Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Родители и учители срещу монопола в образованието

Анелия Клисарова подменя дебата в образованието, твърдят учители и родители Снимка: БГНЕС
Анелия Клисарова подменя дебата в образованието, твърдят учители и родители

Над десет граждански организации изпратиха отворено писмо до председателя на Народното събрание, министър-председателя, министъра на образованието и медиите във връзка с идеята за промяна в Наредба 5 за оценяването и одобряването на учебници. Те настояват за незабавно оттегляне на проекта за изменение на наредбата и призовават министъра на образованието "незабавно да поеме пълна морална и политическа отговорност за своите действия пред министър-председателя по общоприетия в съвременните общества ред".

"През последните месеци сме свидетели на организирана кампания от страна на министъра на образованието и науката, свързана с представяне в публичното пространство на идеи за промени, които отдавна и с висока степен на консенсус са отхвърлени както от професионалистите в образованието, така и от гражданския сектор. Предложението за утвърждаване само на един учебник за всеки клас от началния и прогимназиалния етап и опитът за узаконяването му чрез промени в Наредба 5 за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала е в разрез с основни принципи в образованието и в доброто управление", пише в отвореното писмо.

Според тях с промените ще се нарушат европейските принципи за добро управление - отвореност, участие, отчетност, ефективност и последователност, подпомага демокрацията и върховенството на закона. "Министърът на образованието и науката носи лична отговорност както за неспазването на тези принципи, така и за непрофесионалното агрументиране на промени, които отдалечават българското образование от европейските принципи", пише в отвореното писмо.

Според авторите на отвореното писмо, ако се приеме идеята на министъра, ще бъдат подменени основни принципи на образованието, свързани с точното определяне на образователните цели и средствата за постигането им. Развитието на ключовите компетености и други преносими умения са основни цели на образованието, а учебникът е едно от средствата за тяхното осъществяване. Програмите за всеки клас и системата за оценяване следва да осигуряват хоризонталната проходимост.

Според авторите на писмото големият въпрос е как системата на образованието наистина през всички нива на управление и организация гарантира адекватност на ранообразните образователни потребности на всяко дете.

"Децата са различни, учат, използвайки различни източници и всичките си сетива. Ученето не е ограничено само в рамките на класната стая, още по-малко с това, което в момента е част от съдържанието на учебниците. Постигането и управлението на многообразието и сега е огромно предизвикателство пред системата, което по никакъв начин няма да бъде решено с въвеждането на един учебник, който би узаконил общоизвестната лъжа, че унифицираните планове и програми работят еднакво в различен контекст", пише в писмото.

Според авторите наличието на по-голямо разнообразие от учебници и учебни помагала, при гарантиран стандарт за тяхното качество, дава по-големи възможности на учениците и учителите да отговорят на специфичните потребности.

Промените биха отнели и автономността на училищата. "В Европа е прието училището да бъде автономна, саморегулираща се общност, която: управлява качеството на обучението, създава екипи, избира формите и начините за организация на учебния процес, оценява постиженията си, отчита се пред местната общност. Изборът на учебници е регламентирано право на училищните екипи и едно от средствата за постигане на образователните цели и за осигуряване на гъвкави възможности за учене за всяко дете, съобразени с разнообразното съчетаване на ресурси на входа за конкретното училище и национално зададените цели", пише в отвореното писмо.

Според авторите ограничаването на избора е ограничаване не само на автономията на училищата, но и на способността им да бъдат адекватни на все по-разнообразните начини на учене на децата.

С приемането на промените ще бъде отнета и свободата на учителите да избират методите и средствата за обучение. "Ограничаването на избора е недопустимо посегателство върху свободата и отговорността на учителите и върху техния обществен престиж", пише още в писмото.

"Никакви иновации в образованието не могат да се случат, без да има сериозно освобождаване на средствата, с които могат да се постигат национално зададените цели. Големият дебат не е за централизирането и ограничаването на избора, а точно обратното - за истинската децентрализация на системата, за реорганизация на цялата верига на управление на образованието, отключваща максимално инициативността и отговорността на всички звена на всички равнища", пишат авторите. Те подчертават, че са налице груби нарушения на законодателството на Република България.

Според гражданските организации прибързаното приемане на подобна наредба не е положителен пример за начина, по който институциите и гражданското общество би следвало да водят диалога за развитие на българското образование - задълбочено, открито, с ясно изразени виждания за смисъла, целите и методите и за уредбата и функционирането на образователната система.

"Ние, представителите на гражданското общество, изразяваме нетърпимостта си към подобни действия на политици, които се опитват да управляват сфери от национален интерес по манипулативен и феодален начин, подменяйки интересите на повече от милион ученици, учители и родители и смисъла на истинския дебат за развитие на образованието", пише още в писмото.

В началото на юни министърът на образованието Анелия Клисарова предложи учениците от първи до осми клас да имат само по един учебник по предмет, вместо да избират между няколко издателства.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените