Чалгизирането на България

Кога един политик става чалга политик, с какво се характеризира чалга културата и въобще как се чалгизира едно цяло общество? Тези въпроси повдига Клаус Рот в сборник на германското Дружество за Югоизточна Европа.

В България можете да чуете често как представителите на новата политическа класа биват наричат "чалга политици". Аналогично с "чалга историците" - онези политически много влиятелни "автори на националистически книги и водещи на телевизионни предавания, които разпространяват дезинформации под предлог, че разбулвали тайни от българската история", пише авторът Клаус Рот като цитира българската изследователка на явлението Димана Трънкова.

Културният избор на Изтока

Използването на понятието "чалга" във връзка с определени политици или историци не е никак случайно. С него се изразява точно определен начин на поведение и мислене. Възникнало в началото на 1990-те години като необуздан музикален израз на постсоциалистическите трансформации и на дълбоката обществена и икономическа криза в България, постепенно явлението "чалга" превзе обширни територии и днес вече говорим за цялостна чалга култура. Кои са нейните характеристики?

Най-напред чалгата като стил в музиката има и свое политическо измерение. Една от причините за високата популярност на поп-фолка се крие в това, че той е смятан за собствена балканска музика, макар и с взаимствани елементи от западната поп-музика.

В тази връзка етноложката Радост Иванова говори за "културния избор на Изтока" и извежда термина "самоориентализация", а Ивайло Дичев посочва връзката между поп-фолка и османските поробители. Същото съдържание откриваме и в сръбските и румънските аналози на поп-фолка, съответно турбо-фолкът и манелето (manele).

В този смисъл връщането назад към народните традиции и обвързването им с ориенталското в частност изразяват антизападни и антиевропейски или откровено националистически настроения, пише Клаус Рот.

Понятието "чалга" има и сексуален оттенък - с подтекст, свързан с патриархалното разбиране за разделението на половете. Представяният от медиите образ на фолкпевицата винаги е на секс бомба, на желан обект от мъжа, който има три идеала в живота - богатство, скъпи коли и жени.

Чалга културата пропагандира хегемонията на мъжа в обществото, чиито нови герои са мачо политикът, мафиотът, бизнесменът и спортистът. Бойко Борисов спечели така убедително изборите през 2009 година и заради това, че самият той по един почти идеален начин съчетава в себе си всички тези нови патриархални идеали, се казва в статията.

И още - чалгата изразява възприятия, свързани с бързото и безогледно правене на пари и нарушаването на законите и нормите. Луксът и демонстративното харчене са идеалите на новите мъжки герои, които никой не пита откъде идва богатството им. И не на последно място чалга културата е нарицателно за безпардонното налагане на личния интерес и господственото положение на личните връзки.

Отражението на всичко това върху политиката се състои в следното: новата политическа класа възприе един модел на поведение, стъпващ върху незачитането на законите и неглижирането на личната й отговорност по отношение на обществения интерес. Важно е само това как да се облагодетелстваме лично или в най-тесен приятелски кръг, пише още Клаус Рот.

Селският корен на новите елити

За разлика от западния свят, където поп културата също е важен фактор в обществото и политиката, в Югоизточна Европа чалга културата е станала неделима част от културата на новите елити. Обяснението за това е просто - една голяма част от представителите на новия политически и икономически елит в тези страни е с обикновен социален произход - тези хора идват или директно от село, или принадлежат към класата на "новите граждани" - онази прослойка от обществото, която през последните десетилетия масово се настани в големите градове.

Отделно от това немалко представители на новите елити произхождат от старата комунистическа номенклатура, припомня авторът на статията Клаус Рот. В заключение той казва, че независимо от кого и кога ще бъде написана "политическата антропология на Югоизточна Европа", чалга културата непременно трябва да бъде спомената в този труд като един обществен и политически феномен.

http://www.dw.de

#1 Kipra Danailova 19.04.2012 в 12:36:34

Интересно е как масово българите са настроени срещу Турция, турското малцинство, проявавят се като крайни расисти, а в същото време друсат гюбеци на оренталска чалга - това си е чист Stockholm Syndrome!

#2 stizi 19.04.2012 в 13:10:48

Съгласен съм с твърденията почти на 100%, а за коментара на #Кипра - хвала, много ме разсмя с тази истина, страшно остроумно.

