Зимният сън на столичните таксита

Да успееш да откриеш свободно такси в София се превърна в по-трудна задача от това да попаднеш на четирилистна детелина. И докато едното е свързано с наивно суеверие за повече късмет, от другото понякога зависи твърде много – да стигнеш навреме до мястото на важна среща, да се прибереш в късен час, когато вече няма градски транспорт, а понякога дори и да стигнеш спешно до най-близката болница.

От средата на декември обаче в столицата се наблюдава криза с намирането на таксита. Сякаш всички шофьори са се отдали на зимен сън и не ги интересува спешната ти нужда от транспорт. Или сякаш цените ще се предоговарят колективно.

Дори човек да се свърже с оператор на някоя от компаниите, бива уведомен, че свободни коли няма. Не помагат и мобилните приложения за поръчка на такси. Колите не стигат - това е официалната версия.

Според таксиметровите компании проблемът се дължи на повишеното търсене от страна на клиентите, а не в броя на автомобилите. Те определят ситуацията за напълно нормална за този период от годината и прогнозират, че ще продължи поне до средата на януари.

Честито!

"Декември е месецът, в който започват банкети, хората си тръгват масово с таксита по едно и също време. Това е обичайно за месеца, а също и за част от януари", обясниха неофициално от "Такси за едно евро".

Търсенето традиционно се повишавало значително покрай коледните и новогодишни празници. Това, в комбинация с други фактори, води до по-трудното намиране на автомобил.

Сред допълнителните фактори представителите на бранша нареждат по-натоварения трафик в София, законови промени, лошото време, концентрацията на фирмени партита, а не на последно място и ниската цена, която в някои случаи прави такситата по-привлекателни за ползване от градския транспорт.

Големите фирми возят средно за 79 ст./км дневна тарифа и 90 ст./км нощна. Така на някои хора често им излиза по-евтино да се движат с такси отколкото с градски транспорт, особено в централната градска част.

Това важи още по-силно за групите от хора, на които иначе би се наложило да сменят два вида транспорт – например метро и автобус. Те предпочитат да си поделят цената за таксито, което им излиза по-евтино от няколко билета от по 1,60 лв.

И докато клиентите се оплакват от липсата на достатъчно автомобили, самите шофьори на таксита също имат своите причини за недоволство и готвят протест. Те искат да се въведе минимална цена за километър пробег в столицата, която ще е с над 20 стотинки по-висока от сегашната.

Повишенето търсене при намаляло предлагане звучи като аргумент в полза на по-високите цени.

Още повече, че часът, в който търсите такси, вече не е от значение за намирането на такова.

"Вече всеки час е пиков", обясни пред Webcafe.bg изпълнителният директор на "Йелоу такси" Калин Кокошаров. Той посочи, че преди заявките за таксита са били по-малко между 2 и 3 ч. през нощта. Сега дори този период е изпълнен с обаждания от клиенти.

Не трябва да се пропуска и трафикът в София, който традиционно в дните преди празниците е по-натоварен. Таксиметров шофьор разказва, че някои негови колеги отбягват работата в пиковите часове около 17 и 19 ч. Тогава бързото достигане до адрес е невъзможно, а понякога клиентите търсят друга компания заради забавянето. Получава се струпване на заявки за един и същ адрес. Първият печели, а другите са загубили време и гориво.

Като причина за недостига на таксита не може да се посочи техният брой, защото те не са намалели. Към 19 декември в публичния регистър на разрешенията за таксиметрови превози са вписани 6830 шофьори. Няма как обаче да се определи колко от тях са на пътя в даден ден.

Всеки от шофьорите има разрешително за практикуване на професията до 31 декември т.г. Именно подновяването на разрешителните се посочва като още една от причините за проблемното намиране на такси.

"През декември шофьорите подменят разрешителни, плащат данък", коментира Кокошаров. Обиколката по институциите също води до намаляване на жълтите автомобили на пътя в тази част от годината.

Таксиметровият данък беше въведен през миналата година и в столицата е в размер на 850 лева. Преди него разрешителното е важало от дата до дата, т.е. ако шофьор си изкара разрешително за таксиметрова дейност на 30 март 2015 г., то е важало до 30 март 2016 г. Така шофьорите са подновявали своите разрешителни в различни моменти през годината и се е избягвало струпването им.

Сега обаче плащането на данъка трябав да става преди подновяване на регистрацията на шофьор, т.е. в края на годината. Така всички над 6000 шофьори на такси в столицата са заети с оправяне на документи през декември, което води до по-малко автомобили на пътя всеки ден.

