"Да" и "не" при писането на успешно CV

* Елена Рапонджиева е продуцент на проекта за анимационен сериал "Златната Ябълка".

Нека не се лъжем. Не съм "експерт" по темата. Никой никога не ми е издал документ, който да казва, че съветите ми ще проработят в 100% от случаите.

Така се случи обаче, че през последните години натрупах много опит в областта на кандидатстването за работа - както от страната на кандидатстващ, така и от тази на работодател. Този опит беше придобит и тестван както в България, така и в други страни из Европа, където имах щастието да уча и да работя.

И така, реших да споделя опита си (защото силата на цивилизацията е именно в това - да предаваме помежду си знанията и опита, за да не се налага всички да правят грешки, които вече са правени, а да надграждат и да вървят напред).

Не всичко, което ще споделя тук, съм научила сама. Истината е, че в университета ми във Великобритания имахме няколко лекции, които съвсем целенасочено ни обясниха как работи системата за подбор на персонал, как да оформим CV-то си, така че то да е успешно и как да се държим на интервютата за работа, така че в краткото време, което имаме, да успеем да демонстрираме най-силните си страни.

Университетът ми показа "как да...". Опитът ме научи "какво да не ...."

Преглеждайки кандидатури за работа през последните месеци, се убедих, че има наболяла нужда от такъв инструктаж. Масово кандидатурите демонстрират очевидно старание, но крайният резултат е толкова далеч от това, което трябва да бъде и носи толкова грешни послания, че целият труд е отишъл на вятъра.

А старание има! И желание има! Но тези кандидатури на хора, които просто не са били информирани, биват напълно пренебрегнати на фона на CV-тата на онези, които са получили съответното школуване (било то в чужбина, чрез предишен опит в големи фирми или по някакъв друг път).

Има една приказка: който е предупреден - той е въоръжен. Ще се опитам да събера опита и наблюденията си в тази статия, с надеждата, че тя ще въоръжи повече хора със знания и ще им даде по-големи шансове в жестоката надпревара, която е трудовият пазар.

И така, да започнем с правилата, които характеризират едно успешно CV.

Принципът е следният: CV-то трябва да е кратко и да се чете с един поглед. На човека, натоварен със задачата да чете изпратените CV-та, ужасно не му се чете. Дори и да подходи с ентусиазъм, точно след третото CV и мотивационно писмо - той вече просто е изгубил търпение и не чете, а сканира текста за ключови думи, които го интересуват. (Напълно разбираемо е - така се преглеждат 120 CV-та за 1 час, а не за 1 седмица.)

CV-то е първата фаза на пресяване на кандидатите и на този етап работодателят го интересуват основно 2 неща: предишният опит и образованието. В тази последователност. Възможно е да има още някой фактор (например езици, наличие на шофьорска книжка и т.н.), но той вече зависи от самата позиция.

Следователно трябва да оформим CV-то си кратко, стегнато и четливо. Как?

1. Практиката показва, че 2 страници (страници, а не листа!) е оптималната дължина, която съдържа всичката необходима информация на този първи етап, но в същото време е достатъчно кратка, за да не отегчава / демотивира четящия.

2. Използвайте несерифни шрифтове. Серифни са онези шрифтове, при които краищата на буквите са издължени (например Times New Roman). Чисто визуално, това създава илюзията, че буквите са по-близо една до друга и прави текста малко по-трудно четлив. Вместо това за препоръчване са несерифни шрифтове като Arial и Verdana, при които буквите са едри и няма изкуствено приближаване заради "ченгелчета".

3. Забравете за шрифта Comic Sans. Не го използвайте. Никога. Шрифтът неслучайно носи това име - използва се за комикси. В CV се асоциира с несериозност и неосведоменост за естетиката и стила на професионалните документи (какъвто е CV-то ви). Comic Sans в този контекст е еквивалентът на: да дойдете на официална вечеря по пижама.

4. Разделяне на информацията на параграфи. Всеки параграф трябва да е ясно изразен - разстояние от един интервал между два параграфа работи добре.

5. Разстояние между редовете - от 1.15 нагоре, колкото е удачно във връзка с информацията, която искате да поберете на 2-те страници.

