Горан Брегович е осъден за кражба и плагиатство

Музикантът и композитор Горан Брегович беше признат за виновен за кражба и плагиатство, съобщава сръбското издание "Блиц".

Френски съд разпореди Брегович да плати на френския музикант  Енрико Масиас 1 млн. евро за кражбата на композицията за "Аризонска мечта" - Arizona dream. Само от тази песен Горан Брегович в САЩ е спечелил над 7 млн. евро.

Това не е първият подобен скандал. Преди време Емир Кустурица нарече Горан Брегович "крадец" около споровете за песента във филма "Underground".

Спорът бе решен с 1 млн. марки обезщетение, които режисьорът плати, за да може да продължи кинопродукцията.

Песента In the Death Car от саундтрака на "Аризонска мечта" е емблематична за Брегович. Още преди десет години Масиас обяви, че песента във филма, режисиран от Емир Кустурица, е негова и е била открадната от Брегович.

Кустурица потвърди кражбата, като се твърди, че заради това двамата балкански творци не си говорят.

"Брега е обикновен крадец, опитен крадец", каза преди време Кустурица пред телевизия B92.

На пресконференция в София през 2001 той обясни, че вече не работи с Брегович именно защото е крадец - ще те покани на вечеря, ще ти открадне портмонето и после ще ви увери, че той е платил вечерята.

"Можем да третираме и Горан Брегович като диджей. Ще ви кажа и защо. Оказа се, че едната композиция, която той създаде за филма "Аризонска мечта" и която Иги Поп изпя, всъщност е стара песен. Той само я е аранжирал по нов начин и я представи за своя. В Париж имаше съдебно дело за това", каза Кустурица тогава.

Може и сами да сравните двете композиции - тази на Масиас и тази на Брегович.

 

Вариантът на Енрико Масиас:



Вариантът на Горан Брегович от "Аризонска мечта":

#1 паяка 22.08.2015 в 10:27:05

Само 3 такта съвпадат, всичко друго е съвсем различно. Това съвпадение може и да е случайно. Ей го и българският вариант на прототипа https://www.youtube.com/watch?v=m8Sh3JfGXeM&list=PL0UZ4paYB_hLmDopowYKRa9AHPK-Omu1h

#2 Mr Norris 22.08.2015 в 13:24:11

Ами тези "три такта" всъщност са темата на мелодията...

#4 JB 23.08.2015 в 01:22:54

Паяка, в грешка си. В от теб посочения български вариант се касае за песента "Жената на моя приятел" на Енрико Масиас, а сравнението в статията е между "Solenzara" и "In the Death Car". Изпълнението на Игги Поп е една от любимите ми песни и приликата с песента на Масиас е очевидна.

#5 iii_krv 23.08.2015 в 12:05:56

Според мен, ако изобщо има някаква прилика, тя е силно неочевидна. За мен тези изпълнения са в доста различен стил и може би темпо. Не знам защо франсетата са отсъдили в поза на сънародника си- макар, че то всъщност си е ясно- франсетата се поддържат, особено за изкуствата си и няма да пропуснат случай да си го върнат на американците (англоговорящите) за изгубеното господство на техните шансони, които аз харесвам, впрочем, в повечето случаи.

#6 JB 23.08.2015 в 12:46:51

iii_krv, напълно си прав, че изпълненията са в доста различен стил и може би темпо. Но това не променя факта, че водещата мелодия е идентична. Ако бях слушал двете песни поотделно, едва ли бих стигнал до този извод. Но като слушам изпълнението на Енрико Масиас и си тананикам мелодията на Иги Поп, за мен са очевидни големи прилики. Това, че една песен или част от нея се изпълняват по различна интерпретация, не променя обвинението за плагиатство. За сравнение - "With a Little Help From My Friends" в изпълнние на Битълс и Джо Кокър (като в случая не става дума за плагиатство). Има много подобни примери. Преди години съдиха Майкъл Джексън за плагиатство на песен от Албано. По "ирония на съдбата" италиански съд се произнесе в полза на Албано.

#7 dian_g 21.04.2016 в 10:33:20

Ремарката Ви демонстрира гражданска съвест, г-н Митов. По принцип нашите проблеми като цяло се коренят в историята на научно-техническия прогрес. В миналото, например, за да се обработи една по-голяма нива на село, са били необходими 100 души, днес за същата цел са необходими трима-четирима, а останалите 97, тъй като не са заети с това, което е най-полезно от физиологическа и духовна гледна точка за тях самите, са напуснали селото и са се пръснали по големите градове като музиканти, продуценти, режисьори и с много други "по-така" професии, които няма тук, сред това малко форумно общество, да изброявам, защото не искам да засегна никого. Но разпръсквайки се по града, те продължават да носят със себе си едни особени качества, може би същите които са ги накарали да напуснат селото, защото според мен е било възможно да си останат там и да не берем сега такива ядове... оттук и наболелите проблеми, които обсъждаме в това малко форумно общество.

Новините

Най-четените