150 милиона туита за 16 дни, 80 000 в минута, когато Юсеин Болт печели титлата си на 200 метра. 1 млрд. официални импресии във Facebook. Олимпийските игри в Лондон през 2012 бяха оповестени за "първите игри на социалните медии". Какъв ефект ще имат Зимните олимпийски игри в Сочи през февруари догодина?
Дали уеб активистите ще провалят грандиозния план на Владимир Путин да преобрази закъсал регион, като използва спорта, за да покаже властта му мускули пред света (както Китай го направи с олимпиадата през 2008 г., а Катар се надява да го стори със Световната купа през 2020 г.)?
Зимната олимпиада традиционно е лишена от спортисти-звезди като Болт, а мащабът на самите дисциплини е по-скромен, популярността им - също. И все пак, първото руско домакинство на четиригодишното състезание вече привлече световното внимание.
Вече имаше шумни протести срещу новото т.нар. анти-гей законодателство в страната, както и учудване от огромната цена от над $50 млрд. за превръщането на залязващия черноморски курорт във високотехнологичен град-домакин на олимпиада.
Сега светът очаква да види как руските власти - и МОК - ще се справят с потенциални нарушения на правила и регулации, замислени да защитават широка гама от интереси, от политически до търговски, като основното средство за това се очаква да бъдат социалните медии.
"Игрите през 2014 г. е много вероятно да бъдат много стриктно регулирани," казва спортният бизнес-експерт Саймън Чадуик, "заради начина, по който МОК се опитва да защитава търговските си партньори, но и потенциално заради начина, по който руското правителство ще се стреми да сведе до минимум разногласията и заплахите, създавани например от местните партньори, които не допринасят с нищо за олимпийското движение.
"Ванкувър показа през 2010 г. колко бдителни могат да бъдат властите в регулациите на Олимпийските игри, и би могло да се очаква подобно ниво на бдителност и в Сочи."
"Нов кодекс"
Същият възглед се споделя и от Николай Пешин, зам.-ректор по научната дейност в новосъздадения Руски международен олимпийски университет в Сочи. "Социалните мрежи може да действат, но мисля, че организаторите на игрите, правителството и международните организации ще направят всичко възможно, за да запазят атмосферата на спортния фестивал," коментира той.
"Миналата година МОК публикуваха Кодекс за поведение в социалните мрежи и Интернет за спортистите, а само преди 5 години нямаше такива правила. МОК се опитва да не изостава от бързо еволюиращия медиен пейзаж и да се защити по всякакви начини," добавя Пешин, чийто университет е ангажиран с подготовката на персонал в Сочи за игрите.
Русия вече усети на собствен гръб колко е трудно да се контролира Интернет. Когато две руски спортистки бяха заснети да се целуват на подиума на турнира по лека атлетика в Москва миналия месец - което изглеждаше като бунт срещу законодателството на Кремъл, забраняващо "пропагандата на нетрадиционните сексуални отношения пред непълнолетни" - кадърът придоби невероятна популярност онлайн.
Въпреки протестите от самите спортисти и видео, показващо, че снимката е всъщност преувеличаване на реално кратка дружеска целувка по бузата, разпространението на кадъра не можа да бъде удържано от властите.
Научени уроци от Лондон
Освен със спортните си постижения, олимпиадата в Лондон през 2012 г. си имаше и своите скандали - като критиците посочваха проблемите със сигурността, надвишаването на планираните бюджети, фиаското с билетите, празните места по трибуните, проблемите с националните знамена и дебата около качествата на мемориала за жертвите от Мюнхен '72.
"Имаше театрални постановки, които не бяха получили одобрение от властите и бяха замислени да осмиват ангажираността на спонсорите с олимпийската културна програма," казва журналистът и учен Анди Мая, който ще отразява осма поред олимпиада в кариерата си в Сочи.
"Имаше фалшиви уеб сайтове, които изглеждаха точно като сайта на организационния комитет. Имаше дори тениски с надпис върху тях „Официален протестиращ", използващи логото на Лондон 2012. Всяка от тези кампании имаше първо живот онлайн - и това е типът подход, който можем да очакваме от протестиращи с ограничени ресурси."