6. Използвайте възможността на Word да прави таблици, да разделя текста в колони, да слага bullet points (подточки). Например: изглежда приятно езиците, които знаете и нивото им на владеене да са оформени като таблица с две колони, а допълнителните ви умения да са изброени с подточки.

7. Важно е да имаме предвид, че искаме нещата да са четливи, но не прекалено разпилени. "Стегнато", но "четливо" е балансът, който търсим.

Каква информация да включва CV-то?

Това, което интересува работодателя във връзка с конкретната позиция и нищо друго. Истината е, че освен ако изрично не е поискано в обявата за работа, бланката за CV "по Европейски формат" е изключително непрактична и масово неуспешна. Както в България, така и в Европа.

Преглеждайте и оформяйте CV-то си за всяка отделна позиция. Не става въпрос всеки път да започвате отначало. Просто съобразявайте информацията в CV-то си с това, което интересува работодателя за конкретната позиция.

Пример: Кандидатствате за работа в Call Center. Трудовият ви стаж е над 10 години и за това време сте сменили поне 7 работни места. Оставете в CV-то само онези, които имат връзка с работата, по която кандидатствате. Няма нужда да включвате времето, в което сте работили като охрана или сте сгъвали дрехи в магазин, но пък си струва да споменете работата си като касиер/ка, защото засяга непрекъсната комуникация с различни хора (като посочите тази връзка в краткото описание на отговорностите ви по длъжността). И тъкмо го споменахме...

Кратко описание на отговорностите ви при заеманите длъжности. Наистина кратко. Не повече от 2-3 реда. Включвате само онези отговорности, които имат отношение към позицията, за която кандидатствате.

Не се опитвайте да бъдете забавни. Наистина, недейте! Не работи. "Закачливи" факти като "може да носи 6 кафета в една ръка" или "прави страхотна мусака" нямат място в едно CV.

Снимката. По принцип не би трябвало изобщо да я има, тъй като външният ви вид няма нищо общо с професионалните ви умения, заради които се предполага, че ще ви наемат. В други страни информация като снимка, дата и година на раждане и националност изобщо не присъства в CV-тата, защото всъщност нямат нищо общо с професионалните качества.

Реалността обаче е, че в момента CV-та без снимка в България са рядкост и работодателите са предубедени спрямо кандидати, които нямат снимка.

Обаче са също толкова предубедени към кандидати с несериозни снимки.

Селфита, снимки пред огледалото, снимки в цял ръст, снимки от почивката в Слънчев бряг - твърдо не. Спомнете си, че CV-то е професионален документ.

Снимка в паспортен формат е добро решение. Ако нямате или не се харесвате - отидете и се снимайте специално за това, не се притеснявайте да се усмихнете. (Усмивката приканва доверие. Стига да не е със зъби, в който случай изглежда меко казано странно в CV) Не се снимайте с балната рокля, но не не се снимайте и с дъждобран. Блузата и ризата са най-доброто решение, защото не са твърде официални, но говорят за "поддържан" човек.

Колкото и да намирам за абсурдно това, че ви давам съвети за външния вид, който ще презентирате - щом ще има снимка, няма начин. Тъжната истина е, че по вида посрещат, по ума изпращат. Помнете, че изпращате CV-то да ви представлява преди самите вие да получите възможността да го направите.

Не лъжете. Ако сте работили на дадена позиция от май до септември, но напишете, че сте работили до ноември - това не е от голямо значение. Но ако напишете, че владеете перфектно Excel и немски език, след което ви наемат и се окаже, че познанията ви по двете са в най-добри случай на средно ниво - това вече е проблем. Последствията от това са четири:

- Изключителна некоректност към работодателя и лоши взаимоотношения още от самото начало (а нищо чудно и да бъдете отстранен/а от длъжност);

- Правите собствения си живот труден, защото се оказва, че не можете да изпълнявате ролята си пълноценно и следователно сте вечно в издънка;

- Някъде там се разхожда някой, когото ограбвате от възможността да работи това, в което наистина е добър;

- Ограбвате себе си от възможността да намерите работата, която подхожда на истинските ви умения.

