Много повече от "емпетройки"

Сив подлез и изкуствено осветление. Сред забързаните хора млада дама с китара (в ролята - Марияна Добрева от група "Силует") пее тъжна песен. Пред нея - отвореният калъф на музикалния инструмент, вътре левчета и стотинки. Тъжната песен събира тълпа от хора, в това число и майка (или леля) с дете. От множеството се откъсва мъж с вид на юпи, който - с лек срам, си взема малко пари от калъфа на китарата. Постепенно цялата публика се включва в обира, а хлапето събира накрая  стотинките.

Това е клипът на новата кампания за защита на авторските и сродни права "За да има музика и утре". Паралелно други музиканти като Милена Славова и Орлин Павлов се появиха на серия от снимки в ролите на пилоти, чистачки, бизнесмени и готвачи, за да покажат, че "Да си музикант не е хоби".

Нека на първо време си спестим разсъжденията за това доколко адекватно е приравняването на наказуемо по смисъла на Наказателния кодекс действие със свалянето на музика от Интернет (т.е. това, което взаимстваният от американска кампания клип може би не нарочно внушава). За защитаващата интересите на изпълнителите и продуцентите организация ПРОФОН, кампанията "За да има музика и утре" е успешна.

Това не се дължи на дебата в следствие на провокативното видео, а на това, че инициативата "обединява за първи път артисти и музиканти от всички музикални жанрове, разпространява се във всички водещи радио- и ТВ медии (членове на АБРО), подкрепена е и на институционално ниво, в лицето на Министерството на културата и община София", както посочват от организацията, която си партнира със защитаващата текстописци, композитори и аранжори "Музикаутор".

Повечето кампании в защита на авторските права да са насочени към пиратството под формата на отделен потребител, свалящ филм или песен от Интернет. ПРОФОН обясняват това с факта, че "в една силно дигитализирана среда, в която връзката между създателя на музикално съдържание и потребителя е максимално скъсена, ролята на бизнеса избледнява и започва да се припокрива с тази на крайния потребител".

Въпреки това, даже в организацията са на мнение, че "пазарният избор и употребата на музика са суверенно право на потребителя. Той решава сам дали да сваля безплатно музика или да я купува, дали да я ползва с цел - лична употреба или да я разпространява нелегално". В този смисъл, те могат единствено да насърчават потребителите да си купуват оригинални носители с музика или друго съдържание. Човекът пред компютъра не им е длъжен с нищо.

Големият отсъстващ

Съвсем различно обаче е положението с големия отсъстващ в тъжния клип - българският бизнес. По закон всички медии, клубове, магазини, фризьорски салони, заведения и т.н., които използват музика за повишаване качеството на своите услуги и търговска среда, трябва да сключат договори с ПРОФОН и "Музикаутор" и да плащат годишна такса, според размера на обекта, местата в него или други негови характеристики.

Според управителя на заведение Петър Иванов, исканите от праводържателите пари са относително адекватни на условията у нас - за клуб с 200 седящи места на двете организации се плаща сума, възлизаща общо на не повече от 0,03% - 0,06% от оборота. Макар заради забраненото тютюнопушене на закрито сега приходите да са по-малки и Иванов да настоява за процентна ставка за авторски права, не може да се каже, че плащането за музика само по себе си задушава бизнеса.

Въпреки това, мнозина "забравят" да си платят. От ПРОФОН посочват, че макар да са успели да сключат споразумения с различни браншови организации, "пазарът на публично изпълнение крие огромен потенциал, от който по наши преценки сме разработили едва 10-15 %".

Същото впечатление има и Петър Иванов, който не е виждал стикерите на праводържателите на твърде много места извън собственото си заведение. За трите години, откакто то съществува, са му правени 30 проверки и нито една от тях не се е интересувала от това дали правата на музиката са уредени. Въпреки желанието си да бъдaт изрядни, фактът че толкова други не го правят, кара хората като Иванов да се чувстват "рекетирани". Според него, ПРОФОН и "Музикаутор" „стоят и чакат доброволно всички да дойдат, а няма орган, който да контролира това събиране".