Олимпийските спортисти ще са много активни в социалните медии
Сочи, поне по отношение на онлайн присъствието си, "ще се опитва да бъде дори над категорията си", казва Мая - според който организаторите на олимпиадата през 2014 г. вече са изпреварили британската столица със стратегиите си за социалните медии. "Изпълнителният директор на руския организационен комитет Дмитрий Чернишенко е активен отрано в Twitter - той дори има акаунт на английски и втори на руски," коментира той.
"Ръководителят на комитета в Лондон 2012 - Себ Коу, не беше ангажиран въобще и това доста засегна начина, по който публикациите за Лондон се синдикираха. Акаунтът му се следваше от хиляди хора, но нищо не се споделяше. "Той би могъл да споделя повече, за да осигури крайно необходимата видимост на някои от недотам известните части от олимпийската програма. Всъщност Коу пропиля ценни възможности тогава."
И все пак МОК очаква да изгради по-голяма популярност в социалните медии, отколкото имаше за Лондон. "Наследили сме огромна фен-база от над 4 млн. души," казва ръководителят по социалните медии в МОК Алекс Хуот. "Това ще ни помогне да повишим популярността на олимпийците в социалните мрежи по време на игрите и след тях. Ако погледнем назад, общата фен-база на церемонията по откриването във Ванкувър 2010 беше 1 млн. В Сочи през 2014 би трябвало да достигнем 30 милиона."
Блогърите са добре дошли
Мая, който ще отразява спортните и по-мащабните въпроси на Сочи, е развълнуван от възможностите за социалните медии. "Организационният комитет подкрепя независимите блогъри и социалните медии като цяло," казва тя.
"Мащабен проект, наречен 'Sochi Reporter', бе много активен в по-ранните години и мисля, че можем да очакваме да видим социалните медии в сърцевината на тези олимпийски игри. Центърът за независими медии е отворен дори за блогъри. Това е сериозен напредък. Подобно нещо не се случи във Ванкувър, така че бихме могли да кажем, че Русия изпреварва Канада в този аспект."
Въпреки че Сочи може да се затрудни да генерира толкова Интернет трафик, колкото имаше Лондон, той е в добра позиция, за да капитализира относително "незрялата" област на социалните медии, коментира Чадуик, професор в университета в Ковънтри.
"С повишаването на грамотността в социалните медии на потребителите, консултантите, брандовете и организациите, би трябвало да видим по-комплексна тяхна употреба," казва Чадуик, който този е на посещение в британски университети, за да се запознае с програмите им за спортен мениджмънт и да търси бъдещи партньорства.
"Това е особено вероятно в Русия, тъй като страната се развива с бързи темпове, средната класа нараства, а някои описват Русия (и особено Москва) като един от най-комплексните пазари на света."
Мисли глобално, действай социално
Русия, подобно на много други страни, има собствени социални сайтове, конкуриращи американските мултинационални гиганти Facebook и Twitter. "Както вече видяхме в страни като China (със Sina) и Japan (с Mixi), доминацията на сайтове като Facebook и Twitter вече не може да се приема за даденост," коментира Чадуик.
"В момента потребителите в страни като Русия често са патриоти в употребата си на социални медии, и харесват начина, по който местните платформи работят по-директно с тях."
Руската версия на Facebook - VKontakte - или VK, както е по-популярен - е един от най-популярните уеб сайтове в страната, като поддържа и английски и украински език. "Има милиони регистрирани потребители," казва Пешин. "Определено и Twitter и Facebook са популярни, но не толкова, колкото 'родната' мрежа. Най-популярните руски социални мрежи вече усърдно популяризират олимпиадата в Сочи. VKontakte например стартира за онлайн геймърите ново приложение "Sochi 2014"."