Прилагам примерен ред на структуриране на информацията в CV-то:

- Име (Като заглавие. Излишно е да слагате на CV-то си заглавие "CV". Яде ви място от двете страници.)

- Адрес

- Телефон

- Email

- Website (ако имате)

- Професионален опит - не повече от 4-5 позиции
(откога - докога, позицията, фирмата, отговорности)

- Образование
(откога - докога, име на специалността (за вишист)/ профил ( за средно образование), учебно заведение)

- Допълнителни умения
( Примерно: Отлично владеене на: Microsoft Word, Excel и т.н. ; Шофьорска книжка, категория..., активен шофьор)

- Препоръки
(Не са задължителни, но са препоръчителни. Напишете име, позиция, email и телефон за връзка на един-двама от бившите си колеги/работодатели, които биха могли да ви препоръчат.)

Не твърдя, че това е изчерпателен списък, нито пък, че е общовалиден. Гореизброените съвети не гарантират, че ще извикат на интервю именно вас, но пък гарантират на CV-то ви добро и конкурентно ниво. Аз самата съм оформила CV-то си по този начин и до момента това работи (като последният опит беше преди няколко седмици, когато ме повикаха за интервю и в последствие се преборих за онази работа, която до този момент бях виждала само в мечтите си.

Държавата ни има нужда от кадърни и надъхани хора и е жалко, когато не успяват да покажат потенциала си заради неподходящо оформено CV. Подарявам опита си и се надявам, да ви свърши работа.

В наши дни всичко е маркетинг и да продадеш уменията си е.... умение. Успех!

 

#1 паяка 27.03.2015 в 18:25:50

#2 BMD 27.03.2015 в 18:26:24

Браво за желанието и положеното старание на авторката и аз съм на мнение, че има страшно много можещи и знаещи хора в страната, които просто не са на ясно как да се представят в писмен вид (в този ред на мисли, една такава статия за мотивационно писмо би била безценна за нашия трудов пазар). Имам обаче 1 въпрос/забележка към един от коментарите, и го базирам на опита си и като проверяващ, и като кандидатстващ. Въпросният коментар е "бланката за CV "по Европейски формат" е изключително непрактична и масово неуспешна". Предполагам визирате Europass CV бланката, но личния ми опит и от двете страни сочи напълно обратното. 1. Няма оферта(включително в България и в Европа, както и текущата ми позиция извън страната) за която да не съм бил поканен на интервю, а навсякъде се представям с Europass CV. Грешката, кято допускат повечето хора е, че си мислят, че трябва задължително да попълнят всичко или не са наясно, че цели секции, които нямат отношение към текущата оферта могат да бъдат изтривани. А иначе бланката си е добра - и табличка за езиците си има, и отделни параграфи за обучение и професионален опит и т.н. 2. Бил съм член на 1 академична и 1 комисия в частния сектор, в които сме оценявали CV-та. Това, че след 3-тото CV вече напълно ти се убива ентусиазма и започваш да сканираш е абсолютно вярно. Въпросът е, че когато имаш няколко еднотипни, като рамка CV-та, преглеждането им е изключително по-лесно и не напрягащо. Не е тайна, че на много места (особено в академията) на CV-то ти се поставят точки на база на това, какво точно си включил в него и до колко отговаря на търсената позиция, и после се съставя класация на подходящите кандидати. В този ред на мисли, еднообразието е препоръчително, защото проверяващия вече е изградил маниер, и знае къде точно да фокусира погледа си в момента, в който ви вземе CV-то. Дори добре структурираното CV, води до излишно напрягане (а след 14 еднакви и спретнати, наистина нямаш желание за артистични експерименти) и шанса нещо да не остане недогледано, защото не е било там където е очаквал проверяващия е реален. Просто бих желал най-колегиално да помоля авторката ако е намерила статистика с приети и отхвърлени CV-та, точно по този критерии да я сподели, защото опитът ми и от двете страни е крайно противоположен, за да се съглася със толкова усърдно болднат текст.