От ПРОФОН имат свое обяснение за ниската събираемост, даже в сравнение със съседна Сърбия. На първо място, тепърва се създава базата данни с обектите, които следва да плащат за използваната музика, а има и такива, които още не са в обхвата на съответното законодателство. Освен това, правоносителите се оплакват от "абсурдната категоризация", която позволява нощни заведения да се регистрират като кафенета или други обекти с цел да плащат по-малко. От организацията хвърлят вината на корумпираните общини, но и не предлагат какво да се направи, за да започне бизнесът да си плаща не по изключение.

"Организациите винаги парадират, че нищо не изкарват за себе си и работят за музикантите. Аз искам бизнесът да изкарва пари и да си плаща правата. Съответно да има музикален бизнес и искам в ПРОФОН и "Музикаутор" да работят едни хора, които да вземат хубави заплати, но и да събират всички пари", категоричен е Петър Иванов.

Другата страна на медала

Той е не само управител на относително голяма заведение, но и китарист на рок групата Saltriver. Така той е страна и по обратния процес - изплащането на отчисления от праводържателите към музикантите.

Механизмът, по който плащат ПРОФОН и "Музикаутор" е следният: медиите им изпращат редовни отчети за музиката, която са пускали в ефир. Организациите обработват информацията и съобразно ротациите разпределят на всеки изпълнител или група полагащият им се процент от събраните от всички обекти пари. Това би трябвало да е една сигурна сума за артистите в сегашния период на все по-слаби продажби.

За съжаление, приходите от авторски права са твърде скромни. Ако за някого може и да изглежда резонно самоопределящата се като ъндърграунд група Saltriver да "заработи" в относително силна година 9 лева, то надали може да се каже същото за по-разпознаваемо име като "Остава".

Нейният китарист Георги Георгиев посочва, че без групата осезаемо да е напуснала ефира, през последните години паричните отчисления намаляват. "Не смятам, че парите засега отговарят на постигнатото и популярността на групата. Мисля че в страна като Унгария щях да живея нормално добре само от музика. Сега трябва да работя за някой друг, ако искам да си го позволя... и в откраднатото време да мисля за музика", заявява той. Според него, разликата с другите държави е в това, че на Запад се действа безкомпромисно и никой не си помисля да ощетява творците.

За двамата музиканти проблемът с малките отчисления се корени в подаваните от медиите плейлисти. Saltriver се сблъскали "челно" с проблема преди години, когато преговаряли с чуждестранен продуцент. Поискали от "Музикаутор" отчет за една от годините, в които имали добри ротации, но това се оказало изключително трудна задача без реален резултат. Според Петър от Saltriver, липсва достатъчен контрол над медиите и при това положение те нямат никакъв стимул да вършат своята работа съвестно. Той и Георги от "Остава" смятат, че въвеждането на автоматизиран софтуер за разпознаване на песните може и да е скъпа инвестиция, но ще промени ситуацията коренно.

Според ПРОФОН, контролът над информацията от медиите вече е на достатъчно високо равнище, като заради това и организацията е сключила договор с агенция за паралелен мониторинг на ефира.

Милиони, но не за нас

Въпреки проблемите със събираемостта и статистическата информация, праводържателите всяка година разпределят по няколко милиона лева на текстописци, композитори, аранжори и изпълнители или техни представители. За съжаление, тук има една много важна бележка под линия - около и над 80% от събраните от ПРОФОН и "Музикаутор" пари отиват при чуждестранни изпълнители, защото те просто се въртят повече в ефира.

Един от начините това да се промени е въвеждането по законов път на квота за излъчване на български изпълнители по радиостанциите и телевизиите, както е в някои европейски държави като Франция. За ПРОФОН "това е мярка за запазване и промотиране на националната музика и култура с цел гарантиране разнообразието и богатството на генофонда на европейската музикална култура". Според музиканта и управител на заведение Петър Иванов, подобно решение би създало по-конкурентна среда у нас и би задвижило музикалния бизнес.

