Богоугодно ли е...

Защо й беше на Българската православна църква с такъв апломб, толкова медийно натрапчиво да разравя стари исторически рани, като канонизира на 2 април избитите жители на Батак и Ново Село?

Събитие, случило се в края на 19-ти век, при други нрави и обстоятелства, други представи за морал и за жестокост.

И то при активното участие от първия ред на един от синодалните ни старци - пловдивския митрополит Николай. От една страна - хубав пиар за църквата, преклонение пред историята, пред страданието на невинни жертви. Но пък от друга - ореолът му става съвсем друг, ако си припомним няколко политически аспекти, пряко свързани с това събитие.

Канонизацията се случи по-малко от два месеца след парламентарните панаири на най-гръмогласния български националист Волен Сидеров. В началото на февруари той поиска 17 май, датата на Баташкото клане, да бъде обявена за Ден на геноцида над българите в Османската империя.

Просто си намери повод да се подмаже на лумпенизираните си фенове и да подразни, както винаги, ДПС. Предложението му, разбира се, бе отхвърлено от Народното събрание, но дебатите минаха скандално, като на Женския пазар. Минало му е историческото време на такова официализиране.

Сега, през 21-ви век, трябва да се научим да живеем заедно и да забравим кой кого е клал преди столетия заради мотиви, които нямат нищо общо със съвремието ни. След като не мина в парламента, официализирането на преклонението пред жертвите от Батак и Ново село си проби път през Българската православна църква с изключителното съдействие на митрополит Николай.

Дядо Николай събра много неодобрение от модерно мислещите хора още с избирането си за пловдивски владика. Паметно ще остане изказването му за концерта на Мадона. Той нарече гостуването на звездата кощунство и приписа трагедията в Охридското езеро на факта, че сме пуснали блудницата да се чекне в България в деня, в който църквата отбелязва обезглавяването на Йоан Кръстител.

В Деня на Съединението миналата година връчи и църковна награда на пазарджишкия кмет и един прокурор от града, задето забраниха на гейове да се целуват публично в подопечната им територия и обявиха демонстрацията на алтернативна сексуалност за рушене на обществения ред.

Вече бе дал заявка за тези свои действия още през 2008 г., когато в Кърджали каза: "За какво ни беше интеграцията в Европа - за да не можем да забраним гей парадите, парадите на разврата в градовете?" Обяви папата за еретик и направи още куп други медийни гафове, които разгневиха мнозина (и се харесаха на мнозина...Бел.р.).

В същото време не сме чули да е свършил никакво богоугодно дело - да е построил нещо, да е дарил, да е приласкал млади хора към вярата, да е помогнал на мизерстващите. Не, четем само за скъпите му часовници и джипове, което даде основание на някои издания да го нарекат "мутрополит".

И на този фон се държи като истински хейтър - само мрази и отрича. Е, сега дойде време да покаже какво признава и почита. И тук запя в един глас със скандалния националист Волен Сидеров.

Разбира се, че това в Батак е клане и никой не го отрича. Естествено, че избитите там са невинни мъченици. Българите почитат своите жертви от национално-освободителните борби, но в същото време се учат да живеят в етническо многообразие.

Точно притихнахме по въпроса за Македония и спряхме на гледаме с жадна романтика към територията и историята й, сега пак настъпи време да ни кажат, че е богоугодно да мразим други наши съседи съвременници, които нямат нищо общо с кръвопийците от Батак и Ново село.

Защо ли да не обявим и ослепените воини на Самуил за мъченици, за да имаме повод да мразим гърците? А те пък спокойно могат да си канонизират Никофор, от чийто череп е пил вино наш владетел и също да започнат активно и православно да ни мразят. Те ще имат повече право, защото Крум е бил езичник, а е пил от черепа на християнин. Това си е мъченичество за вярата пар екселанс.

(Странно, как в главата на г-н Сидеров, отчетата и националистите съжителстват мирно неверникът Крум, който пие от християнски череп, и неверниците, които колят хора в Батак? Един път неверникът е герой, но пък другия път неверниците са изверги. За мен и в двата случая става въпрос за варварство от отминали епохи, когато варварството е било в реда на нещата.)

За разлика от демогогията и популизма добрата политика е сложно нещо. Там се налага да се правят някои компромиси, за да се постигнат ползи. Балканският полуостров е бил векове наред точка на силно напрежение, случили са се на него много събития, породили са се много омрази.

Ако не спрем да взираме в тях, вместо да гледаме напред, ни чака съдбата на бившите югославски републики. На Волен Сидеров това му е номерът, защото не разполага с читави политически идеи и програми. Ама защо й бе на църквата да му приглася?

Всички висши родни политици побързаха да се отъркат в канонизацията от 2 април. На нея присъстваха и президентът Първанов, и вицепрезидентът му Ангел Марин, председателят на Народното събрание, и куп още хора, които искаха да станат симпатични на избирателя-националист.

