Кой уби българския рап?

В тази наша чудна, чудна страна музиката винаги закъснява. Идва последна и си отива първа. Така е от време оно. Така беше с хард и хеви рока, после с ню уейва, след това и с „черната" музика. Явно чакаме всяко едно течение да отлежи и тогава да го поемем като невидели. Ние сме една бавноразвиваща се музикална нация... Не мислите ли?

Под мотото „всяко музикално чудо за три години и нещо" набързо изконсумирахме Depeche Mode в най-тъпия им период (оня от 90-те години). Но докато българските варианти на синти/уейв/роментик групите винаги са се брояли на пръстите на ръцете на невнимателен оператор на банциг, то рап инвазията с родна реч беше наистина чудовищна.

В средата на 90-те години на 20-ти век мутробарокът се превърна в задължителен лайВстайл по нашите земите. Роди се чалгата! Поп и рок вече на практика нямаше. И нишата се запълни от стотици „рецитатори" на мръсни стихотворения, увековечавани на касети Raks.

Кой ли не опита тогава. Условието май беше само да не си глухоням. На прехода към Чалгария, България почти стана Рапария.

В самото начало на 21-ви век силите обаче се изравниха - башибозушките трели на български срещу балканските негри на родината. Нивото се вдигна и българският рап роди наистина качествена стока в лицето на Ъпсурт, Светците, Екс-тийм, Болфейс, Димна завеса, отчасти Колумбиеца и М'глата и Спенс... та чак до пълната гангстерска пародия в лицето на Шамара и цялата му псуваща сюрия от аматьори.

То не бяха годишни награди, номинации и статуетки. То не бяха „концерти" и радиостанции. България ахаааааа да стане Бронкс на Балканите!

Но не стана! Ориентът отвърна на удара, прибра си еничарите в лицето на Устата, Румънеца и Енчев, а всички останали родни „негри" набута в ъндърграунда на ъндърграунда.

Точно преди 18 месеца написах в блога си статията „Лебедовата песен на Ъпсурт", родена от агонията им да останат на върха с възможно най-малоумното им произведение „Допинг тест" и безобразно некадърния вокален припев на Дичо. Тогава предсказах, че това е краят на може би най-свежия и бунтарски наш речитативен продукт. Стотиците им форумни фенове буквално ме разкъсаха за тези думи.

Обаче се оказах прав. Година и половина вече проектът Ъпсурт е покойник, а заедно с него и нещото, озаглавено „български рап". Тук не броим кючеците на вече споменатите Румънец и Енчев, и джипси-рециталите на Устата.

Доказаха го и наскоро отминалите награди на „БГ радио" с факта, че на тях не се мерна нито един номиниран (поне) български рап изпълнител. Просто говорим за нещо изчезнало, на което явно не му е било тук мястото, за съжаление.

Друг е въпросът дали това у нас през 90-те изобщо беше рап?

Според „Уикипедия" моя милост е „издал първите рап песни в България" (бел. ред.: това обаче не е вярно - виж вдясно). Факт е, че имам съхранено домашно рап-демо, звучало и в дискотеки, дори от хипер далечната 1983-та!

Но, хора, за какъв рап говорим? Става думи за весели ученически рими върху стандартен диско инструментал, „семплиран" с помощта на ножица и тиксо върху ролкова лента от магнетофон „Кащан". Толкова! Да ви приличам на гангстер?

Всъщност, имах един познат през 90-те, луд маниак на тема рап и NBA. Той постоянно повтаряше: „Ех, мамо, мамо, защо не си ме родила черен!?". Тогава много му се смеехме, но може би човекът е бил прав и му е било ясно още тогава, че нито баскетбол ще може да играе някога като Майкъл Джордан, нито пък ще рапира като Снуп Доги Дог (без Доги в наши дни).

Дано да сте го проумели, подрастващи гангстерчета! Ванила Айс беше еднодневка-плагиат, а Еминем е изкуствено създадена фабрика за кинти. Нека оставим мадафаката на черните, лулата на мира на червенокожите, а кучешкото на жълтите. Всяка раса да си знае „киндер-сюрприза". На нас ни се е паднало кисело мляко и Лили Иванова. Това е!

Умря ли българският рап? През последните две години аз лично съм харесал само един качествен речетативен БГ-продукт, заровен дълбоко в ъндърграунда. Става дума за Бате Сашо, който наистина е зверски добър, но без шанс да изплува сред морето от гей-поп и чака-рака, заливащо ефира на криворазбранието ни за „купон".

Иначе да рапираш на български не е кой знае какъв майсторлък. Щом го прави дори и оня гологлавият водеш, дето си потроши задника в банята на една хотелска стая... Въпросът е - има ли смисъл? Виж ако премиерът издаде рап-албум, работата става съвсем друга...

