Новорусия като реалност

Отново и отново - през целия ми живот като възрастен (или поне с такова усещане оставам) виждам полски снимки от прекрасното лято на 1939 г.: децата си играят на слънце, жени с хубави рокли вървят по улиците на Краков. Дори съм виждала снимка на сватба, случила се през юни 1939 година в градината на полска къща в провинцията, която в момента притежавам. Всички тези снимки предават усещането за обреченост, защото знаем какво се е случило по-късно. През септември 1939 година започва инвазия от изток и запад, окупация, хаос, разруха и геноцид.

Повечето хора, присъствали на тази сватба през юни, скоро ще са мъртви или в изгнание. Никой от тях така и не се връща в тази къща.

Ако погледнем назад, всички те сега изглеждат потресаващо наивни

Вместо да празнуват сватби, те е трябвало да зарежат всичко, да се мобилизират, да се подготвят за тотална война, докато това все още е било възможно. И сега трябва да се запитаме: дали украинците, през лятото на 2014, не трябва да направят същото? И дали централноевропейците не трябва да се присъединят към тях?

Осъзнаваме, че подобен въпрос звучи истерично и абсурдно апокалиптично за западноевропейците и американците. Но всъщност това е разговор, който много хора в Източна Европа водят в момента. В последните дни руски войски с нашивки върху униформите със знамето на дотогава непозната държава - Новорусия, преминаха през границата на югоизточна Украйна. Руската академия на науките наскоро обяви, че ще издаде история на Новорусия през есента, като според някои източници "произходът й може да бъде проследен чак до Екатерина Велика".

В Москва в момента се разпространяват различни карти на "Новороссия"

Някои от тях включват Харков и Днепропетровск, градове, които са на стотици километри от сегашните сражения. Други разполагат Новорусия по морското крайбрежие, така че тя да свързва Русия с Крим и евентуално с Приднестровието, окупираната от Русия провинция на Молдова. Дори и да се появи като непризната миниатюрна държавица - Абхазия и Южна Осетия, "държави", които Русия откъсна от Грузия, са перфектен пример в случая - Новорусия може с течение на времето да се разрасне.

Руските войници ще се наложи да "създадат" тази държава - колко точно такива войници ще са необходими зависи от това колко упорито се бори Украйна и кой им помага - но в крайна сметка Русия ще има нужда от нещо повече от войници, за да удържи тази територия. Новорусия няма да бъде стабилна, докато бъде населявана от украинци, които желаят тя да остава част от Украйна. Има и добре познато на мнозина решение на проблема. Преди няколко дни крайният националист Александър Дугин, чиито възгледи са повлияли силно на тези на руския президент, разпространи необичайно изявление. "Украйна трябва да бъде прочистена от идиоти," пише той и призовава за "геноцид" на "расата от копелета."

Новорусия обаче ще е трудна за удържане и ако има противници на Запад

Възможните решения на този проблем също вече се обсъждат. Неотдавна руският депутат Владимир Жириновски, нерядко приеман за "дворцов шут" на Путин, изричащ неща, които хората във властта не могат да си позволят да кажат на глас - заяви по телевизията, че Русия трябва да използва атомно оръжие, за да бомбардира Полша и прибалтийските държави - "държавите-джуджета," както ги нарича той - и да покаже на Запада кой реално държи властта в Европа: "Нищо не застрашава Америка, тя е далеч. Но източноевропейските държави се излагат на риск от тотално заличаване от лицето на земята," заяви той. Путин показно си затвори очите за тези коментари: изявленията на Жириновски не изразяват официалната политика на Кремъл, заяви руският президент, но той винаги "е много забавен".

Доста по-сериозен анализатор, руският дисидент Андрей Пьонтковски, наскоро публикува статия, твърдяща освен другото (и повтаряща изречените от Жириновски заплахи), че Путин реално се замисля за варианта за ограничени удари с ядрено оръжие - вероятно по някоя от балтийските столици или полски град - за да докаже, че НАТО е куха, безсмислена структура, която няма да се осмели да отвърне на удара от опасения, че може да настъпи още по-голяма катастрофа.

