Касетките се завръщат

Eдин от прекрасните забравени жестове от 90-те години беше натискането едновременно на бутоните "Play" и "Record", и после "Stop" в точния момент.

А помните ли пъхането на молив в дупката на касетата, за да оправите лентата, която се е изнизала?

Подобно на очарованието на винила, в насладата от аудиокасетата има романтика, която никое CD - камо ли MP3-ка - не може да възпроизведе.

Сега, 20 години след като останаха в историята, изместени от CD-тата, нова генерация слушатели се влюби в дискретния чар на аудиокасетите.

Стив Степ, собственик на National Audio Company, казва, че неговата компания държи около 95% от американския пазар.

За разлика от плочите, в случая не е по-високото качество на звука, което привлича слушателите към лентите и касетите, а това, което Джаксън Милър, купувач в независимия музикален магазин и нюйоркска концертна зала Rough Trade, нарича "лайфстайл брендинг".

Онова, което има значение за слушателите, е начинът, по който касетата принудително води до различно изживяване (не можете например да пропускате парчета), както и носталгията, въплътена в саунд, различен (в някакъв смисъл, с по-ниско качество и честота) от дигитално мастерираното качество на компактдисковете.

National Audio Company е в бизнеса от 1969, когато Степ я основава с баща си в Спрингфилд, Мисури.

В продължение на години популярността на касетите нараства, докато достига своя пик през 1989-та, когато американският пазар сам по себе си достига 450 млн. албуми, продадени на касети. Както казва Степ, "пазарът беше страхотен, можеше да продаваш касетите в момента, в който ги произведеш".

С появата на CD-то обаче започва и внезапен спад в продажбите на касети.

За по-малко от десетилетие, пазарът на касети на практика изчезва - до степен Асоциацията на американската звукозаписна индустрия (RIAA) да спре напълно отчитането на продажбите на касети.

Конкурентите на National Audio Company затварят или се преориентират към производство на CD през 90-те години, но докато го правят, Степ - чиято компания остава в бизнеса благодарение на образователни и религиозни аудиокасети - купува тяхното оборудване.

В продължение на години музикалните касети се използзват само за експериментални домашни записи, докато по думите на Степ "ретро-революцията" се случва към 2006 година.

Възобновен интерес сред демографската група под 35 години предизвиква нов ръст на бизнеса и, без останали, на практика, конкуренти в САЩ - National Audio Company регистрира нещо като нова златна ера.

Според Степ компанията регистрира 20% годишен ръст на продажбите от 2006 до 2012-та и прогнозиран растеж от 31% между 2014 и 2015-та, когато глобалните продажби достигат 20 млн. касети.

Степ казва, че почти не може да отговори на търсенето на оборудване под наем или на постъпването на нов материал. "Очаквахме завръщането на аналоговата музика, но не предполагахме, че ще дойде толкова бързо", коментира той.

Производството на касети е евтино - около 2 долара за единичен екземпляр и от 2005-2006-та насам независимите групи започват да пускат малки партиди касети - от 100 до 1000.

Това може и да е чисто маркетингов ход, но и истинско желание да изпробват качеството на звука на различен носител.

Въпреки че са извън масовия пазар, Милър казва, че те са използвани за запис на авангардна, експериментална музика.

Заради това, записът на касета придава на бандите някакво ниво на "инди" звучене.

"За някои хора слушането на аналогова касета е приятно", констатира Грег Тифенбрун, който държи компания за постпродукция и е DJ от много години.

Според него обаче възраждането им сега не е въпрос на качество: "Не мисля, че можете да кажете "това звучи по-добре, или звукът е по-мек". Всеки запис звучи различно", коментира той.

Независимите изпълнители стартираха този тренд, но основните лейбъли също го възприеха.

Канадската певица Нели Фуртадо наскоро пусна албум с колаборации единствено на аудиокасета. Степ казва, че неговата компания произвежда ленти за Universal Music и Sony, включително прочутата касета със саундтрака на "Пазители на галактиката" през 2014-та.

Според данни от Nielsen Music, наистина има близо 30% ръст на продажбите на касети в САЩ през 2014 и 2015-та, макар че огласените обеми на продажби са много малки: само 0.2-0.3% от продажбите на албуми в САЩ са на касета през последните три години - което прави общо около 50 000-64 000 броя годишно.

Това означава, че растежът все още не е достатъчно адекватен, за да се отрази на мащабната дистрибуция, която следи Nielsen.

Това съответства донякъде на тезата, че новият живот на касетите се основава на носталгия.

