Как да разпознаеш българин на път 2

"Дами и господа, кацнахме на летище..." започва леко неуверено стюардесата, докато самолетът с леко клатушкане завива от пистата по една от рульожките към терминала. Името на летището не се чува от едновременно изщракване на стотици колани.

"Останете седнали и със закопчани колани до окончателното спиране на самолета на терминала" е заглушено от отварянето на отделенията за багаж над седалките, начални мелодии на стотици включени телефони, а по-бързите вече са на "Ало, Кате, стигнахме". Тази част с "останете седнали" мнозинството пътуващи българи не я умеят. И то още преди да се качат в самолета.

Гейт А8. Тук след около час и малко се очаква да започне отвеждането на пътниците към самолета за София. След около 20 минути пък от София по разписание и дори малко по-рано се очаква да кацне същият този самолет, от който ще слязат стотина пътници, ще бъдат разтоварени техните багажи, ще се почисти, зареди с гориво, кетъринг и едва тогава стоящите вече прави пред изхода пътници ще могат с бодра крачка да се качат.

Час, час, но отпред вече има струпана група от поне 50 човека. Според средното ниво на възпитание тази група варира от стройно подредена опашка до блъскащо се множество, но ярко се отличава от другите изходи, където хората кротко седят на поставените за целта ( и не винаги достатъчно) седалки и четат книга или гледат тихо в своя таблет. Някои слушат музика, други си говорят, но опашки 1 час преди полета на друго място няма.

Да не говорим, че дори най-стройно подредената опашка е безсмислена, тъй като всяка компания има процедури и ред, по който се качват пътниците. Първо се качват майките с бебета и малки деца, хората с двигателни проблеми, пътуващите в бизнес или първа класа, платилите за приоритетно качване при нискотарифните компании. След това някои компании извикват първо пътниците с места в последните редове на самолета.

И настава едно суетене, блъскане, "Стояне, кое място пише в бордните карти?" Следва нервно мърморене "Тези не се научиха да качват хората в самолета" и подвиквания "Шшшшш, алоуууу опашката е отзад" от все още неориентиралите се какво точно става. Тук там се появява и притеснението "Абе, да не сме объркали полета, кви са тези?". Сякаш ако не си висял един час на опашката, не си заслужил да си за този полет.

Ако пък до самолета се стига не по ръкав, а с автобус, множеството удоволетворено получава своята "война" за качване на самолета с тичане, блъскане и бойни викове.

И все пак въпреки мрачните прогнози, места има за всички. Има, разбира се, и недоволни от тях: "На тая й азах прозорец, тя къде ме е бутнала". Но тези оплаквания са малко и са заглушени от опитите за бясно наблъскване на багажа над и под седалките, спорове със стюардесата "Това ще си го държа", наместване и пробване на седалки, масички, сенници и всичко, което се мърда.

Следват поне двадесет телефонни разговора с указания от "Маме, пържените филийки са във фурната" до "Да, бе, мамо, взела съм си якето с мен в самолета, не е толкова студено там...". И докато е сигурно, че пътуващият няма да настине, сега той намръщено се оглежда дали не се е минал с избраното място. Там май е по-широко, тук дали не друса повече при турбуленция, тоалетните май са близо...

"В случай на загуба на налягане в кабината, маски за кислород ще паднат над главите ви..." и строен младеж потеглил на бригада в Щатите стриктно проверява. Маската, разбира се, пада след третото побутване на панела, което налага викането на техник и закъснение от около половин час, но всички наоколо са спокойни: "Работи!".

Полет на националния превозвач до Холандия. "Вие знаете ли аз коя съм" се чува встрани от мен. Наконтена блондинка (без леопардови щампи) се кара на стюардесата. Поглеждам да видя коя е, както и повечето от пътуващите. "Гаджето ми е футболист от Славия" продължава вече в почти истерични викове въпросната VIP гражданка. През седалка от мен националът Станислав Манолев пусна широка усмивка и притвори очи с намерение да подремне. Други с мъка сдържаме бурния си смях, но се отказваме от опитите да заспим.

Защото кметът на средноголям град на предната седалка вече обещава на спътниците си, че "следващия път няма да ходят чак до София", защото "ще направим нашто си летище нискотарифно и кеф ви Амстердам, кеф ви Мадрид, Милано, Барселона...".

Един от спътниците тихо ми прошепва "Симитли - Сидни, Меричлери - Мелбърн, Кермен - Лос Анджелис"... А наоколо се строят къщи на по няколко етажа, хотели на първа линия, отварят се магазини, ресторанти, заведения. Поне по разказите в самолета малкия и среден бизнес цъфти. Поне докато самолетът кацне.

Докато машината спира, пътниците ускоряват, скачат като тренирани от специалните части и вече са готови първи да слязат. Кой знае, може последният да чисти кабината. За довиждане се залепват няколко дъвки под седалките за спомен на следващите пътници. Наоколо звънят телефони, чуват се последния хит на Фики под формата на мелодия и звучни отчети "Стигнахме, бе! Е сега излизаме" и указания "Натам е!". А някъде в далечината се чува "Пешоооооо, ела да видиш!"

