Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Веско Ешкенази: Сцената е най-добрият учител

Коцертгебау идва за първи път в България Снимка: Орлин Огнянов
Коцертгебау идва за първи път в България

30 юни е датата, на която всеки почитател на класическата музика ще иска да бъде в Зала 1 на НДК. Тогава за първи път в пълния си състав гостува Кралският Концертгебау от Австрия. Главен диригент е Даниеле Гати, а концертмайстор е цигуларят Веско Ешкенази.

Поводът е европейското турне, което отбелязва 100-годишнината от края на Първата световна война и продължава над две години.

Веско Ешкенази е потомствен музикант и ще бъде концертмайстор по време на цялата обиколката, която ще мине през всички 28 държави-членки на Европейския съюз.

За това какво е да работиш професия "музикант", как гледа публиката на класическата музика и защо цигуларят е избрал именно този инструмент - отговаря самият той...

Турнето на оркестъра продължи повече от 2 години. Коя е най-запомнящата се случка за вас за този период?

В съзнанието ми изниква онзи ден, в който трябваше да свирим мисля в Мадрид, а поради късно пристигане на самолета ни всичко много закъсняваше и се наложи някои от нас да се преоблекат по време на превозването ни от летището до залата!

Вече 18 години сте част от Концертгебау оркестър. Какъв беше Веско Ешкенази в през 2000 г. и какъв е сега?

По-млад беше! Казвам го с много хумор, защото когато си по-млад имаш повече заряд и енергия, а после имаш повече опит и знания с които на практика конпенсираш „младостта".

А в професионален план как ви промени работата в Концертгебау оркестър?

Научи ме на изключителния и разпознаваем стил на звукоизвличането - неповторимия звук на оркестъра, даде ми възможност да работя с най-добрите, в най-знаковите зали и точки на света, даде ми Голямата сцена с главна буква.

Коя е най-трудната част на професията?

Комуниккацията с диригент и целия оркестър и разбира се, всеки концерт, който трябва да е на нивото, което очаква публиката и отгоре.

Повече труд или повече късмет е необходим, за да успееш?

Аз нямам рецепта за това колко процента от кое трябват за да успееш в дадена професия. Но със сигурност трябва и талант!

Какви са мястото и ролята на класическата музика в съвременния свят?

На различните континенти тя е различна. В Европа е затвърдена от създаването й, в Америка е култ, а в Азия класическата музика изживява своя Ренесанс. Изключително ценена, в Азия класическите музиканти биват възпроемани като поп-звезди и отношението на публиката понякога е точно такова.

Измени ли се вкусът на публиката към класическата музика за последните 18 години и как?

Забелязвам едно усилено внимание на публиката в Холандия към по-съвременната музика, онази която е по-алтернативна и неочаквана.

Също така все по-млади хора влизат в залата. Това разбира се не е случайно и е плод на много точна планировка от наша стрна за да стигаме непрекъснато както до нашата основна публика, така и къкм нова, по-различна публика.

Кой е най-ценният урок, който вашият преподавател, проф. Ифра Нийман, ви предаде?

Най-ценният урок от проф. Нийман със сигурност беше една фраза, която той непрекъснато ми повтаряше особено след концерт - „Сцената е най-добрият учител".

Защо избрахте именно цигулката? Защо не някой друг инструмент?

За това е „виновно" моето семейство, от него произлиза идеята да свиря на цигулка, както и лично от моята баба Виолета.

Какво ви е мотивирало да продължите, когато сте искали да се откажете?

Никога не съм имал моменти в които да искам да се откажа. Имал съм момент в които съм искал да съм дете, когато бях малък. Да мога да играя повече. Но винаги съм се връщал към работата си с цигулката, която е била всекидневна и многочасова, защото исках да мога да свиря на този инструмент така, както си представях вътре в мен.

Какво е перфекционизмът за вас?

Именно тази вътрешна представа за звук и звучене на произведенията и тяхното техническо покритие.

Вие самият перфекционист ли сте в работата си?

Мисля, че да. Но не съм фанатик. За мен перфектни резулти могат да се получат само тогава, когато останем хора. Музиката в крайна сметка е изкуство и е преди всичко от хора за хора.

Кое е най-важното правило, когато интерпретирате даден композитор?

Знания за периода в който е творил, вкусовете му, начина му на писане, та чак до биографични данни са важни препоставки за правилната интерпретация на определен композитор. Но най-важно е да можеш да усетиш стила на компзитора и следвайки собствения си усет да изградиш произведението. А публиката има последната дума.

Запознат сте с творчеството на почти всички велики творци в музиката. При толкова много работа, минала през ръцете ви, можете ли да кажете какво прави един композитор велик?

Умението да създава музика, която докосва. И то докосва много хора.

Как ще опишете класическата музика на едно 5-годишно дете?

Магична, приказна Планета.

   

Най-четените