#5 ader 27.03.2015 в 19:37:13

Към BDM: (Аз съм авторката) Благодаря Ви за конструктивния коментар! Всъщност имате право в забележките си - действително сходен формат на CV-тата много олекотява работата при преглеждането и основният проблем на Europass бланката е точно както сте посочил - че хората не са наясно, че тя може да се съкращава и конкретизира за конкретната позиция и това съкращаване не е минус, а точно обратното - показва, че кандидатстващия знае какво се търси за позицията. Наблюденията ми за масовия неуспех са чисто лични - и в чужбина, и тук се допускаше гореспомената грешка и Europass CV-тата в 7 от 10 случая бяха отчайващи - твърде малко информация и предимно празни полета или ужасно много информация, често некасаеща изобщо конкретната позиция. Мисля, че ако можех да редактирам въпросния параграф, то би било с изречение като: ".....Europass бланката има потенциала да свърши чудесна работа ако се имат предвид принципите, на които ще се спра по-долу и факта, че е препоръчително тя да се съкращава до полетата, които са необходими за кандидатстването за конкретната позиция...." П.П. Болдването и изобщо форматирането на тази статия е дошло от редакторите, не съм искала да акцентирам върху нещо, което е базирано на лично впечатление, а не на статистика, поради което ако редакторите четат и все още е възможно - дали бихте могли да махнете удебеления шрифт по този въпрос? Ако не, оставете си го така, пък здраве да е

#7 тъп 27.03.2015 в 20:06:18

много смислен текст, браво! аз съм от тези дето четат подобни творения и понякога заспивам, а често си скубя косите.

#9 delyanm 27.03.2015 в 21:23:10

"Усмивка със зъби е меко казано странно". Да, защото в България никой не се усмихва. Нацупена и сърдита физиономия е cool и профисионално. Какво по-хубаво от хубава широка усмивка.... със зъби!

#10 Архангел 28.03.2015 в 20:57:44

Всичко това са глупости! Ако аз съм машинен инженер и на тях им трябва добър такъв -достатъчно е да се потвърди истинноста на изложените факти, а не да се правим на палячовци с въпроси от типа на: -какво ядете -какъв ви е любимия цвят и прочии циркаджии! Ако ще ме вземате вземайте! АКо ли не-следващата компания! Аз да не съм шут!!

#11 Архангел 28.03.2015 в 21:01:55

"Писал съм перфектни СВ-та, грамотно, дори съм ги преработвал специално за работното място - и дори на интервю не съм бил канен. Какво да кажа повече" Типичен пример за база данни! Фирмата Х решава да си направи база данни и пуска обява от типа:" Търсим офис сътрудник със заплата 1200 лева." И започват сульо и пульо да подават документи. А фирмата си ги събира в папчица и нерядко си ги продава данните

#12 Архангел 28.03.2015 в 21:10:22

"Реалността обаче е, че в момента CV-та без снимка в България са рядкост и работодателите са предубедени спрямо кандидати, които нямат снимка." Аз пък предпочитам красиви колеги! Така и така ще си вършат работата-ако може да са И красиви!

#13 Дракон с кисело зеле 28.03.2015 в 23:44:24

Всичко това е напълно прекрасно, обаче повечето младежи в България кандидатстват през портали от сорта на jobs.bg, който си има готова форма за тая цел - където нямаш особен избор на шрифт, примерно. А това за снимката трябва да бъде казано най-вече на работодателите, които масово искат снимка за работа, за която външният вид на работника няма никакво значение.

#14 Citizen X 31.03.2015 в 10:51:29

Спорна работа е това със снимката. На мен, например, ми казва много - дали е в цял размер, преднамерено изражение, зле боядисани коси и евтин, но масивен грим, за господата - как са оформили лицевото си окосмение и т.н. После на самия разговор (думата интервю да си я заврат яйчяркити добре знаят къде) става горе-долу ясно, кой е насреща. Само, за нещастие, много падна нивото на матреяла тъдява (затова пък претенциите скочиха до небето)

#15 паяка 31.03.2015 в 12:44:01

Приятел реши да се пошегува и в CV-то си, в графата положителни качества, написа - липса на съвест. Няма да повярвате какви длъжности започнаха да му предлагат веднага!

Новините

Най-четените