#1 Spider 02.08.2015 в 17:07:53

Мда, доста точно. Пак ме напушва смях като си спомня последният ми полет от България - дългата опашка на летище Пловдив, заела почти целия терминал, и ПРОДЪЛЖАВАЩИТЕ да се струпват хора там, сякаш самолета ще отлети преждеврменно ако не си се наредил на опашката. Смях.

#2 Reality Liberation Front 02.08.2015 в 17:48:51

Абе нервността на пътниците описана по-горе я има навсякъде и се подклажда и от провинциализъм и от традиционна липса на доверие в институции и човешки възможности. Щото я да видим какво самообладание имаш като връзката ти вече е почти изпусната докато Мехмед самостоятелно проверява сигурността на триста пътници на шибания Шарл Де Гол... или като те сюрризират със съобщение че новата стачка на Луфтханза "ще напрви бъдещите ви полети по-качествени"....Но антропологията брате, е потрисаща... зверските физиономии с бръснати глави над дебели кореми облечени в потник и препасани с модерна чантичка, проститутските униформи, големите носове и страшните погледи... - за тях трябва поколения да минат за да се променят. Чисто генетично. И не забравяй - това е модерната и мобилна част от българите. Средната извадка не е на летище Амстердам. Не е и на онова в Пловдив, ами на гара Горна Оряховица

#4 maznislav 02.08.2015 в 22:51:08

Моите уважения към автора, но статията е силно преувеличена. Летял съм хиляди пъти чак такава селяния никога не съм виждал.

#7 IvanN 03.08.2015 в 07:27:38

Трябва да се отдели необходимото внимание и на друг характерен отличителен белег на пътуващия българин - огромното количество ръчен багаж. Задължително куфар среден размер плюс чанта за лаптоп или дори второ по-малко куфарче, плюс дамска чанта, ако пътуващият е жена, всичко това задължително нечекирано, а качено на борда. И не говорим за нискотарифни компании с допълнително заплащане за чекиран багаж, а за нормалните авиокомпании, които разрешават чекиране на 20 кг с билет икономична класа. Лично съм чувал стюардеса на чужди авиолинии да казва на българин, цитирам дословно "this is a rather gigantic piece of luggage". Според мен багажът е основна причина българите да се бързат да се качат първи в самолета - повечето, за да намерят някакво място на гореизброените два или три ръчни багажа; а някои други, като мен, да успеят все пак да си сложат единствения ръчен багаж над главата, а не да ми се мотае в краката през целия полет.

#10 Шамито 03.08.2015 в 14:57:17

При ситуация в която всеки българин всеки ден оцелява в стресова ситуация стреса на пътуващия със самолет го оприличавам на оргазъм.Да Ви имам стреса казва оцеляващия българин.

#11 Мина 03.08.2015 в 15:12:22

Точно така си е, както е описано! Обаче най ме изкефи веднъж един пилот, който СПРЯ самолета след като нашенци наскачаха ПРЕДИ да е стигнал гейта и заяви, че няма да продължи, докато не си седнат на четирибуквието! МНОГО се изкефих просто!

#13 dedogo6 03.08.2015 в 22:26:06

Да кажа и аз пет стинки по въпроса.Летях тия дни.Няма да ви кажа от къде до къде, защото просто исках да повозя детето на самолет за първи път.Друг е въпроса , че аз самият не съм летял от 30 години, като тогава се летеше на руски прахосму... ааа самолети.И на отиване, и на връщане, да ви кажа честно, по големите простаци в самолета бяха... познайте кои? Не можете? Транзитните , които се прекачват.Тези, които говорехме български, и съответно сме българи, не ми е направило впечатление да сме по прости, по невъзпитани, и въобще това дет го пише в статията съм склонен да го повярвам само ако го видя с очите си.Ама то разкази като тоя генерират кликове, които пък генерират пари.Така че на мен лично ми беше много приятно да летя на модерен нов самолет, а детето, въпреки очакванията ми, го понесе добре и му хареса.На връщане гледаше даже през прозореца.

#14 Citizen X 03.08.2015 в 22:27:45

В част едно ви представих моята визия - ароматните Мертин и Гюнай с чантичките "Jolo" Но каквото казах, бе с капчица Любов, защото самите протагонисти са живи човешки същества със своите си неудачи и слабости. Вярно, не можеш да разчиташ много на тях, но един човешки жест може много да промени м/у тях и теб. Жалко за средата, която нарочно търси да запази тяхната посредственост - дали в гетото на Амстердам или в покрайнините на Лом, както и тяхната податливост. Все пак, на 7-ия, 12-ия или 43-ия полет всеки се кротва... Не се кротват само тия, дето се бегат с останалите за по-качествени места на уетището в Ейндоувен, там не съм могъл да продължа от гледките на тичащи стада, което в крайна сметка решийщх да виждам като "разбираемо". Мина, ти подтичваш ли?

#15 Citizen X 03.08.2015 в 22:32:39

Бтв, кръста да бИдеш феймъс - отивам аз да си взема едно чифтче млади итлаюгенди и кой да видя: Самхия Асан Григоров... Пристъпя кат героя Хайтов, дека му сменюва соцялния статус... Тежко ступва, танай са и покашлюва, друго пристъпя... Ей, мъдераторите - не с лошо! И без тва токо рядко се явявам тъдява

Новините

Най-четените