Фактите
Ще цитирам по памет. Едва ли бъркам много. Който иска - да провери.
На първите избори след падането на Живковия режим - през юни 1990 година - в избирателните списъци фигурираха около 6. 9 млн. имена. Бяха отчетени около 6. 3 млн. действителни гласове. Бившите комунисти спечелиха с близо 3 млн. гласа. СДС взе около 2. 3 млн. гласа. В страната живееха, по данни на статистиката, около 8. 9 млн. българи.
Същата тази статистика отчита, че към края на 2009 г. в България живеят 7 563 710 души. Към 5 юли, когато се проведоха последните парламентарни избори, те са били максимум 7.6 млн. Броят на регистрираните избиратели на 5 юли 2009 г, е 7 129 965.
За 19 години, съгласно официалните данни на две държавни институции, населението на България е намаляло поне с 1.3 млн. души, а броят на избирателите се е увеличил поне с 200 хиляди.
Тези дни НСИ ще обяви резултатите от преброяването на населението, което току-що завърши. Очакваният резултат е около 7.3 млн. души. (Според обявените от статистиката данни населението на България е 7 351 234. Бел.р.) Наесен предстоят местни и президентски избори. Няма да се учудя, ако броят на вписаните в избирателните списъци надхвърли населението, регистрирано на преброяването.
Да припомня ли, че не всички българи имат право да гласуват? Трябва първо да навършат 18 години.
Нека припомня още нещо, което много хора са забравили. След изборите за ВНС през 1990 г. излязоха поредица публикации, в които не без основание се твърдеше, че в избирателните списъци е имало близо половин милион фалшиви имена.
Един от най-активните автори беше проф. Михаил Константинов, който и сега е член на Централната избирателна комисия, но вече не вижда достатъчно основания да пише на тази тема. Доколкото си спомням, той въведе израза "избиратели-фантоми". Той пръв изрази съмнението, че наличието на "фантоми" в избирателните списъци е един от основните инструменти за манипулирането на изборните резултати.
Ако през 1990 г. е имало 500 000 фантома, през 2009 г. те са били поне 1.7 милиона - повече, отколкото са гласовете, които партията-победителка ГЕРБ взе на изборите.
През годините съм срещал много нелепи обяснения защо не могат да се изчистят фантомите в избирателните списъци. Няма да ги цитирам, тъй като изчистването им не е никакъв проблем, то просто не устройва политическия картел, който управлява България през тези години.
Достатъчно е да има процедура на предварителна регистрация за участие в изборите - може и по Интернет. Нерегистрираните се изхвърлят от списъците. Който не го е направил - се дописва в изборния ден. Такава процедура има и в момента. И фалшиви имена няма да е възможно да има.
Фалшификациите
Мисля, че през 1990 година проф. Константинов беше прав - "мъртвите души" в списъците се използваха, за да се дописват гласове за БСП. Самият факт, че суровите данни от тогавашните избори изобщо не се публикуваха, подкрепя тази хипотеза. Дали 500 000 - не знам, този е теоретичният максимум. Но достатъчно много, за да има основание твърдението, че първите свободни избори бяха опорочени.
А по-нататък? През годините "фантомите" се размножаваха неравномерно, на талази. Извън това, БСП лека-полека загуби пълния си монопол върху фалшифицирането на изборни резултати. По мои оценки, на последните избори бяха фалшифицирани минимум 500 000 гласа, главно в полза на първите три партии - ГЕРБ, БСП, ДПС.
Съотношението между тях ми е трудно да определя, но вероятно в по-голяма степен са се възползвали предишните управляващи партии.
Убеден съм, че ако някой тръгне да проверява изходните резултати от избори в България, ще трябва да ги касира всичките. Затова, струва ми се, и никой никога няма да го направи. Утешителното е, че лека-полека партиите се научиха да се конкурират и на този терен. По този начин фалшификациите изкривяват по-малко изборните резултати, отколкото ако една партия има монопол върху тях, както беше при изборите през 1990 година.
