Уеб гуру за цифровото бъдеще

Знаете ли какво? Вероятно имате твърде много приятели. Това е едно от многото неща, които научих от скорошен разговор с Катерина Фейк.

Като един от съоснователите на Flickr и ръководител на групата за технологично развитие на Yahoo!, Fake беше в центъра на пика на социалните мрежи.

Сега, когато всички направиха стъпката и живеят живота си онлайн чрез Facebook, Twitter и други подобни, Фейк предсказва, че ще пожелаем леко да попроменим изживяването.

Мога да обръщам внимание на определени хора

"В тази ера ние безразборно се сприятелявахме с всеки и правехме връзки, добавяхме сред приятелите си хора, които всъщност не са наши приятели," обяснява Фейк. "Едно от нещата, които са важни, след като сме минали през тази фаза, е че ще има свиване. Ще започнете да осъзнавате , че: "Мога да обръщам внимание само на определен брой хора"."

Въпросната бройка се оказва някъде около 150, твърди Фейк. При някои може да е малко повече или малко по-малко. С това не искаме да кажем, че Фейк съветва хората да започнат масово да прочистват списъците си с приятели.

Вместо това тя смята, че необходимостта да се понижи шумът в Интернет ще доведе до бум на персонализацията. Нейната нова компания, наречена Hunch, се стреми да капитализира тази тенденция. Сайтът позволява на потребителите да създават профил на вкусовете си - и след това го използва, за да прави препоръки за продукти или услуги, които търсите.

"Web 1.0 или ерата на доткомовете, както я наричам, беше свързана с търговия, Web 2.0 пък беше социални мрежи, участие и медии," разяснява тя. "А сега настъпва нова фаза, където всичкото това участие води до известни ползи за потребителите... Наистина смятам, че 2011 г. ще бъде годината на персонализацията."

2011-а - уеб услуги за всеки персонално

Но какво всъщност означава това? Ами да приемем, че пътувате до Лондон, за да присъствате на сватбата на приятел. Услугата за персонализация от рода на Hunch ще ви насочи към типа хотели, който харесвате (малки бутикови например), ще ви информира кои ресторанти са разположени в този район, ще ви предложи фитнес или йога наоколо и ще ви съобщи, че любимата ви група в момента е в града и още се продават билети за участието им.

Всичко това - само в една стъпка. Идеята е да бъде направено изживяването в Интернет по-ефективно и по-специфично за вас. Дотук (донякъде) звучи добре. Но какво става с личната информация?

Фейк не се притеснява да обсъжда обстойно този въпрос. Вероятно ще има много търкания, когато тези услуги станат по-персонално ориентирани (таргетирани - казано на езика на маркетинга). Дали наистина желаете хората да знаят толкова много за вашите предпочитания и навици?

Като контрааргумент Фейк изтъква, че информацията - така или иначе - вече е достъпна. Тя признава, че технологичната индустрия би трябвало да се справя по-добре с този проблем. Процесът на защита на личната информация е необходимо да бъде по-опростен. Целта е потребителите да могат да взимат по-добри решения колко информация искат да бъде предоставяна - и каква част желаят да бъде споделяна.

Прозрачността е от решаващо значение, като услугите, които не разкриват директно какво правят с личната ви информация, просто няма да постигнат успех. Срещата с Фейк е в хотел "Ace", гореща точка за модерната технологична общност.

Тя говори спокойно и уверено за бъдещите технологични тенденции, без да се впуска в псевдонаучен език от рода на алгоритми и социални диаграми; тя остава здраво стъпила на земята, което изглежда успокоително.

Фейк е толкова уверена в това, което ще доминира на пазара догодина, но намирането на подходящо име за него... за нея това се е оказало много по-трудно. "Определено не можем да го наречем Web 3.0, доколкото то още не е в Интернет, поне за момента," коментира тя. "Технологията в някакъв вид вече действа върху мобилни устройства, навсякъде има приложения с подобна насоченост; iPad изцяло промени насоката на развитие, в която вървим."

Новините

Най-четените