Uber забъркаха чудовищен скандал

Емил Майкъл е човекът, с който се свързват много нашумели бизнес-партньорства, договорени от популярния еквивалент на такситата - Uber. Tой стои и зад някои от шумните рекламни трикове на компанията.

Сега обаче мениджърът е в устата на медиите по съвсем друга причина

В понеделник сутринта BuzzFeed News съобщи, че Майкъл, който е старши вицепрезидент на Uber по бизнес-въпросите, описвал, че има планове да "наеме четирима изключително добри разследващи от противниците ни и четирима журналисти", които да действат като отбрана срещу онова, което той приема като вълна от негативна кампания в пресата.

Инцидентът за пореден път привлича внимание върху конфронтационния подход на Uber спрямо медиите, репутация, която компанията си е изградила в последните няколко години.

Бързият й растеж (понастоящем пазарната капитализация на фирмата е над 17 млрд. долара) привлича агресивно отразяване в технологичните медии, често водещо до също толкова агресивни реакции от компанията.

В последните месеци компанията се опитваше да оправи лошия си имидж, като ухажва упорито американските медии.

Сега обаче тези усилия на Uber изглежда са окончателно подкопани от коментарите на Майкъл.

Думите на вицепрезидента на компанията са били изречени на частна вечеря в Ню Йорк, където е присъствал редактор на BuzzFeed. Той е бил гост на журналиста Майкъл Улф и не е бил предупреден, че дискусията по време на вечерята е "неофициална".

Според BuzzFeed, на вечерята в Манхатън са присъствали немалко видни имена от медийните кръгове - например Ариана Хъфингтън.

Домакин е бил Йън Осбърн, бивш представител на британското правителство и понастоящем консултант на Uber. Тази вечеря се стои няколко часа след друга "неофициална среща" между изпълнителния директор на Uber Травис Каланик и около дузина репортери и редактори.

Изказването на Майкъл е било специално адресирано към един конкретен журналист - Сара Лейси, създател и главен редактор на технологичния сайт Pando.

Лейси е сред най-упоритите критици на Uber и Каланик.

След като публикацията излезе в BuzzFeed, Майкъл веднага се оправда за коментара си.

"Изказване, приписано на мен, по време на частна вечеря - породено от чувство за безсилие по време на неофициална дискусия на тема това, което възприемам като твърде сензационно медийно отразяване на компанията, за която се гордея, че работя - не отразява реалните ми възгледи и няма връзка с възгледите или с подхода на компанията" се заявява в изявление на Майкъл до пресата.

"Думите ми бяха нередни, независимо от обстоятелствата, и съжалявам за тях".

Uber отново се постараха да изтъкнат, че частната вечеря е била считана за място за дискусии с журналисти с ясната уговорка, че казаното "не е за публикуване".

Говорителят на Uber, Наири Хурдаджиян, каза: "Не сме разследвали журналисти, не го правим и нямаме намерение да го правим. Тези коментари нямат връзка с реалността на нашия подход".

Статията в BuzzFeed, писана от Бен Смит, главен редактор на сайта, пояснява, че описаният от Майкъл план би могъл по негови думи "да помогне на Uber да отвърне на удара от страна пресата".

Разследващите, както казва той, биха разглеждали "личния ви живот, вашите семейства" - визира се личният живот на журналистите "и да дадат на медиите малко представа какво причиняват на другите с дейността си".

Статията в BuzzFeed също така съобщава, че Uber са получили достъп до личните данни за пътуванията с Uber на Йохана Буян, репортер на BuzzFeed, докато тя е работила върху материал за компанията.

В публикация в блога си, целяща да изясни политиката си за защита на личните данни, Uber заявиха, че имат строга политика срещу прегледа на личните данни за пътуванията на хора, включително журналисти, използващи услугата.

Ден след скандала, изпълнителният директор на Uber Травис Каланик се извини в серия от туитове - но не поиска оставката на Майкъл.

Емил Майкъл, работещ в Uber от септември 2013-та, отговаря за бизнес-партньорствата. Той е договарял сделки с производители на автомобили като General Motors и Toyota, за да осигури по-изгодни условия за шофьорите на Uber, купуващи нови коли.

Пак негово дело са някои от рекламните стратегии на Uber, от рода на употреба на Uber за доставка на котета до клиенти, които да си играят с тях, както споделя самият той в интервю за Fast Company.

Преди Uber, Майкъл е бил изпълнителен директор на компанията за анализ на влиянието в социални медии Klout, и е бил в екипа на американския министър на отбраната, става ясно от профила му в LinkedIn.

През август Майкъл бе назначен за съветник в група, съветваща Пентагона за бизнес-практики, които да се прилагат в американската армия.

След публикацията на коментарите на Майкъл, представителите на Пентагона също се дистанцираха от скандала:

"По никакъв начин не сме обвързани с думите, изречени от Майкъл, или изразяваните чрез тях възгледи", заяви прессекретарят на Пентагона контраадмирал Джон Кърби.

"И отбелязваме, че той е изразил съжалението си за изказаните думи."

Технологичните компании и друг път са тръгвали в атака срещу журналисти.

През 2006 година например стана известно, че хардуерният гигант от Силициевата долина Hewlett-Packard е имал достъп до данните за телефонните разговори на девет журналисти от големи американски медии.

Лейси, която е считана за основна мишена на коментарите на Майкъл, е сред най-ожесточените критици на Каланик и неговата компания.

Тя е автор на многобройни материали, описващи по нейни думи "дългата история на сексизъм и женомразство в Uber".

Тя неведнъж е заявявала, че е изтрила приложението на Uber от мобилния си телефон и публично е призовавала и други да го сторят.

Лейси реагира на ситуацията със статия на сайта си.

"На компаниите не бива да се позволява да стигат до незаконни стъпки, за да клеветят, охулват и запушват устата на репортерите", заявява тя. "Всъщност жените с кариера в медийния бранш заслужават повече уважение".

Изказването на Майкъл идва в особено тежък момент за Uber, които са подложени на критика за агресивната си тактика спрямо конкуренти като Lyft.

Пресата наскоро подложи на критики и личността на основателя на Uber Травис Каланик.

Все пак Uber засега продължават да бележат огромен ръст в последните 5 години; те са набрали над 1.5 млрд. долара от рискови инвеститори и планират да наберат поне още милиард долара от частни инвеститори в бъдеще, коментират информирани източници, близки до компанията.

Новините

Най-четените