Българската православна църква трябва да спре да се занимава с несвойствени за нея дейности, като пиар и политиканстване. Чакам я вече двайсет години да се погрижи за душите на грешници и страдалци.

Да направи комуни за наркоманите, да организира неделни училища за децата и да спре да пробутва обучение по християнство в светските училища.

Къде са й приютите за бездомници, за които и държавата отказва да се грижи? Защо не заеме позиция по въпроса с трансплантациите и не призове миряните да даряват органите на своите близки, за да спасят чужди животи? Защо нейни емисари не се погрижат за децата от домовете са сираци, а ги оставят да се препитават като магистрални проститутки и дребни престъпници, свършващи в затвора? Защо не работят и със затворниците и циганите, а ги оставя на по-активните евангелисти?

С такива миролюбиви и богоугодни неща трябва да се занимава православната ни църква. Да стои далеч от държавата, политиката и светските дейности. С припомнянето на исторически вражди със съседни държави тя завива точно в обратна посока.

#65 Ана 07.04.2011 в 12:23:47

Здравейте на всички! Лично аз смятам, че статията е много повърхностна. Богоугодно е да бъдат канонизирани мъчениците. Но авторката явно познама Митрополит Николай само от пресата, защото иначе нямаше да задава въпросите дали е помогнал на хората. Ако дойде в Пловдив на негова служба ще разбере че той е помогнал на много млади хора в духовния им път, организирал е безплатна кухня за бедни, ходи в болниците и подкрепя боледуващите. Мисля, че авторката на статията не е вярващ човек и затова твърденията й за църквата са погрешни. Може би трябва да се поинтересува по-задълбочено от въпроса, по който пише.

#66 My Majesty 07.04.2011 в 12:26:32

Ето част от схващанията на авторката и обяснението, защо вярата й бърка в червата. И историята също "Всеизвестен факт е, че жените живеем по-дълго, по-лесно минаваме през кризисни периоди. Ако бях религиозна, щях да кажа, че сме второ преработено и подобрено издание на Твореца. Но понеже съм цинична атеистка, вярваща в точните науки, сезонните разпродажби и благотворното влияние на бирата, цигарите и необвързващия секс върху стреса в офиса, ще кажа просто и рационално, че еволюцията се е погрижила за нас." Етови и линк: http://www.kragozor.com/?viewID=10&sp_id=43

#67 Sevdalina 07.04.2011 в 12:27:45

Хора, защо се хващате на журналистическите манипулации на тази гладна и готова на всякакви гадни поръчки жена. Тя не се интерисува от истината, а от това колко и плащат за да ни манипулира и настройва един срещу друг. Жалко, че винаги се подаваме и късно се усещаме.

#68 Мечока 07.04.2011 в 12:31:57

Елена Кодинова - няма ли да получим коментар и от теб? Или угодно - метна лайното, сега приготвям следващото?

#70 Мечока 07.04.2011 в 12:41:23

Уважавам интелигентния спор. Този, който водим с тебе, не е такъв. Стана ти неудобно че си гола и боса по темата ли? Че не отговори на нито един въпрос? Верно е - може да са те махали от село, ама никой не може да махне селото от теб ... БТВ, всички ли домакини говорите с клишета?

#72 thaddeus 07.04.2011 в 13:00:56

Ето за това не вярвам. Религията е поредното нещо което ни дели. Делим се по цвят на кожата, по политически убеждения, по език, по стандарт на живот по незнам си още какво. И какво, вие като ходите на църква нещо повече ли сте от оня дето ходи в синагога или другия, който ходи в джамия? Мечок питам теб ти повече ли си от мен невярващия. По-способен ли си по-специален. Стига бе хора побърквате се...

#73 bzb 07.04.2011 в 13:28:00

@My Majesty: Съгласен съм че не трябва да се сравняват жертвите само по бройка, може би наистина не се изразих както трябва. Всеки човешки живот е ценен. Смятам, че сравнението с Холокоста е неуместно защото е свързано с много повче хора - много повече живи такива. Споменът все още не е отшумял. Естествено, не казвам, че щом Баташкото клане е по-старо, то значи трява да се забравя. Напротив! Именно това трябва да прави патриотът - да помни, да знае, а не да мрази. И моля ви, всички много добре знаем какви са настроенията срещу Турция. И било глупаво да се оправдаваме, че това било просто "казване на историческата истина". Това си просто оправдание на разни дебили (без извинение)... Честно казано за мен е по-срамно не това, че не сме измислили адекватен начин да почитаме жертвите на турското владичество, а че подобни популизми се явяват основни за разни политически сили.

#74 Астролог 07.04.2011 в 13:28:36

@My Majesty : Дадения линк с гледната точка на авторката може да е даже потвърждение по темата - един вярва в канонизирането и търсенето на популярност, друг вярва в " точните науки, сезонните разпродажби и благотворното влияние на бирата, цигарите и необвързващия секс върху стреса в офиса" Което не пречи и двете гледни точки да не са меродавни! (според мен не са!) Важното е дали мисленето и поведението са в хармония с Вселената и нейните закони (такива има), а не кой какво е научен/вярва/свикнал/предпочита да прави. п.п. за свалянето на стреса има здравословни и полезни методи, дори и не съвсем атеистични!