Също така и знаменитости като Том Круз, Шакира и Кевин Спейси са сред тези, които се популяризират чрез англоезичната платформа на VK. "Едно от нещата, които ще е интересно да следим, е как живите предавания ще засегнат глобалното село на социалните медии," коментира Мая. "Досега до голяма степен живеехме в изолирани езикови острови, но все по-често платформите имат система за автоматичен превод, която работи доста добре.
"Може все още да е твърде рано, но мисля, че тов аще позволи много повече хора да разбират как местните възприемат игрите, с техните собствени думи. Донякъде съм изненадан, че Сочи 2014 още няма разработено приложение за превод в реално време. То би било голям плюс. Представете си олимпийски турист от Япония, отиващ при доброволец от екипа на олимпиадата, без да владее никакъв друг език - ако доброволецът може да каже нещо на руски в мобилния си телефон и той го възпроизведе в японски превод, това би било огромно предимство!"
Деликатна граница
В Русия състезателите ще трябва да бъдат внимателни какво публикуват онлайн за деликатни теми като правата на гейовете - МОК има строги правила, забраняващи "политически изявления".
Двама шведски спортисти предизвикаха скандал на световния турнир по лека атлетика в Москва миналия месец, като бяха с боядисани в цветовете на дъгата нокти - единият от тях дори гордо публикува снимка в Instagram.
Американският бегач Ник Симъндс пък след състезанието отхвърли показно антигей законите в Русия, като публикува своя снимка, на която се среща с представители на руска ЛГБТ спортна федерация. Той отказваше публични изявления преди бягането на 800 метра, където спечели сребърен медал, заради опасения от евентуален арест.
"Сочи 2014 ще е вододел по отношение на реакция на организаторите към отворени медийни платформи," казва Мая. "Определено ще наблюдаваме скандали около правата на гей общността като централна тема, тъй като доста спортисти имат много ясни позиции по темата. МОК забранява политически протести, но е трудно да да си представим как новите закони в Русия няма да противоречат на руската конституция, гарантираща защита от дискриминация."
Също така остава неясно и какъв тип действия би предприела Русия, ако чуждестранен спортист заеме позиция по темата, особено ако той се чувства преследван по този закон.
Хуот казва, че МОК няма да "ограничават" изявите в социалните мрежи на спортистите, но ще ги "просвещават" какво е приемливо според комитета. "Не налагаме политика, а по-скоро се стремим да работим чрез просвета и ангажиране, така че спортистите и другите хора на олимпийските игри да са запознати с най-добрите ни практики," коментира той.
Шансовете властта да удържи всичко под контрол са малки
Все пак изглежда малко вероятно социалните медии да успеят да донесат социални промени в Русия по време на Сочи 2014. "Като се има предвид сериозната роля, която държавата играе в Русия, изключително правдоподобно изглежда да станем свидетели на по-интервенционистка и регулаторна позиция от страна на правителството," казва Чадуик.
Руският гигант в социалните медии VK, който отказваше да премахне антиправителствено съдържание на сайта, публикувано от опозиционни партии след изборите през 2011 г., сега е на 48% собственост на Иля Щербович, който е член на борда в държавната петролна компания "Транснефт".
Пешин обаче смята, че Кремъл реално не може да контролира социалните медии в Русия. "Правителството има голяма власт, но все пак мрежите са нещо изплъзващо се," казва той. "Може да ги унищожиш, естествено, но да поемеш изцяло контрола над тях - съмнявам се."
И въпреки че властите със сигурност ще могат да ограничават действията на територията на олимпийското градче - ще има забранена зона около курорта за неакредитирани лица от януари до март - все пак остава възможността за "виртуални" протести, коментира Мая.
"Социалните медии са единственото средство, чрез което протестите биват забелязвани, и кампаниите стават все по-сложни и организирани," казва той. "Физическото присъствие вече не е това, което беше. Ако някой иска да заяви присъствие на географската позиция на главния стадион, може да го стори чрез цифрови технологии.
Някой със сигурност притежава физическото пространство, но никой не притежава GPS местоположението - и нищо чудно да видим хора протестно да 'окупират' места във Foursquare например. И подобна тема определено може да привлече вниманието на световните медии."