Тези законодателни промени теоретично биха довели до по-големи отчисления за българските изпълнители, особено ако и събираемостта от бизнеса се повиши. На този етап, обаче, квотата за родни изпълнители е някъде в неясното бъдеще.

Музиката като промо материал

Така, освен все по-трудно продаващите се дискове, за музикантите остават малко източници на приходи. Един от най-големите са живите участия. В тяхно име доста групи даже и у нас "подаряват" музиката си, за да стигне до възможно най-много хора.

ПРОФОН смятат, че "ако бизнесът се развива според пазарните правила, българските изпълнители няма да зависят до такава степен от участия на живо". Освен това, от организацията посочват, че във времена на криза доходите от права са особено важни за тези от творците, които вече са в напреднала възраст.

„Не искам да печеля от авторски права, искам да печеля от това, че хората ни канят по клубовете. Искам да се създаде една нормална бизнес атмосфера по отношение на музиката в България", посочва Петър от Saltriver. Групата е предоставила за свободно сваляне песните си с идеята, че ако някой хареса музиката им, ще отиде да ги види на живо.

"Хубаво е да сваляш за информация и, ако станеш фен, да купуваш. Radiohead го казаха: "Това е албумът ни, дайте колкото смятате, че струва! Може би това е бъдещето", допълва Георги от "Остава".

Музикантите не са особено очаровани от клипа с момичето, китарата и тъжнотията. "Тези кампании са супер необходими, трябва да се покаже на хората, че това е голям проблем и ако продължава така, утре няма да има кой да прави концерти и записи, няма да има съвременна българска музика", посочва Георги, но и допълва, че "За да има музика и утре" не му изглежда позитивна, модерна и истинска. "Прилича ми на тия надписи едно време по стените: "А ти предаде ли зърното навреме?", посочва той.

На подобно мнение е и Петър от Saltriver: "С тези кампании се втълпява, че всеки човек е престъпник, така излиза, че сме 7 млн. престъпници". Неговият колега от "Остава" изказва и предположението, че с насочването на цялото внимание към свалянето на музика за лична употреба се отклонява дебатът в обществото от по-големите проблеми на сцената, сред които е и отношението на медиите към българските изпълнители.

Вместо епилог

Както вече посочихме, "За да има музика и утре" вероятно е успешна кампания - обединила е музиканти от различни жанрове, тъжният клип върви по голяма част от медиите, а държавата официално е декларирала своята подкрепа. Всички са "за"... на думи. Междувременно клубове с лиценз за кафенета правят десетки хиляди левове оборот със свалена музика всяка вечер, а по радиото се въртят 15-ина вносни хита.

Докато безсърдечната тълпа обира клетата музикантка, тези, които по закон са задължени да хвърлят поне жълти стотинки към БГ сцената, си правят оглушки. И няма изгледи скоро някой да промени това.

#1 dedogo6 28.09.2012 в 09:49:00

Аре старата песен на нов глас.... .Не ви ли писна да джвакате една и съща дъвка толкова време? На мен ми писна разни меко казано непознати личности да ми ровят в хладилника, да ми "крадат" колата замалко , а сега и тоя смачкан клип. Хора , осъзнайте се , или поне гледайте малко западни документални канали - там снощи чух един доста известен изпълнител (не помня от коя група беше) да казава следното (на своя близка позната , цититрам по памет ) "Нека да се видим утре на кафе , понеже сега се прибрахме от концерта , който изнесохме, и съм много изморен.Сега много често правим концерти и живо участие, за да сме по близо до феновете.Парите ни зависят от това" Това е голата истина.Не някой си , който няма един издаден албум и ми показва празен CD-R през прозореца на "взетата на заем" кола да заявява претенции ,че съм му "подръпвал" песничките... Искат пари - за кво реват на ПРОФОН, и вся осьталня сволоч? Правете концерти - тогава ще се види кой колко струва... Не да ми разчитате на няква си организация силом да ни зима парите и да ни прави престъпници.