Така на финала ще трябва да потвърдим - българският рап официално е покойник от близо две години. „Звездите" му са вече чичковци с шкембета, дегустирали своята няколкогодишна слава. И може би така е най-добре...

RIP!

... да се готви чалгата - след декември 2012-та!

Тагове: бг рап
#1 Prosveta 08.05.2010 в 11:49:39

Браво!!! Отличен с много, много ++++++ за енциклопедичните ти познания в областта на музиката. Дерзай смело и ни провокирай с още интересни теми!!!

#2 Axxxel 10.05.2010 в 00:49:43

Бате Сашо...истински талант що се отнася до рап. А пропусна ли нещо наистина качествено, което също не е пропукало черупката на ъндърграунд-а? RESPECT? Къде останаха те? Правеха и правят невероятен рап (според моето скромно мнение на не толкова зарибен рап фен).Авторска музика, авторски и най-важното - СТОЙНОСТЕН текст. Но да не правя реклама...просто сметнах, че тея момчета също са дали нещо и заслужават място, ако не в статията, то поне в коментар към нея. А какво прави България за талантите си?Нищо...комерса взима надмощие и колкото и да не ни се иска да повярваме...в бг печелившата комбинация е голо дупе над чалга мелъди.Но това сме ние.Това е явно традиционния характер на българина.Кажете ми друг стил музика, който се е задържал на мода в бг?Чалга, поп-фолк и ли както искате го наречете.Та повечето песни там дори не са авторски. Такъв ни е манталитета, такава ни е музиката.Енд ъф трансмишън...

#3 samod_iva 11.05.2010 в 00:22:44

Няма как да не призная, че безкрайно ме кефи стила и алтернативния и нестандартен изказ на автора) Но защо той не споменава например Сенсей??? Тоя човек реди лирика след лирика, която те хваща за гърлото и не можеш да си безразличен. Или пък дори Илмейт, където също има някви доста силни парчета - няма кво, те сега са единственият хип-хоп лейбъл, що годе популярен у нас. Не мисля, че трябва да ги зачеркваме, даже са на турне в моемнта, а в четвъртък ще са в Строежа и съм убедена, че ще е препълнено до горе. Тъй че еничари може и да има, ама има и пълководци;))

#4 suicidal 11.05.2010 в 10:42:32

българския рап не е убит, а е там където му е мястото, а именно в ъндърграунда. тоя бум дето беше си беше чисто извращение, всеки клошар със смъкнати дънки си мислеше, че да римуваш полковник с подполковник е рап. хип хопа е музиката на гетото, а Люлин може и да изглежда като гето, но не е, защото хората вътре са си щастливи от това, което имат и не искат промяна;)

#5 Кафеджията 13.05.2010 в 10:47:14

Българския рап е като българския нрав, зъл и прост

#6 milesdavis 15.05.2010 в 13:03:25

Ако ти си първородното дете българския "рап" - никой не го е убивал, той просто е мъртвороден! Сега бъди добро момче, google-ни Aesop Rock...и си изпий хапчетата! (Що му разрешавате на тоя още да драска бе?)

#7 milesdavis 15.05.2010 в 13:16:26

"Иначе да рапираш на български не е кой знае какъв майсторлък. Щом го прави дори и оня гологлавият водеш, дето си потроши задника в банята на една хотелска стая... " Каква музикална журналистика, какъв стил, каква мисъл...срам Вагро, срам за пореден път! А аз ще пусна Роден съм в западен ел ей, дори там си си свършил по-добре работата!

#8 Shakalaka_ManUtd 16.05.2010 в 01:24:12

Вагро зарежи го БГ рапът.. Това е маймунска музика правена от маймуни за маймуни.. Пиши нещо за АС/ДС .. Или това не е "човешака" музика според теб???

#10 PureImpact 19.05.2010 в 12:46:52

Бате Сашо наистина е свеж на фона на другите... Иначе Вагро доста смело е да наричаш твоите парчета каквото и да било, още по-малко рап и не е много забавно как някой си чупи краката в хотелска стая. Иначе какви са ти творческите планове, ще има ли нов албум. Ние феновете ти не можем да чакаме вече...