"Ценността им е естестическа", казва продуцентът Девън Харис, носител на награда "Грами".

"Иронично и емблематично е някой да притежава аудиокасета", обяснява той, сравнявайки новата популярност на касетите с това, което се случи със завръщането на плочите (които се купуват много повече, отколкото се слушат).

Степ обаче не счита, че това е краткотрайна мода.

"Мисля, че бъдещето на аудиокасетите е блестящо", заявява той, защото хората, които ги купуват, "са слушали цифрова музика, но предпочитат аналогова".

 

#1 e-mil 31.01.2016 в 20:39:44

Разбира се, че може да се пропускат парчета на касета. Още преди 30 години имаше касетофони, които при превъртане можеха да откриват следващо парче по паузата между песните. Вероятно имате предвид, че не може да се прави разбъркана плейлиста? А бъдещето на касетките няма как да е блестящо, просто защото не е достатъчно да си купиш запис. Трябва да има и на какво да го просвириш. В момента модата се държи на сантимента по натрупаната стара техника у хората от моето поколение - най-често рядко използвана и все още неизхвърлена. Както и на слабия вторичен пазар. Но повечето производители вече не правят касетофони и декове. Единици са тези като Pioneer, които току пуснат някой нов модел за средния потребител. За хората под 35 е изключително трудно да намерят ново свястно устройство в магазините. Със сигурност няма кой да отговори на повишено търсене. Сравнението с винила е неуметно. Там бизнесът се държи над водата главно заради диджеите. Като "бизнес" е силно казано - това са малки фирми, които пускат ограничени серии от максимум няколкостотин плочи. Но грамофони се правят само за хайфистите. При 0.3% от пазара изобщо не може да се говори за завръщане. Това е просто кратковременна мода за хипстърите. Последен писък преди изчезване.

#3 John Smith 31.01.2016 в 22:22:35

Понякога си пускам Битълс на Ревокса...мъка...

#4 e-mil 01.02.2016 в 05:29:06

Ми нали точно това казвам? Че е просто припомняне. Временна носталгия. Нищо общо със фантастиките, дето ни ги поднасят като бизнес анализ. Впрочем току-що прегледах оригиналната статия в Quartz. Там не казват, че касетките се завръщат, както гласи неточният превод на Webcafe и който израз предполага продължителна тенденция. Пълното заглавие е "Касетките се върнаха - заради хипстърите". Е, всички знаем колко дълго траят настроенията на хипстърите.

#6 e-mil 01.02.2016 в 16:24:32

Не разбрах какво имаш предвид под "безобиден". В статията се говори за пазарни дялове, годишен ръст на продажбите, интерес у демографски групи, нараснало търсене на техника под наем, производствена цена на продукта, възприемане на тренда от основните лейбъли... това си е бизнес анализ откъдето и да го погледнеш. Вярно - написан популярно, като за лаици, но си е анализ. ПР, който побутва към инвестиции. Само дето обещанията за блестящо бъдеще са сериозно пресилени. Чак накрая на статията надве-натри е смотолевена другата гледна точка. Което не прави чест, нито на чуждите автори, нито на нашите преводачи.

#7 deowin 01.02.2016 в 21:50:22

>Но повечето производители вече не правят касетофони и декове Всъщност доволно много производители все още произвеждат такава техника, следователно явно има търсене: http://www.amazon.com/b/ref=dp_bc_3?ie=UTF8&node=172628 http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_2?url=search-alias%3Daps&field-keywords=cassette+player (например, чисто нов основен модел уокман Jensen е $12)

#8 e-mil 02.02.2016 в 08:38:14

Говоря за производство, а не за магазини. Изобщо не са толкова много, колкото ти се струва. Обърни внимание на множеството надписи "Discontinued by Manufacturer"! На други модели не го пише, но се опитай да ги откриеш при производителя! Често ще получиш отговор "This product is not available" и "This model has been discontinued." Или изобщо няма да получиш. Въпросният Jensen за 12 долара е сред тях. Трети модели пък няма нужда и да проверяваш - те са очевадно стари. Примерно Panasonic RQ2102.

#9 deowin 02.02.2016 в 20:56:59

Не разбирам. Точно този Jensen не пише да е discontinued, има го в наличност, явно се произвежда. Sony пък, струва ми се, дори все още произвежда уокмани за над $100, например тези: http://www.amazon.com/Sony-TCM-150-Standard-Cassette-Recorder/dp/B0098JSS9E http://www.amazon.com/Sony-WM-FX290-Stereo-Cassette-Weather/dp/B0001MMH9E

Новините

Най-четените