Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Абу Даби опроверга властта за писта за "Формула"1

Опровержението на компанията EABG от Абу Даби е силен плесник за българските министри... Снимка: БГНЕС
Опровержението на компанията EABG от Абу Даби е силен плесник за българските министри...

Фирмата EABG от Абу Даби опроверга изявленията на българските власти, че ще инвестира в проекта за писта за Формула 1 край София, съобщава в."Сега" в днешния си брой.

Още преди излагацията да стане пълна, нашият колега Георги Иванов от sportcafe.bg написа коментара "Миражът Формула 1" по повод приказките от 1001 нощ за пистата: "...Щеше да е хубаво, ако беше вярно. Но, за съжаление, шансът това да се случи е нулев или дори минусов".

Пред "Сега" Emirates Associated Business Group (ЕАBG) обяви, че няма никакво намерение да влага пари в подобно начинание и е толкова разочарована от изопачаването на информацията от страна на българските власти, че няма да инвестира изобщо в България.

Изявлението  на фирмата е изпратено до вестника в отговор на негово запитване. Изпълнителният директор на ЕАBG Раид Абу Худра заявява, че фирмата никога не се е сблъсквала с подобен непрофесионализъм и ще направи необходимото да предупреди партньорите си да не инвестират в България.

"EABG бе поканена чрез посредник от офиса на министър-председателя да обсъдим възможността за участие в проекта за "Формула 1". Ние споделихме пред посредника, че EABG няма да бъде заинтересована, но той спомена, че така ще се открие шанс и за други инвестиции, а проектът за "Формула 1" е добра възможност, защото по него е свършена много работа. Ние бяхме в региона и решихме да се отбием за един ден и да проверим за какво става въпрос", обяснява в писмо до "Сега" изпълнителният директор Раид Абу Худра.

След като скандалът лъсна, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма тутакси свали официалното съобщение от сайта си и го подмени с друго.

В предишното съобщение арабската компания се посочваше за "частен консорциум", а представителят й Мохамед Абдул Жалил ал Блюки е неин собственик. Преди дни беше съобщено, че компанията е държавна, а Ал Блюки е шейх.

Най-големият проблем за компанията

Най-големият проблем за арабската компания обаче е това, че в официалните прессъобщения на МС и на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма е представена като държавна, а не като частна, каквато е, а собственикът Мохамед Абдул Жалил ал Блюки е обявен като шейх вместо като бизнесмен. Подписаният документ също е преувеличен, макар да е единствено "писмо за намерение".

На 30 август Министерството на икономиката, енергетиката и туризма обяви, че съвместна компания между държавни фирми от България и Абу Даби може да построи и управлява бъдеща писта за Формула 1 край София. Според официалната информация министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков и шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки са подписали меморандум за сътрудничество, в който е записано създаването на смесената компания. 

Според текста на съобщението от страна на Абу Даби в съвместната фирма ще участва държавната Emirates Associate Business Group (ЕАBG). Компанията трябва да осигури финансирането на проекта.

Същия ден пак официално беше обявено, че преди да се срещне с Трайков, шейх Мохамед Абдул Жалил ал Блюки е разговарял и с премиера Бойко Борисов. Двамата са обсъдили перспективите за участие на арабската страна в инфраструктурни проекти у нас като пристанища, магистрали и други.

По една от телевизиите самият Трайков обяви, че е оптимист за осъществяването на проекта.

"Аз се занимавам само с устройствената част на нещата. Преди срещата Богдан Николов (шефът на Българската федерация по мотокрос и близък до Румен Петков - бел.р.) ни каза, че фирмата е проверена в интернет и тя имала достатъчно компании в света", заявява пред "Дневник" главният архитект на София, който е присъствал на срещата с фирмата от Абу Даби. Той не можа да уточни как са били представени.

"Каква е разликата между частни и държавни при тях? Аз ще се уверя, че нещата са се случили, като започне да се копае. Ние имахме няколко опити", каза още Диков.

Преди два дни Петър Диков беше изключителен оптимист за проекта, в който той обясни, че държавата апортира земята на бившото военно летище Доброславци - 3200 декара, оценени на 180 млн. евро.

"Ние каним инвеститори и Абу Даби прояви интерес. Те имат опит, тъй като имат писта", каза тогава главният архитект на София. Според първоначални изчисления изграждането на пистата щяло да струва поне 200 млн. евро, като нямало да се използват пари от бюджета.

По думите му евентуалните инвеститори от държавната компания на Абу Даби трябва да преценят дали и колко средства ще вложат. Диков обясни също, че пистата трябва да бъде построена до 2012 г., той като това било записано в подписания в началото на годината от организационния комитет предварителен договор с промотъра на "Формула 1" Бърни Екълстоун, който държи правата на състезанието.

 

Най-четените