#2 Pseudonimous 28.09.2012 в 10:14:51

Значи, първо, за да не бъда разбран погрешно, съгласен съм, че за това, което някой продава, трябва да се плаща. Самият аз съм музикант в свободното си време. Но в този материал има един куп неща, които ужасно ме смущават: 1. Надявам се "взаимстваният" клип да си е платил авторските права на автора на оригинала в САЩ, защото оттам нататък няма какво да пиша, разбирате ме какво искам да кажа. 2. Не е работа на държавата да прави проверки дали някой си е платил авторските права за музиката, която се слуша - става въпрос за отношения между частни субекти. Не може дължимото за авторско право да се приравнява на данъците и държавните такси, защото там субектите са лееекичко неравнопоставени по силата на обществен договор. В случая, не само, че няма обществен договор, а има обществено противопоставяне на едни хора на други хора. 3. Не виждам какво спира китариста на неизвестната ми група (не влагам нищо обидно в това) да отиде в Унгария и да стане милионер. В евро. 4. Стикери на праводържателите?! По дяволите, току що се отървахме от едни стикери по колите, що за манталитет е това? 5. Спомнете си Металика и Напстер. Оттам следват много верни изводи: - Музиката и изкуството въобще не са наденица и това, че някой я слуша без пари, не означава, че е лишил някого от прехраната му. Кражба би означавало аз да представя някой от най-яките хитове на Сал... (извинете, не запомних името, от възрастта е) за свой. Така че, моля музикалният бизнес да си помисли за ценообразуването, особено когато обръща цените на чуждите дискове от долари и евро в лева. И не само той. - Металика не умряха от глад, нито Джеймс Хетфилд отиде да работи в чистотата на Сан Франциско. Напротив. Напстер умря, но от това никой не спечели. Металика само изгуби от злобата, с която атакува хората, които пълнят стадионите и залите, по техни лични признания дори. - Моцарт, Бах, Бетовен никога не са се притеснявали за авторските си права, въпреки че едва ли са изпълнявали музиката си само лично. Днес маса народ иска отчисления и за това, че свири тяхната музика, под една или друга форма, в т. ч. използвайки явно или скрито фрагменти в собствените си парчета. Не е красиво. Не говоря за парчетата, а за лакомията след това. - Абе имам още какво да казвам, ама като че ли се уморих. Правете музика, хора, парите ще дойдат сами. Спрете да хленчите. Няма отличен музикант или композитор (а и всяка друга професия, която не виси на държавна заплата), който да не може да стигне до сцената и да получи добро възнаграждение за това. Музиката липсва все повече и причината не е в липсата на отчисления от барове и кръчми.

#3 Ben Dover 28.09.2012 в 10:56:43

Абе,няма сваляте петройките ве ей!Не ви е срам.Ше взимате хляба на гладните музиканти.Ето,аз примерно нищо не свалям.(Щото българската музика е толко тъпа,че не искам да я слушам,ма тва е друга тема)

#4 Оня Дето Го Трият 28.09.2012 в 10:59:54

Жал ми е че Васо Гюров е лицето на тая организация, така че стискам зъби да не кажа нищо лошо - просто Гюров е икона. Обаче бива ли БГ-музиката да не създава (почти) нищо, а да плаче само за авторски права и отчисления?

#5 bim bam 28.09.2012 в 11:09:15

смъртсмърт.... и кур за васо гюров! курвалъка е нейният живот.... и тя има право да се издържа от това, което умее да прави най-добре когато ебете за без пари вие й отнемате този шанс ебането без пари не е невинно занимание

#7 Дракон с кисело зеле 28.09.2012 в 11:15:24

Приравняването на интернет-пиратството с материална кражба е от тоя тип логически грешки, които трябва да бъдат криминализирани. Това го казвам почти насериозно. Очевидно е защо е логическа грешка, така че няма да го обяснявам. Проблемът е, естествено, на съвсем друго място - а именно там, че една голяма част от българските изпълнители, от които ужким крадем, в действителност никой не ги краде. Потърсете песни на Силует по големите тракери. Няма да ги намерите. В този смисъл, тази Марияна Добрева не страда ИЗОБЩО от пиратството, така че не виждам причина да действа срещу него. Иначе пее добре жената, не мога да й го отрека, но... Никой не й е пиратствал музиката, или поне ако има пиратстване, то е пренебрежимо малко. И, прощавайте, но същото до голяма степен важи дори за Милена Славова. Нея я харесвам много, обаче цял албум не е пускала от... Колко време стана вече? Има две-три нови песни, но това е. Практически всичко нейно, което се пиратства, е на поне десет години. Орлин Павлов изобщо пък не го знам и кой е даже... Мисълта ми е... Това ли са ни борците против пиратството? Хора, които ВЪОБЩЕ не усещат ефекта от него? Хайде не.