Не твърдя, че всички "фантоми" пораждат фалшифициран вот. Те създават предпоставките за такъв вот. Останалото зависи от съотношението на силите в секционните комисии по места и договарянето на секционни "коалиции". Не твърдя също, че това е единственият инструмент за фалшифициране на избори в България. Той е твърде опасен, обаче, защото поддържа политическото статукво, независимо от разместването на пластовете вътре в него. Особено опасно е използването му при мажоритарни избори.
Мисля, че фалшифицираните гласове на избори в България са се колебаели между 5% и 15%. Тенденцията е към увеличение, и размножаването на "фантомите" поддържа тази тенденция. Наесен очаквам нов рекорд.
"Жертвите" на фалшификациите
Досега това не са били партиите-победителки. Като цяло, "ефектът" от фантомите е в изкуствено повишаване на избирателната активност. Най-честите жертви са партии, "потопявани" под 4-процентовата бариера. Убеден съм за едното БЗНС и СДС-център през 1991 г., ДАР през 1994 г., "Гергьовден" през 2001 г.
През 2001 г. НДСВ не получи абсолютно мнозинство в резултат на фалшификации, но там основна роля изиграха партиите-ментета, които подведоха над 200 000 избиратели. Това - за парламентарните избори.
При мажоритарен вот нещата миришат много повече. Внимателният оглед на данните от 1990 година ще покаже, че БСП е сграбчила 15-тина парламентарни мандата за сметка на СДС и по този начин стигна до самостоятелно парламентарно мнозинство. На местни избори случаите са неизброими и сигурно няма да бъде пресилено да се твърди, че поне всеки пети кмет в страната е избран благодарение на фалшификации.
Нека обърна внимание, че тук не разглеждам другите манипулативни техники, които се използват при избори - купуване на гласове, "производство" на недействителни бюлетини, различни форми на насилие върху избирателите и др. Ако прибавим и тях, картината ще е доста мрачна.
Упоритата свенливост на властите
Нека решим, че живеем в страната Хиксландия. От 20 години тя се управлява от политически банди, които се карат помежду си, но зорко охраняват общите си интереси. Икономиката се владее от шепа олигарси, които дърпат конците на политиците или се споразумяват с тях.
Системата се охранява от огромна полицейска стража, още по-огромна армия от чиновници, които преливат от пусто в празно, и войска със затихващи функции. Маса народ се храни от престъпна дейност, а престъпните босове са дупе и гащи с властта.
Опозицията се състои от отряди от същите кариеристи, чакащи своя ред да се намърдат във властта. Останалите сме плебс, който изнемогва все повече и повече, защото икономиката загива, а онези там прибират за себе си все по-голяма част от нашия труд.
В Хиксландия обаче се провеждат демократични избори (по някаква причина няма как без тях) и ние, плебса, сме прогледнали достатъчно, за да искаме да махнем тези, които ни управляват.
Всичкият народ (и ние, и те) сме 5,4 милиона. ТЕ - 250 000, окупирали държавната и местната власт, поне още 250 000 в семействата им, още 250 000 чакащи в опозиция, поне още 250 000 в семействата на чакащите в опозиция. Общо - поне милион, пряко заинтересовани от статуквото.
Още 500 000 игреци, вярващи в Аллах, които си гласуват за техните хора в същата тази власт. Още 500 000 наши мургави братя, които за парче хляб са готови на всичко. Всички тези, без вярващите в Аллах, не произвеждат нищо. Само завличат произведеното от нас.
Станаха 2 милиона. Ние - 3.4 милиона. Още ги бием, ако сме единни. Но повечето от нас не вярват, че нещо изобщо може да се промени в Хиксландия.
Нека да си представим и чудото - някои, наистина от нас, успяват да ни убедят, че има смисъл всички заедно да им се противопоставим. Е, те тогава ще извадят от ръкава още 1.7 милиона фантоми. И пак ще ни бият.
Тъй като ние няма да се обединим, а и няма да има защо, те просто ще се ръфат като кучета, за да си разпределят фантомите или част от тях. Почувстват ли се заплашени обаче - ще видите какви дружки могат да станат.