Така промените в Закона за местните данъци и такси, приети миналата година, ограничават броя на таксиметрови автомобили по улиците в може би най-натоварения период – преди декемврийските празници.

Препоръките на превозвачите

Представители на таксиметровите компании препоръчват да се използват алтернативни методи за поръчка на такси - онлайн заявка (особено за предварително планирани пътувания) или чрез мобилно приложение.

Причината е, че кол центровете са претоварени с обаждания, а чрез алтернативните методи за заявка се прескача посредничеството на оператора при връзката клиент-шофьор.

Нужна е и малко по-коректно отношение при самото поръчване на автомобил.

"Някои клиенти поръчват коли от няколко компании, а след това се качват на първата пристигнала. Така останалите са направили празен курс и не са поели други чакащи поръчки", обяснява Кокошаров.

Защо и мобилните приложения не помагат?

Мобилните приложения обаче не винаги решават проблема, макар сериозно да улесняват поръчката на такси. И тук причината е в по-сериозната разлика между търсене и предлагане.

Разработчиците на популярното приложение TaxiMe, например, работят с 3500 таксиметрови шофьори в столицата. В същото време в София приложението е изтеглено от 350 000 души – всеки един от тях е потенциален клиент, обясни изпълнителният директор на TaxiMe Христо Чернев.

Това съотношение 1/100 е достатъчно стряскащо и показва къде може да се крие проблема с недостига на таксита. Дори най-малкото увеличение в търсенето е проблем, тъй като от другата страна няма кой да отговори с предлагане на таксиметрова услуга. А търсенето покрай коледните и новогодишни празници обичайно е много по-голямо поради вече изброените фактори.

Приложението показва на шофьора близките до него заявки, но не и крайната дестинация, за да се избегне отказа на по-кратките маршрути. Но в тежкия декемврийски период дори това не е достатъчно.

Заради това разработчиците миналата година вкарват друга възможност - „разширено търсене“. Става дума за възможността клиентът, ако има желание, да предложи някаква сума до максимум 10 лева, която да е допълнителен бонус за шофьора, който ще приеме поръчката.

Така заявките достигат дори до по-отдалечени от клиента шофьори. Парите, които клиентът предложи и които са извън сумата за самото пътуване, се предполага, че ще покрият разходите на шофьора, за да стигне до по-далечната стартова точка – гориво, амортизация на автомобила и др., обясни Чернев.

„Разширеното търсене“ е създадено като допълнителна услуга именно заради подобна криза за автомобили около празниците.

Но истории на клиенти от последните дни показват, че дори при предлагането на такава допълнителна сума, пак няма кой да откликне на молбата им за автомобил.

На протест в кризата

За жителите и гостите на София проблем е това, че не могат да намерят такси, но самите шофьори имат своите собствени поводи за недоволство. Някои от тях смятат, че цената на таксиметровите услуги в столицата е ниска и не е адекватна на труда и разходите.

Браншови организации са провели разговори с председателя на постоянната комисия по транспорт към Столична община Екатерина Йорданова. Организациите са постигнали консенсус за въвеждането на минимална цена на километър пробег. По тяхна информация обаче общински съветници не са съгласни с предложеното.

Поради тази причина таксиметрови шофьори и Синдикален съюз СИЛА организират протестен митинг пред сградата на Столична община в четвъртък, 21 декември.

Те ще настояват Столичният общински съвет да гласува и одобри въвеждането на минимална цена от 1 лв./км дневна тарифа и 1,14 лв./км нощна тарифа.

В момента на територията на Столична община в сила са само максимално допустими тарифи за таксиметров превоз – 1,30 лв./км дневна и 1,60 лв./км нощна.

Светлина в края на тунела няма. Има в края на януари

Без значение дали въвеждането на подобна минимална цена ще стане факт, проблемът с недостига на таксита в София остава. А превозвачите не очакват това да се промени поне още няколко седмици. Според тях повишеното търсене продължава традиционно поне до януарските именни дни – както Йордановден и Ивановден, така и Антоновден и Атанасовден.

Т.е. намирането на такси евентуално може да е по-лесно към средата-края на месец януари. Но отново фактори за това ще са времето навън и това колко хора ще предпочетат таксиметровия превоз пред градския транспорт.

А със затоплянето на времето и евентуалното лятно опразване на столицата ще дойде един слънчев ден, в който таксита ще има предостатъчно, но няма да има търсене за тях.

Новините

Най-четените