Следи от експлозиви са открили полски разследващи в разбилия се край руския град Смоленск президентски самолет. На 10 април 2010 г., на път за поклонението пред убитите в Катинската гора полски офицери и елит от руската НКВД, на летището при приземяване загинаха държавният глава Лех Качински, съпругата му и още 94 души от политическия, военния и духовния елит на страната.
Всички те бяха част от официална полска делегация, пътуваща за годишнина от възпоменателната церемония в памет на жертвите от клането в Катинската гора по време на Втората световна война. Това щеше да е първият път, в който държавните глави на Полша и Русия щяха да се срещнат на мястото на историческата трагедия.
Това са поредните разкрития, които задълбочават мистерията около трагичната катастрофа. За тях, позовавайки се на анонимни източници, съобщава авторитетният полски вестник "Жечпосполита Полска".
Официалното разследване стигна до извода, че катастрофата се дължи на грешни решения за екипажа в пилотската кабина на полския самолет.
Такава е руската версия, в която Варшава се усъмни. Москва твърди, че пилотите на президентския самолет са проявили фатално пренебрегване към наземните диспечери, които не им позволили да извършат кацане в гъстата мъгла. Поляците упрекват руската страна, че все пак е разрешила кацане.
Всички тези съмнения доведоха ново разследване от полска страна, което започна преди месец.
За много поляци, особено от средите на националистите, трагедията е руска конспирация.
Ето че такава версия започва да звучи още по-правдоподобно, след като следи от тротил и нитроглицерин са намерени в пилотската кабина, под 30 от седалките и по крилата на самолета "Ту 154".
Вече има сигнали, че полската военна прокуратура ще реагира на статията в "Жечпосполита".
Общото, поне засега, в руската и в полската версия е че няма доказателство за намеса от трета страна.
Загадъчна смърт на ключов свидетел
Преди дни пък ключов свидетел по делото бе открит обесен в дома си. 42-годишният бординженер Ремигиуш Мус чул разговора на екипажа на Ту-154 и диспечера, но вече няма да може да участва в делото за мистериозната катастрофа.
В показанията си Мус твърди, че дежурният диспечер на летището в Смоленск разрешил на правителствения самолет "да се снижи до височина 50 м за вземане на решение за кацане", въпреки гъстата мъгла. Според официалната версия диспечерът не е разрешавал на самолета да се снижава под 100 метра.
Мус чул и два взрива, секунди преди президентският самолет да се разбие.