Фамилията на бившия общински съветник от ГЕРБ в София и лидер на ромската организация ДРОМ Илия Илиев е участвала в мащабна схема за източване на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Това съобщи днес вътрешният министър Цветан Цветанов, след като от прокуратурата обявиха, че обискират и претърсват държавната фирма във връзка с дело за сключване на неизгодни договори, от които са настъпили щети за НКЖИ за около 50 милиона лева.
Цветанов подчерта, че Илиев никога не е бил член на управляващата партия - фигурирал в общинските й листи като представител на собствената си политическа структура ДРОМ.
"Правени са обществени поръчки, които са печелени от фирми с по 20 служители персонал", беше обяснението на Цветанов, който не пожела да уточни дали вече има повдигнати обвинения. Това ще стане ясно след преценката на прокуратурата.
"Ако вътрешният министър действително е намесил моето име, то министър Цветанов се е объркал за пореден път", е заявил пред Mediapool лидерът на ДРОМ Илия Илиев, който не вярва, че името му и това на брат му са споменати в случая.
Илиев казва, че е знаел какво работи брат му, както и за поръчките с НКЖИ, но източване няма, защото за всичко има Закон за обществените поръчки и той не се притеснява.
Схемата била на "белите якички" или "недостатъчно измитите ръце"
Според информация на Mediapool става въпрос основно за обществени поръчки за ремонти и строежи на релсови пътища, които са били сключвани в нарушение на Закона за обществените поръчки (ЗОП) с фирми, които не са разполагали с необходимата техника да извършват въпросните дейности. Впоследствие поръчките са били отстъпвани на подизпълнители, отново в нарушение на ЗОП.
Към този момент разследващите разполагат и с данни, които вероятно ще доведат до обвинения за безстопанственост и срещу служители на БДЖ. Въпросните сделки са били сключвани от ръководството на НКЖИ.
Междувременно заместник-главният прокурор Камен Ситнилски се размина с информацията на Цветанов, че разследването визира последните 5 години и обясни, че става дума за големи обществени поръчки за сериозни суми до 2009 г., т.е. по времето на управлението на тройната коалиция.
"Не мога да кажа дали е само на "белите якички", защото те са от едната страна. От другата може да са и недостатъчно измитите ръце. Парите се дават от единия и се приемат от другия", заяви Ситнилски в отговор на въпрос дали това е пример за схема, организирана от "белите якички".
Заподозрени са фирми, в чиито управа е брата Илиев - Йордан
Братът на ромския лидер Илия Илиев - Йордан, е в управата на редица фирми, облагодетелствали се от поръчките на НКЖИ, разказаха пред Mediapool източници, запознати с разследването. Справка във фирмения регистър ДАКСИ показва, че братът на ромския лидер е в управата на строителната фирма "Енерджи груп 2003".
Само през последните две години въпросната компания спечелила конкурси за около 17 милиона лева, сочат още неофициалните данни.
"Енерджи груп 2003" има сключени седем договора с НКЖИ в периода 2006 - 2011 г. на обща стойност 11.1 млн. лв. без ДДС, показва справка в официалния регистър за обществените поръчки.
Компанията изпълнява поръчка за около 5 млн. лв. за заздравяване на земното легло между гарите Владая и Драгичево. "Енерджи груп 2003" е избрана в процедура без обявление заради необходимостта спешно да бъде избран изпълнител заради наводнения участък при летните дъждове през 2010 г.
През тази година пък "Енерджи груп 2003" е получила над 1.1 млн. лв. от НКЖИ за ремонта на гарата в Горна Оряховица, става още ясно от регистъра на обществените поръчки. Сумата е с около 100 хил. лв. повече от тази, на която е сключен договора.
С "Енерджи груп 2003 г." е имало сключен още един договор за ремонт на жп гарата в Горна Оряховица за 2.2 млн. лв. през 2006 г., като няма информация дали е бил прекратен или изпълнен.
Преди по-малко от два месеца пък, на 11 октомври, НКЖИ е платила на тази фирма близо 37 хил. лв. за доставка на акумулаторни батерии.
Според регистъра на обществените поръчки "Енерджи груп 2003" е спечелила още поръчка за над 4.8 млн. лв. за доставка на релси.
НКЖИ обаче е прекратила рамковите договори за доставка на релси и пресоване на баласта сключени в началото на 2009 г. "Преценихме, че тези договори са неизгодни и за това ги прекратихме", коментира пред Mediapool Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на НКЖИ без да уточни какви суми са платени до момента на доставчиците. В регистър за обществените поръчки обаче няма информация, че договорите са прекратени.