящо място за автентични снимки околностите на Дамаск. Даже китайският посланик в Йемен Фенг Биао се появява, за да даде официалното начало на снимките в Хаджар ал Асуад.

Така по улиците на градчето се появяват танкове и хора облечени в традиционни йеменски дрехи или военни униформи.

Проблемът всъщност е, че самият град все още няма улици, а голяма част от него е в руини.

"Срамно е да се снимат такива филми върху руините на сирийски домове, унищожени от режима на Асад, Русия и Иран... Китайският фашистки режим е съюзник на Сирия и те се опитват да замажат собствените си престъпления с действия като това", смята журналистът Фарид ал Махлул, цитиран от The New Arab.

Al Monitor пък цитира бивш жител на градчето, който от 2018 г. живее бежански лагер в северозападна Сирия.

"Живея тук с децата си в палатка направо под слънцето. Най-голямата ми грижа е да осигуря храна за семейството си. Междувременно старият ми дом и улиците на квартала ми се превърнаха във филмова площадка. Това е тъжно", казва той. "Сякаш танцуват върху телата ни. Ние сме жертви на сирийския режим, а китайският екип танцува върху телата на хората, чиито домове бяха разрушени и сега са превърнати в декор", обяснява мъжът.

До началото на гражданската война Хаджар ал Асуад е гъсто населено градче в непосредствените околности на Дамаск. То е населено предимно с палестински бежанци от Голанските възвишения и е едно от първите места в района на столицата, където се разпростират антиправителствени протести.

Така до лятото на 2011 г. то вече се е превърнало в укрепена позиция за бунтовниците от Свободната сирийска армия, която приема хиляди дезертирали войници от правителствените сили. В следващите няколко години Хаджар ал Асуад става център на редовни сблъсъци и на няколко пъти преминава в ръцете на армията или бунтовниците.

През 2014 година попада под контрола на "Ислямска държава", а джихадистката групировка го използва за база, откъдето организира атаки срещу намиращия се в съседство палестински бежански лагер "Ярмук".

До пролетта на 2018 г. правителствените сили окончателно си връщат контрола над селището, макар и на цената на хиляди разселени цивилни и почти пълно разрушение.

Днес то е празно и инфраструктурата му е практически изравнена със земята.

"Опустошените от войната райони в Сирия се превърнаха във филмово студио и привличат продуценти", твърди помощник-режисьорът Равад Шахин, който е част от екипа на Home Operatio". "Изграждането на декор, наподобяващ военна зона, е много скъпо. Така че истински такива места се считат за евтини студиа", допълва той.

За жертвите на войната обаче нещата не стоят толкова просто, тъй като хората, които някога са живели там, днес не могат да се завърнат в разрушените си домове, а вместо това се позволява на китайската държава да създава свои патриотични филми.

"Вместо да възстанови домовете ни или да ни позволи да се върнем, за да го направим сами, правителството реши да даде под наем нашия квартал като снимачна площадка", разказва за Al Monitor Абу Мохамед, който също е бил жител на Хаджар ал Асуад.

"В същото време ние трябва да представим десетки документи, за да докажем, че сме живели там, само за да ни върнат като стигнем  на контролно-пропускателните пунктове или пък там ни поискат подкуп, за да влезем. За нас стана невъзможно да стигнем до домовете си, но китайският екип може лесно да заснеме своя филм върху развалините на домовете ни", твърди Абу Мохамед.

Сходен е и случаят с иранския режисьор Ибрахим Хатами, който през 2019 г. засне свой филм в част от Сирия, контролирана от Хизбула, и представи руините там като разрушение, причинено от Израел в Ливан. 

Колкото до самия Джеки Чан, поне за момента не се очаква той да посети Сирия. Той действа в ролята на изпълнителен продуцент, а цялата продукция се заснема с участието на студио от Обединените арабски емирства.

"Какво ще им каже Джеки на хората", пита режисьорът Али Ибрахим, който напуска страната през 2015 г. "Китай използва руините на домовете им като място за правене на пари."

"Това е кървава търговия", казва той.

 

Най-четените