#3 NannyOgg 19.04.2012 в 13:58:49

В някои неща греши Клаус Рот или въпросите, които поставя, се разпростират само в по-нови времена. Защото чалгата е следствие, тя не е явление, възникнало през 90-те години, тя е страшната последица на вековната подмяна на ценности, на противопоставянето на частния и обществения интерес. Тя е само един израз на най-грозното, на онова, което е започнало в началото на 20-ти век /а може би и по-рано/, с въвеждането на администрация по руски образец /нищо по-страшно в България не се е случвало от въвеждането на ешелона на средния чиновник/, на клиентелизма, на идеята за "равенство" /но това не е равенство пред закона, нито върховенство на закона, нищо такова, нищо близко до идеите на Просвещението/, това е егалитаризъм в най-уродливата му форма. Тази страшна болест, тя е вече дълбоко вклинена, самовъзпроизвежда се, легитимира се обществено, пак да повторя, повече от 100 години /с някакви малки изключения/ - както по царско време, така и през комунизма, а сега, по време на мутрокрацията, изживява своите златни години. Жалко за нас и обидно, но трябва да търсим начини да излезем някак от този порочен кръг. Иначе - терминалите и да я закриваме тази територия с претенция за държава. Но аз не мога да се съглася с това.

#5 Шебек Хасан 19.04.2012 в 15:58:12

Статията до някъде е вярна, ама и аз съм на мнение, че чалгализирането е в следствие на упадъка на държавата и обществото. Иначе това кое е "модерно" се налага чрез реклами и промотиране/дето е модерно да се вика/. До преди 10-12 години чалгата не беше толкова разпространена, но някои хора своевременно оцениха нейния икономически и социален потенциал и се постараха да инвестират огромни пари в нейното развитие и популяризиране. А както е известно във всяка държава около 80 % от хората са маса или казано по нашенски "матрял". Горе-долу това е и % на зомбираните от чалга "културата" наши сънародници. Такива хора - без ценности и със занижен морал, много по-лесно се управляват и грабят. Във всяка нормална държава елита дава пример на народа и, така да се каже, го възпитава. Тук елит няма. Скоро няма и народ да има, ако тези ненаситни мошеници не си дадат сметка на къде ни водят и какви ще са последиците.

#8 Bobby_gBG 19.04.2012 в 18:38:32

За разнообразие да съм съгласен със статия от Дойче Веле... Еми случва се... Въпроса е дали всъщност целта не е друга - не толкова да ни "отворят очите" за селяндура Бойко, ами за да завоюват територия за Пръмова - е това вече ще си е в типично техен стил.

#9 deowin 19.04.2012 в 19:01:01

>Най обичам някой западняк да седне да ми обяснява какви сме ние С други думи - акъл не ми давай, пари ако имаш.. Геренова, как па не ти хрумна, че именно гледната точка на страничния наблюдател на кочината с прасета вероятно е по-достоверна, по-непредубедена и по-реалистична от изгрухтяното лично мнение на същите самодоволни, омазани в лайна прасета?

#11 deowin 19.04.2012 в 20:53:26

Извинявам се, че залитнах в другата крайност. Беше неуместно, дори и с цел да балансирам твоята крайност. Все пак основната ми теза остава противоположна на твоята - според мен е по-вероятно външен наблюдател да има по-реалистична преценка за състоянието на България, отколкото самите българи.

#13 mima 19.04.2012 в 21:42:56

Всичко това ми напомня на един стар, но хубав виц: Питали радио ереван: Каква е разликата между порно-филмите и поп-фолка? Отговор: В порно филмите има хубава музика.

#14 deowin 19.04.2012 в 21:46:48

>Но България не е само простотия и диваци и това го виждам всеки ден. Никъде не е само каквото и да било. Навсякъде по света има поне по малко от всичко. Статията не твърди противното. Но България Е много повече простотия и диваци от средното ниво и това го виждаш всеки ден.

#15 strawsPulledAtRandom 19.04.2012 в 21:55:36

Е, не можеше статия на ДВ да не е насочена против "национализЪма". Та и тази. Интересно как чалгата първо беше обвързана не с някой друг, а отново със страшните националисти. Каквато и тема да подхване ДВ - върти, суче, но накрая все ще наплюе инакомислещите, противниците на глобализма и корпоративната върхушка, която явно им привежда заплатките. Как ли? Много просто. Изгражда един имагинерен образ, наречен "националист" - нискообразовани неонацисти от ниските социални слоеве, лумпени, хулигани (докъм престъпници), сега и чалгаджии. Та, изгражда се един такъв събирателен антагонистичен образ и после го наричат "националист" - на името на някаква вехта идеология, съществувала само в Западна Европа и към тази образ явно се опитват да приравнят всички хора, които не са съгласни с корпоративните интереси, с хората, които имат пари да си купуват лобита в огромната раздута администрация на ЕС и за да защитават многомилиардните им бизнеси. И после - ако не си съгласен с определени политически или икономически идеологии, ти си "националист", тоест беден безработен лумпен неонацист, който вече слуша и чалга. Мърдане няма, върви обяснявай, че нямаш сестра. Със сигурност не е нормално една такава странна медия да дъвче като латерна все едно, и все едно, и все едно - национализма, та национализма. Щом чалгата може да се асоциира с национализма, очаквам вече и импресионизма и кубизма да може. Е кубизма е ясно защо - скинарите носят кубинки. Но за импресионизма ще трябва малко по-богато въображение, като на някой журналист от ДВ да речем. Защото аз не мога да измисля връзка между национализъм и чалга - защото Слаби Трифонов има една или две уж патриотични песни? Ми хубаво - в останалите 99,99% от текстовете на чалгата се пее за курви, пари, коли. Връзка не намирам, но и не търся особено усилено, защото статиите на ДВ не са предназначени за хора, настроени да се мъчат с анализи, те обичат нещата да им се изказват в аксиоматичен вид. Утре когато Гергана, Ивана, Петрана излязат по Планета, те пеят за и на националистите, запомнете го, защото го казва ДВ.