Искам да кажа, че пълните с фалшиви имена избирателни списъци гарантират съхраняване на статуквото дори при изненадващо единна акция срещу него, която няма как да се случи. А където се случи на местни избори, ще се вземат мерки.
Затова всички свенливо заобикалят тази тема или обясняват, че няма как да се опишем по-точно - мобилни сме станали, не се регистрираме адресно навреме, всъщност какво като има фалшиви имена, нали сме от различни партии в комисиите и се контролираме взаимно. И така нататък.
Всичко това - за да не може да им се отнеме властта с бюлетини.
Фантомите и купените гласове могат да се преборят единсвено (т.е. донякъде) със ЗАДЪЛЖИТЕЛНО гласуване! Само че и това няма кой да го въведе май..... Но пък така гъбите ще останат необрани в изборния ден....а сега де
И аз съм за задължително гласуване
едното решение е задължително гласуване, или да се плаща премия за гласуване на всеки така де да си избие гъбите поне
Няма нищо по-тъпо от задължителното гласуване!
Споменавал съм много пъти за личните ми проверки на минали избори. На последните от 5 секции резултатите обявени от РИК се различаваха от тези в секциите с няколко десетки гласа (в повече - разпределението е друга тема). Това в центъра на София, където поне на теория фалчификациите са ограничени, тъй като не можах да взема всички окончателни резултати от РИК това 2 от 5 е минимума, на официално ниво може да се е случило същото и с още секции. Виждате как всяко добро намерение се превръща в средство за задържане на властта - тайността на гласуването прави трудно проследяването на акуратността, социалната политика се превръща в социално робство на шепа господари и т.н. Реалиситчните решения очевидно не са в очакването тези, които печелят от статуквото да променят нещо - говорим за онова, което българина нарича "държавата". И все пак българина поглъща охотно всяка мисъл за раздаване на справедливост и сигурност от "държавата" и така официално се лишава от всякаква възможност да оказва обратен контрол. Мисълта ми, както винаги е простата истина - не може да спечелиш без да рискуваш. Българинът трябва да заложи чувството си за социална сигурност (която и без това няма) осигурена от държавата, за да може да я промени. Казано с нормални думи, няма механизъм, който да промени начина й на работа, без генерално лишаване на същата тая държава от по-голямата част от функциите й. В други страни има потенциална възможност за армейска намеса. В тоя случай армията играе роля на специфичен контингент живеещ в различни от масата условия, донякъде изолиран от явленията в гражданското общество и е способна да доведе до промяна. Може да е за добро и за зло, но това остава академичен въпрос - у нас статуквото се гарантира допълнително с унищожцението на военните. Сега имаме армия от униформени, но те живеят сред гражданите, работят в системата десетилетие и изилизат, за да осребррят връзките и конктактите си и като цяло са антипод на вътрешната роля на армията. Тя (армията) обикновено е резервоар за алтернативно социално отношение, а милицията в нашия случай като единствен силов орган играе роля на основен социален консуматор на гражданското общество. Нашите силови органи са интегрирани в обществото и бивайки привелигировани по дефиниция произвеждат бизнес възможности за членовете си (не задължително незаконни). Поради размера, дори и да няма грам корупция, макар и по-бавно, без силов баланс - т.е. единствен силов играч, икномическата власт в гражданските отношения задължително се прижвоява от единствения силов орган. Надявам се разбирате намека - армията има много по-голямо значение отколкото официално е прието да се отчита. Всички пожелания за разделение на властите и законност са само пожелания. В крайна сметка на дъното на всичко във всяко човешко общество е възможността да приложиш сила, за да наложиш един или друг ред. При единствен играч той задъплжително се првръща в единствена и вездесъща сила. Монархии от типа на Английската довеждат разделението по-дълбоко, не случайно армията е Royal Army, а полицията не е Royal Police. Ако си затваряме очите за същината и приемаме, че един лист хартия (конституция) има повече сила от пушките и пищовете сме идиоти. Когато има разделение на силата има разделение на интересите и силата на перото е начина конфликта да се решава с мастило вместо олово, когато няма разделение на силата конфликта се решава със страх.