30 юни е датата, на която всеки почитател на класическата музика ще иска да бъде в Зала 1 на НДК. Тогава за първи път в пълния си състав гостува Кралският Концертгебау от Австрия. Главен диригент е Даниеле Гати, а концертмайстор е цигуларят Веско Ешкенази.
Поводът е европейското турне, което отбелязва 100-годишнината от края на Първата световна война и продължава над две години.
Веско Ешкенази е потомствен музикант и ще бъде концертмайстор по време на цялата обиколката, която ще мине през всички 28 държави-членки на Европейския съюз.
За това какво е да работиш професия "музикант", как гледа публиката на класическата музика и защо цигуларят е избрал именно този инструмент - отговаря самият той...
Турнето на оркестъра продължи повече от 2 години. Коя е най-запомнящата се случка за вас за този период?
В съзнанието ми изниква онзи ден, в който трябваше да свирим мисля в Мадрид, а поради късно пристигане на самолета ни всичко много закъсняваше и се наложи някои от нас да се преоблекат по време на превозването ни от летището до залата!
Вече 18 години сте част от Концертгебау оркестър. Какъв беше Веско Ешкенази в през 2000 г. и какъв е сега?
По-млад беше! Казвам го с много хумор, защото когато си по-млад имаш повече заряд и енергия, а после имаш повече опит и знания с които на практика конпенсираш „младостта".
А в професионален план как ви промени работата в Концертгебау оркестър?
Научи ме на изключителния и разпознаваем стил на звукоизвличането - неповторимия звук на оркестъра, даде ми възможност да работя с най-добрите, в най-знаковите зали и точки на света, даде ми Голямата сцена с главна буква.
Коя е най-трудната част на професията?
Комуниккацията с диригент и целия оркестър и разбира се, всеки концерт, който трябва да е на нивото, което очаква публиката и отгоре.
Повече труд или повече късмет е необходим, за да успееш?
Аз нямам рецепта за това колко процента от кое трябват за да успееш в дадена професия. Но със сигурност трябва и талант!
Какви са мястото и ролята на класическата музика в съвременния свят?
На различните континенти тя е различна. В Европа е затвърдена от създаването й, в Америка е култ, а в Азия класическата музика изживява своя Ренесанс. Изключително ценена, в Азия класическите музиканти биват възпроемани като поп-звезди и отношението на публиката понякога е точно такова.
Измени ли се вкусът на публиката към класическата музика за последните 18 години и как?
Забелязвам едно усилено внимание на публиката в Холандия към по-съвременната музика, онази която е по-алтернативна и неочаквана.
Също така все по-млади хора влизат в залата. Това разбира се не е случайно и е плод на много точна планировка от наша стрна за да стигаме непрекъснато както до нашата основна публика, така и къкм нова, по-различна публика.
Кой е най-ценният урок, който вашият преподавател, проф. Ифра Нийман, ви предаде?
Най-ценният урок от проф. Нийман със сигурност беше една фраза, която той непрекъснато ми повтаряше особено след концерт - „Сцената е най-добрият учител".
Защо избрахте именно цигулката? Защо не някой друг инструмент?
За това е „виновно" моето семейство, от него произлиза идеята да свиря на цигулка, както и лично от моята баба Виолета.
Какво ви е мотивирало да продължите, когато сте искали да се откажете?
Никога не съм имал моменти в които да искам да се откажа. Имал съм момент в които съм искал да съм дете, когато бях малък. Да мога да играя повече. Но винаги съм се връщал към работата си с цигулката, която е била всекидневна и многочасова, защото исках да мога да свиря на този инструмент така, както си представях вътре в мен.
Какво е перфекционизмът за вас?
Именно тази вътрешна представа за звук и звучене на произведенията и тяхното техническо покритие.
Вие самият перфекционист ли сте в работата си?
Мисля, че да. Но не съм фанатик. За мен перфектни резулти могат да се получат само тогава, когато останем хора. Музиката в крайна сметка е изкуство и е преди всичко от хора за хора.
Кое е най-важното правило, когато интерпретирате даден композитор?
Знания за периода в който е творил, вкусовете му, начина му на писане, та чак до биографични данни са важни препоставки за правилната интерпретация на определен композитор. Но най-важно е да можеш да усетиш стила на компзитора и следвайки собствения си усет да изградиш произведението. А публиката има последната дума.
Запознат сте с творчеството на почти всички велики творци в музиката. При толкова много работа, минала през ръцете ви, можете ли да кажете какво прави един композитор велик?
Умението да създава музика, която докосва. И то докосва много хора.
Как ще опишете класическата музика на едно 5-годишно дете?
Магична, приказна Планета.