#8 Оня Дето Го Трият 28.09.2012 в 11:21:25

А може би това е хитър начин група Силует да си снима безплатен клип?

#9 chernobyl 28.09.2012 в 11:36:46

Всъщност е просто. Общочовешката максима, че не може всичко да имаш на тоя свят, важи и за музикантите. Ако искаш пари, няма проблем - свириш боклуци за масите. Изпълнителите на Пайнер си трупат парички от участия и не съм ги чувал да се вайкат за авторски права. Ако пък искаш творческа свобода, пак няма проблем - но после нямаш право на претенции, ако си останеш недоразбран или беден.

#10 паяка 28.09.2012 в 11:43:32

http://www.youtube.com/watch?v=e_XE3lct7sw

#11 паяка 28.09.2012 в 11:49:12

http://www.youtube.com/watch?v=hy06vTfZPeU

#12 lele male 28.09.2012 в 11:52:00

Явно Васко Гюров твърдо и категорично се е заел със задачата да покаже, че "музикант - къща МОЖЕ да храни", ако легално изнудва хората...

#13 Scooby Doo 28.09.2012 в 11:54:28

Крадецът вика дръжте крадеца: Антимафиоти от сектор “Компютърни престъпления и интелектуална собственост” при ГДБОП проведоха операция по документиране на незаконно използване на филми, без съгласието на носителите на права чрез сайта http://gledaifilmi.net. Проверката е установила, че сайтът е собственост на членове на сдружение за защита на правата върху обекти на интелектуална собственост, което притежава законно основание за разпространение на филми на територията на България. Чрез този сайт собственикът е създал огледален сайт с интернет адрес http://gfilmi.com. Така в продължение на три години е осигурявал незаконен достъп на потребителите на интернет до огромен брой филми - защитени обекти на авторското право. Случаят е докладван на Софийската районна прокуратура. Поредната успешна операция на ГДБОП е в изпълнение на Стратегията на МВР и плана за действие приет от “Съвета за защита на интелектуалната собственост” към министъра на културата на България, за ограничаване на интелектуалното пиратство в интернет. бнюз

#14 abductor 28.09.2012 в 12:04:32

Аман от алчни некадърници. Да правят концерти, да вадят пари, не да ми роват по хладилника и да ми крадат колата и да циврят като недоклатени тийнеджърки заради някакви емпетройки, дето и бездруго никой не ще да сваля. Пък като не могат да вадят пари от концерти, било то защото песните им са некадърни или сащото те самите са некадърни - да се хващат да работят по строежите или където щат, какво ни занимават с техните простотии. Някои забравиха, че музиката е изкуство, не бахур, и че музикантите уж трябва да са творци, а не счетоводители, и трябва да правят музика, вместо да ми смятат някакви безумни отчисления. Навремето бях фен на Гюров, ама сега... същият е като оня, другия, Маричков.

#18 lele male 28.09.2012 в 12:18:56

@15, Бойчооо И мойта машинка „ХеброЗ” е без буквата „С” и друг, по-Злаб духом индивид, вероятно би изпитал извеЗтна доза разочарование, но не и аз. Гредам тъй и ти...ЗъЗ ЗталиниЗтки ентуЗиазъм пишеш ли пишеш...

#21 vanko 28.09.2012 в 12:31:22

Много се объркаха хората напоследък, а всичко е много просто - музиката не е занаят! От чисто икономическа гледна точка - създай нещо хубаво, истинско и ще се напечелиш. Гаранция!

Новините

Най-четените