#16 strawsPulledAtRandom 19.04.2012 в 22:10:21

Аз малко като в оня виц за Иванчо, на когото показвали петна на Роршах и го питали какво вижда, а той отговарял все "цици" и накрая нарекъл доктора извратеняк, щото все цици му показвал Ама не е ли така, мамка му - какво общо, по дяволите, имаха "националистите" с чалгата? Нали уж лошият събирателен образ на националиста е против исляма, турците, ориенталското - откъде, по дяволите, извадихме извода, че България е пълна с националисти, ако повече от половината народ слуша чалга? Аз си правя точно диаметрално противоположния извод - че България е пълна с диви ориенталски селяни, които слушат чалга не защото са националисти, а просто защото са диви ориенталски селяни. Тук се припокриваме донякъде с половинчатата истина на ДВ - чалгаджиите като цяло наистина са нискообразовани и нископлатени лумпени, но от друга страна не съм чувал в чалготеките да се скандира "Хайл Хитлер". Ама знам ли, може и това да правят, не ходя по такива места, а пък ДВ са си институция, не може да ни лъжат.

#20 TheSpider 20.04.2012 в 09:28:38

Тая снимка, която сте я сложили какво общо има със статията??? Народната музика няма нищо общо с чалгата. Както каза straw има нещо гнило в цялата работа. Какво общо има Бойко Борисов с чалгата? Точно комунистите я ползваха за предизборните си концерти и по тяхно време се популяризира - те имат интерес народът да е прост. Трябва да отговорим на един въпрос - кой популяризира чалгата? Медиите - БТВ - Слави Трифонов, разни шоута и конкурси, на които задължително трябва да има и представителка на чалгата и тн. Другата причина е, че няма друг заместител на чалгата за съжаление.

#21 Bobby_gBG 20.04.2012 в 10:14:57

11 deowin | 19.04.201220:53 Все пак основната ми теза остава противоположна на твоята - според мен е по-вероятно външен наблюдател да има по-реалистична преценка за състоянието на България, отколкото самите българи. --------------------------------------- Това отдавна не е вярно. Те са обективни и реалистични с конструктивна критика само когато наши грешки водят до проблем за тях. Но "независимите" "външни" наблюдатели, отдавна не са никакви независими ами са платени, от хора които имат разни интереси, които доста често са различни от нашите интереси - и като хора, и като държава, и "преценката" не е реалистична, ами е изкривена за да обслужи интереса на този който дава парите. И Дойче Веле е типичен представител на този вид медии, всяка информация там е платена, и дори в случая да е вярна, просто им нямам доверие че го правят за наше добро, ами доста по-вероятно е някой някъде има интерес да се пусне тази "новина", и съответно си е платил за това.

#22 Bobby_gBG 20.04.2012 в 10:20:54

Мале аз вчера какво спал докато съм чел тази статия, та трябваше чак да прочета мнението на Страус за да видя че изкараха националистите чалгари... Ибах аз малоумната медия дет са тез боклуци от Дойче Веле... Металите, и всякакви други не-чалга хора дето са около мене дори да са аполитични, в огромната част са с националистически и патриотични възгледи. Аман от долна толерастия, че България е чалгизирана, особено политиката е вярно, ама за пореден път нещастниците изкараха национализма за най-големия виновник...

#23 Оня Дето Го Трият 20.04.2012 в 10:56:01

Да не бъркаме патриотизма (романтичната любов към родината) с национализма! Давам награда от лед и дваесе ако някой ми каже национализма какво добро е донесъл някога някъде? (освен на Болен Сидеров малко държавна субсидия) А това да си "националист" и да си обясняваш всички несгоди в жалкия животец с това че други националности и етноси ти пречат си е чиста проба чалга-политика.....с което теоремата е доказана! Мерси

Новините

Най-четените