Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бонус - малус - мегамалус

Бонус за шофьорите с чисто минало, минус за неизрядните водачи и два минуса за тези, които само гледат Снимка: Стоян Георгиев
Бонус за шофьорите с чисто минало, минус за неизрядните водачи и два минуса за тези, които само гледат

С въвеждането на електронната полица "Гражданска отговорност" следва и прилагането на системата бонус - малус, осигуряваща финансови отстъпки за водачите на МПС, които не причиняват пътно-транспортни произшествия и по-солени такси за тези шофьори, позволили си своеволия на пътя. Къде и защо тогава мегамалус?

Веднъж за мама и веднъж за леля Августа

По смисъла на Закон за застраховането (Глава Дванадесета, Раздел I, чл. 77, ал. 1 и чл. 78, ал.1) всички собственици, ползватели, държатели и упълномощените от тях водачи на МПС, регистрирано в страната, се задължават да имат сключат полица "Гражданска отговорност".

Междувременно, Наредбата за регистрация на МПС (Глава първа, чл. 1, ал. 1) пък дели моторните превозни средства на два вида: пуснати в движение ( т.е. регистрирани ) и спрени от движение; чл. 9, ал. 1 и чл. 10, ал. 3 задължават водачите да платят съответните такси при регистрация на МПС и за получаване на регистрационни табели; Глава шеста, чл. 38, ал. 1 налага на водачите да заплатят такса при процедура за привеждане на МПС към статут "спряно от движение".

От трета страна, Законът за местните данъци и такси (чл. 55, ал. 1) определя начина за изчисляване на данък МПС, който всеки собственик на превозно средство е длъжен да плаща всяка година (като всеки данък).

Никъде в тези законови уредби обаче не е предвидена вратичка за специфични случаи, като по този начин системата не оставя въздух на някакви си 600 000 собственици на МПС, формиращи около 25% от регистрираните автомобили в България.

Какво е мегамалус?

Освен ежегодния задължителен данък, "Гражданска отговорност" се оказва също неотложно плащане, дори и да не използваш МПС-то. Двоен минус за тези, решили за момент да са само зрители.

Законът не е предвидил случаи, в които МПС временно да може да се освобождава от задължителната полица, без да се налага водачите да губят цял ден на опашки в районния КАТ и да плащат за спиране от движение.

Ако пък извадиш автомобил от движение и впоследствие желаеш наново да го регистрираш, отново трябва да се простиш с ден в КАТ и с такси за регистрация и табели. Системата е тромава и обременяваща крайните й потребители - шофьорите.

Риболов с динамит

И ако до тази година глоби за неподновена "Гражданска отговорност" се налагаха рядко, заради мудната обмяна на информация между застрахователи, Гаранционен фонд и КАТ, то с въвеждането на електронната застраховка и единната електронна система това ще става бързо.

Комисията за финансов надзор очаква КАТ "служебно да глоби" тези 600 000 собственици на незастраховани автомобили. Очакваните приходи са от 300 млн. лева (ако всеки собственик получи акт с максимална глоба от 500 лева). В какви канали ще бъдат вложени тези постъпления обаче никой не се е наел да разясни. С глобите се очаква на теория обхватът на застрахованите автомобили да скочи до задължителните 90%, наложени от ЕС. 

Никой обаче не е предвидил, че Х водачи от тези 600 000 просто не могат да платят "Гражданска отговорност" в момента на изтичането й, но искат да задържат регистрираните си автомобили. Няма значение дали автомобилът е с механическа повреда и ползвателят не може да си позволи ремонт веднага. Нито ако колата е блъсната и също чака парче от семейния бюджет за сервиз.

Дори случаите, в които шофьорът просто няма достатъчно средства, за да си позволи застраховката (или не може да започне разсрочено плащане заради финансова нестабилност) и предпочита да остави возилото в гараж. При все, че цената на "Гражданска отговорност" ежегодно нараства, като през 2011 г. се стигна до психологическия среден праг от 200 лева. 

Работеща алтернатива

Единната електронна система предполага сезон на масовите глоби, но именно тя е и инструментът, който може да даде справедливо отношение към водачите. Едно възможно и правилни решение би било чрез законови промени да се въведе уредба, която да уреди специфичните ситуации за временно освобождаване на МПС от застраховка "Гражданска отговорност". 

Решението е полица "Временно извън движение", освобождаваща собствениците на МПС от "Гражданска отговорност" при изключителни случаи, и задължаваща ги (чрез строг контрол от страна на КАТ, и предвидени сурови глоби) да не използват автомобилите си, докато не сключат ГО.

Друг механизъм за контрол може да са камерите. Нови мобилни устройства така и така ще се купуват с пари от Гаранционен фонд.

Издавана от новата електрона система, новата полица ще отчита пред КАТ броя "замразени" МПС и същевременно няма да дърпа обхвата на "Гражданска отговорност" надолу. Междувременно задължителният данък МПС, по силата на Закона за местни данъци и такси, остава в сила за всички регистрирани автомобили - и де факто собственик на МПС ще плаща за това, което ползва. 

Качулка преди дъжд!

Имаме нужда от уредба, която да упражнява стриктен контрол над извършваните дейности и да осуетява опитите за измами, а не само да кърпи пробойни от собствената си неактивност и късогледство.

Електронната система изглежда добро начало и ако най-накрая институции като КАТ и Гаранционен фонд започнат да върши адекватно и навреме задълженията си ( не само да слушаме за проекти и акции), хитрините наистина биха секнали.

И никой не би се запитал дали с въвеждането си "Временно извън движение" ще се превърне в рай за шарлатани.

 

Най-четените