#11 РАП-ФЕН 01.06.2010 в 01:22:23

Не ме е яд, че си малоумен чичка. Яд ме е, че се изказваш толкова авторитетно по тема, от която не разбираш и грам. Кое по-точно те накара да си мислиш, че разбираш от рап? Изрусеното и оредяло кубе ли?! Кво знаеш ти за Еминем, бе селяко?! Каква изкуствено създадена машина за пари? Ти знаеш ли от къде е тръгнал и къде е стигнал и знаеш ли, че тая изкуствено създадена машина за пари е направила повече за този стил, отколкото ти си се къпал през живота си! Бате Сашо бил ъндърграунд...ЗНАЕШ ЛИ КАКВО Е ЪНДЪРГРАУНД?!?!?!?!?! Или просто си преведе думата и реши да се направиш на интересен? И аз няма да ти обясня, за да прочетеш малко, макар да се съмнявам силно. Шамара.....човек направил толкова много за популяризирането на хипхоп културата в България, че заслужава само поклон. Ти като много разбираш от рап слушал ли си американски рап, но не от тоя захаросаният по МТВ, да видиш дали няма псувни? Румънеца и Енчев, Графа, Устата, ясно ми е доколко правиш разлика от рецитиране на текст върху музика до рап. Толкова е комично, когато хора нямащи представа за какво говорят се изказват като последна инстанция. Но какво да правим така си ни е в държавата. Всички разбират от политика и футбол, а в последно време и от всякаква музика, явно и от рап. А за коментарите по-долу оставам без думи. Читателите ти са по-малоумни от теб самия, щом забелязват клоунски засуканите ти кухи думи пред факта, че това, за което говориш ти е на огромно разстояние.

#12 djsupermax 01.06.2010 в 10:26:18

@РАП ФЕН: "Селяко" и "малоумен чичка" е доста извън границите на добрия тон и на каквато и да е критика. Ако искаш и ти да кажеш мнението си тук, спазвай правилата - не обиждай автора, читателите и други коментирали. Иначе ще бъдеш изтрит и баннат. Просто тук държим на културния диалог. Така че, избирай сам - или си вътре, или не си.

#13 nrv 01.06.2010 в 12:18:11

Преди да обявите някой за мъртъв, поне му проверете пусла... В случая - пуснете едно търсене в гугъл с ключова дума "бг рап" През последните 2 години музикалният бизнес се промени МНОГО! Това ,че нещо го няма по телевизията не значи ,че не съществува. Ако съм в "Избор на редактора" (плаща се) във Вбокс примерно, почти авотматично получавам 50 000- 100 000 гледания за 2 дена. Ако имам и изградено ИМЕ гледанията скачат до 200 000-300 000 (пример са "умрелите" Ъпсурт с парчето "Мрън,Мрън). Малко ли ви се струват На запад отдавна схемата е подобна . Примерно британеца ДЪб ЕФЕКС има 4 милиона гледания за по-малко от година и то само на 1 негов клип, а ако съберем всичките му - цифрата може да скочи до 5 милиона и нагоре.Но Вие не сте чували дори за него хаха Качествен рап иначе в България има, но няма кой да налее пари , за да стигне до хората. Рапа в България се прави от хора, които не получават нищо за това, следователно НЕ СА ДЛЪЖНИ на никой с нищо! Заповядайте за тези, които не знаят какво се случва с БГ рапа , но искат да разберът(тези ,които са зарибени няма начин да не са чували тея неща). Тва е една мноого малка част от БГ рапа в момента: http://www.xprsn.org http://www.illmate.com/ http://methaphorce.com/ http://50stotinki.com http://359hiphop.com http://www.myspace.com/denyosensei http://www.myspace.com/thabuchkata http://www.myspace.com/zelenatakamora http://www.myspace.com/nkotich http://ghettoproductions.eu/ http://www.myspace.com/sisttah187 http://www.myspace.com/xtazyakax http://www.myspace.com/mwpbtl Другото нещо ,което трябва да проумеете е ,че рапа няма само едно лице. Той е всичко, което ни заобикаля. От мега простотия и вулгарност до мъдрост и философски размишления Просто защото хората и живота са такива, а рапа отразява именно тях. Тва му е якото

#14 rado84 24.06.2010 в 22:36:53

Българският рап се уби сам. Играта и Устата пропаднаха като започнаха да правят "музика" с елитни проститутки, Спенс отиде в телевизията след като радио Мила за черна музика го разпарчетосаха разни одъртели носталгици и го замениха с радио Мила Шит... пардон, Голд. На Шамара му отиде коня у ряката след като осъдиха основния му спонсор за сводничество... Смъртта на българския рап започна именно с убиването на единствената медия преди 7-8 години, от която българските рапърчета разбираха какво ново има в жанра и защо Спенс плюе по Шамара. А след като вече нямаше медия, от която рапърите да си рекламират творчеството, този стил започна да агонизира и накрая умря... превръщайки се в чалга-рап - нов вид простотия предвождан от Играта, Устата и Софи Маринова. П.С. Въобще не гледайте аватара ми, че пише метъл. По времето, за което говоря в това мнение, слушах именно български рап поради липса на нещо по-добро. И когато рапърите станаха чалгари аз се погнусих и спрях да слушам бг рап, а малко след това открих музиката, за която съм роден и която е родена за мен.

#16 Nasakoto Yakata 25.11.2015 в 22:52:16

За какъв бг рап говорите? Всичко тук е плява, ест. освен киселото мляко и баницата с боза :)

Новините

Най-четените