От ясно по-ясно: купуваме изтребители F-16 втора ръка

Предстоящата покупка на американски многоцелеви изтребители F-16 от България изглежда няма алтернатива - също като руския газ (и строителството на АЕЦ "Белене"...). 

Новината, която съобщи днес министърът на отбраната Аню Ангелов по БНР е, че това ще стане на основата на политическо решение на българското правителство.

"Следващите две седмици ще дойде една експертна група от САЩ, които с наши експерти ще обсъдят какви са нашите изисквания по принцип за модернизиране на Военно-въздушните сили и доколко САЩ - със своите възможности, могат да отговорят на тези изисквания конкретно с определена, не бих го нарекъл закупуване, а придобиване на самолети F-16 втора ръка.

До голяма степен, ако това се осъществи като най-добър вариант за България, то ще бъде въз основа на едно политическо решение на българското правителство и на американското правителство. Аз няколко пъти подчертавам, че българското министерство на отбраната, докато аз съм министър, няма да прави сделки с отделни фирми". 

Изявлението на военния министър идва ден след като онлайн изданието F-16.net съобщи, че България отново обмисля да закупи употребявани изтребители F-16. Въпросът бил обсъден по време на среща на министър Ангелов със секретаря на Военновъздушните сили на САЩ Майкъл Донли.

Изданието припомня, че преди 4 години българското правителство също е проучвало възможността да закупи изтребители втора употреба от САЩ. За подобно намерение тогава обяви бившият вече министър на отбраната Веселин Близнаков (НДСВ).

Според F-16.net министърът на отбраната Аню Ангелов е съобщил, че догодина ще бъде обявен конкурсът за закупуването на многоцелеви изтребител. Все още не е ясно обаче дали в заданието на конкурса ще бъде заявено желание за придобиването на нов изтребител или втора ръка, каквито са F-16.

Началникът на Щаба на отбраната ген. Симеон Симеонов, известен с близостта си до президента Георги Първанов, обяви обаче, че България трябва да закупи нови многоцелеви изтребители, а не "втора ръка" независимо от големите разходи.

Към момента не е ясно и колко изтребители възнамеряваме да закупим.

България може да избира сред шведските "Грипен", "Юрофайтър" на консорциума ЕАДС и др. Наскоро шведите обявиха, че предлагат изтребители JAS-39C/D Gripen за България на същата цена като втора ръка изтребители F-16.

В момента българските ВВС разчитат на руските изтребители МиГ 29, чийто летателен ресурс бе удължен след ремонт, изпълнен от руската корпорация РСК-МиГ.

В края на март в интервю за национален ежедневник министърът на отбраната обясни, че България преговаря за гаранционна поддръжка на МиГ-29, за увеличаване на ресурса, защото това ни е основният самолет за "Ееърполисинг" -  охрана на въздушното пространство в рамките на НАТО. Това е операция на НАТО, в която България участва и не може да се откаже.

"Досега в носенето на дежурство участваха и други самолети, като МиГ-21 и Су-25. Те се предвижда да отпаднат до 2012 г. Сега в момента съм разпоредил да се правят проучвания на пазара основно на многоцелеви изтребители "втора ръка", които евентуално биха могли да бъдат закупени през 2012-2013-а. Ако има някакви преки разговори, те ще са през следващата година, до доставката обикновено минават две-три години - в зависимост от състоянието на самолетите. Разглеждаме различни опции от различни държави", каза тогава военният министър.

Офсетът - примамка за изтребителите

Офсетът е примамката и прийом при военните сделки, тъй като при тях става въпрос за огромни пари. Това означава, че компаниите, които ни продават оръжието и оборудването, се съгласяват не само да извършат доставка, но и да произведат част от стоката или услугата в страната си тук или да инвестират в местни фирми.

От четирите сделки за ново въоръжение на армията ни и в четирите има офсет за 560 млн. евро. Проблемът обаче е, че липсва сериозен контрол по изпълнението му, което не е на ниво. При правителството на тройната коалиция възникна конфликт между военното министерство, контролирано от НДСВ, и икономическото - на БСП, кое от двете да контролира офсета. В крайна сметка спечели икономиката, оглавявана тогава от Румен Овчаров.  

По всичките офсетни сделки, които се изпълняват у нас, има закъснения в изпълненията. Договорите обаче са достатъчно дълги - за по 10 години.

Офсет има по сделката с френската компания Eurocopter за доставка на 18 вертолета за военновъздушните ни и военноморски сили за 358 млн. евро; с германската DaimlerChrysler - за доставка на 100-120 автомобила „Мерцедес" за близо 50 млн. евро; с американската фирма Textron - за закупуването на 7 бронирани машини за 14 млн. лева, и с италианската Alenia Aeronautical - за доставката на 5 транспортни самолета „Спартан" за 91 млн. евро.

Тоест - ако фирмите не се бавят, а държавата ги контролира, в България трябва да се инвестират около 560 млн. евро, плюс още 10%, както изисква законът - в нови производства, насърчаване на износа, ноу-хау за родни фирми.

Но не става...

Новините

Най-четените