#75 Jordan 07.04.2011 в 13:36:08

Основният проблем на българската "журналистика" е ясно демонстрираното непознаване на същността на темите, гарнирано с еФФФтинички псевдополитически и псевдоактуални препратки (също толкова долнокачествен популизъм). Елена и драскащи колеги ! А дали, пишейки като за олигофрени, не постигате изчистено олигофренска публика?

#76 Весел Патилан 07.04.2011 в 13:45:15

До Иван (коментар 60) Хубаво си го написал - не сме отстъпвали по жестокост и за това сме били силни. Такъв е бил животът през тези векове и не може да се промени. Но до кога ще живеем с тези неща в душите си? Още повече, че батачани не са загинали за вярата си, а са се дигнали на бунт срещу държавната власт.То тука за да сменят едни имена изтрепаха и затвориха толкова хора! Сега какво - вярващите в Исляма би трябвало да ги обявят за мъченици, защото с имената забраниха и религиозните практики. В Пловдив унищожиха мюсюлманското гробище с булдозери и хората съм ги виждал, че няма къде да се помолят вече за мъртвите си родители. И това 1989 година!!! Но с умраза не може да се живее, още повече, че батачани са изклани не заради вярата си, а за споровете със съседното помашко село за границите на селската мера. И дошъл момента, та с огън и меч се решил и този спор между българи с различна вяра.

#77 No name 07.04.2011 в 13:47:20

Bzb, синтезира точно въпросите, които поставя статията. Ама явно на много хора им е труден анализа! Да, ТРЯБВА да помним и почитаме жертвите си! Да, ТРЯБВА да извадим поуките от историята! Но това да става трезво, без да се опакова с омраза. И колко е полезна омразата в днешния ден, когато трябва да сме съюзници в НАТО и ЕС със същите тези поробители /гърци, турци, румънци/? И колко е полезна сега, когато трябва да мразиш комшията си, заради събитие преди векове? Помните ли колко турци и цигани си изядоха боя, заради филма "Време разделно"? И с какво допринесе това? Още повече, че омразата стана облик на БПЦ!

#78 M_I_R 07.04.2011 в 13:53:51

до бзб коментар 55 : "Коментарите ме карат да запитам... Защо винаги патриотизмът трябва да е свързан омраза? Защо винаги под патриот почти винаги се разбира човек който е нищо друго освен анти-турски настроен?" не разбирам защо коментарите те навеждат на тези мисли.всъщност в самата статия се използва едно нормално събитие за изпълнени с неприязън думи за БПЦ и се противопоставят патриотизъм и анти-турски настроения

#81 thaddeus 07.04.2011 в 14:27:24

@Весел Патилан прав си за батачанлии, за съжаление не са умрели за вярата си, както много от хората тук си мислят. Умрели са като цивилни жертви на Априлското възстание. Така избитите в църквата около 1900 души се канонизират. Общо са избити около 5000 души. Добре де защо така забравяме, хората които наистина са избити заради желанието си да запазят вярата си. Какво се случва с паметта на хората от Чепинската долина, избити от Мехмед паша, за изгорените над 200 църкви. Хора които не са сменили вярата си и за това са избити. А хората паднали в Чипровското възстание и кланетата след него, те не са ли достойни да бъдат канонизирани. А хората от Търново при превземането му от Баязид. Моите уважения към батачани и новоселци, но именно заради гореизброените бях против това канонизиране.

#82 My Majesty 07.04.2011 в 14:33:19

От всички коментари които почетох до тук- стигам отново до въпрос? Докъде свършва толерантността и започва фашизоидното говорене в името на свободата? Кой определя кой има право да говори и клейми и кой не? И ако всеки няма право на свободно мнение - и църквата и отделения човек - какво се случва? Щом авторката не е съгласна с канонизацията, можеше да го обясни чрез езика на градивната публицистика, но не- тя предпочита да говори с езика на омразата. При това си служи с набор от свободно интерпретирани факти, което означава едно - или й е платено за статията, или толкова й е интелектуалния потенциал. Освен това тя говори от името на силно предубедения атеист- не можем да очакваме обективност от необиктивенчовек. Аз съм върващ човек и когато виждам срамно поведение от страна на някои представители на църквата не мълча - искам отговори. Но не отивам да питам атеистите - абе, що не направите комуна? Питам политиците, питам тези, които разпределят данъците ми? Питам полицаите, които не си вършат работата и не хващат наркодилърите. Тях питам!

#83 Мечока 07.04.2011 в 14:48:31

Любима Стайкова - ама душке аз не съм домакиня, имаща свободно време и въздух в погледа. като имам време и настроение - пиша.

Новините

Най-четените