И наистина във военни учения през 2009 и 2013 г., руската армия открито "тренираше" за ядрен удар по Варшава

Дали всичко това е само безумна реторика? Може би. И може би Путин е твърде слаб, за да стори всичко това, или е просто тактика за сплашване, или неговите олигарси може и да го спрат, ако наистина реши да го направи. Но "Моята борба" също е звучала истерично на западната и немската общественост през 1933 г. А разпорежданията на Сталин за "ликвидиране" на цели класи и социални групи в Съветския съюз биха ни звучали също толкова безумно по онези времена, ако можехме да ги чуем с ушите си.

Сталин обаче прилага наистина това, което казва, и изпълнява заплахите си, не защото е бил безумец, а защото е следвал своя собствена логика до крайните й заключения с абсолютна отдаденост - и защото никой не го е спрял. В момента никой изглежда не може да спре и Путин. Така че все още ли звучи истерично да се подготвяме за тотална война? Или е проява на наивност да не го правим?

#1 A4i 02.09.2014 в 11:09:31

Шотландия провежда референдум на 18 септември за отделяне от Обединеното Кралство. Дали пък не трабва да сринем градовете им с оръжия за масово унищожение. Все пак има англичани в Шотландия, който обичат кралицата и са там от 13-ти век. Всеки е гледал Смело сърце с Мел Гибсън. http://uk.reuters.com/article/2013/03/21/uk-scotland-referendum-idUKBRE92K0MZ20130321 Какво означава Федерализация за Украйна? Нова държавна структура Новорусия на територията на Донецка и Луганска област или повече автономия в рамките на една държава? Германия също е федерална република. От кога федерализна стана мръсна дума?

#2 BatJango 02.09.2014 в 11:54:51

айде сега рубладжийте да почват да тролят! Сигурно ще има доста от редовните "чифути", "евреи гадни" като цяло, и в частност към авторката на статията. Както и неизменните глупости за ЕС и Нато. А, да , и немалко история ще има, от тая дето е попреправяна по пленумите и конгресите на любимите КПСС и БКП. Владимир Владимирович краката да си измие, тука ще има хора дето после водата ще пият.

#3 vanko 02.09.2014 в 12:41:10

СмЕх-х-х-х!!! Приказките за лека нощ стават все по-цветисти и мащабни! "Лошите" вече ни замерват и с ядрено оръжие!!! Така са плашели американските деца през 50-те години на миналия век...

#4 maleficent 02.09.2014 в 16:44:10

Поздравче за всички русофили и русофоби http://vbox7.com/play:1049064f Чуйте текста и обмислете, къде е заплахата

#5 XeqtR 03.09.2014 в 00:07:02

Ан Епълбаум, Washington Post ?!?!?! Защо изобщо ни ги разказвате тия приказки? Ние глави нямаме ли? Ако искахме да четем вицове щяхме да четем на друго място. Защо й трябват на Русия ядрени удари като може и с най-обикновена конвенционална техника да смачка цяла източна Европа за 1 седмица? Смешници. Мъка, мъка.

#7 Любо 03.09.2014 в 08:46:43

Авторката гледала снимки от полска сватба . Аз пък случайно попаднах на интернета на снимки от иракска сватба от времето преди да си получат заслуженото за оръжията за масово унищожение и горящи като факли виетнамски деца. Не мисля, че едното е по-морално от другото, но просто не понасям пропагандните шаблони използвани безскрупулно за да манипулират и насочат общественото мнение в желаната посока. "Подобен въпрос звучи истерично и абсурдно апокалиптично за американците", айде бе, bull shit. Та това е точно към което се стремят. Техните интереси в голяма степен са отговорни за планиране и организиране на бъркотията в Украйна, а и както се случва често когато собствените интереси се поставят над всичко и за излизащи от контрол странични ефекти - възкресяване на руския национализъм и студената война. Наистина има паралел с историята на двете световни войни. А като говорим за пропаганда, какво става със сваления пътнически самолет? Един час след трагедията се знаеха отговорите на всички въпроси и се надигнаха пропаганден вой и отмъстителни заплахи за виновните, но случаят сега трябва да е вече в архива до случая с оръжията за масово унищожение.

#8 VK 03.09.2014 в 13:45:25

5 XeqtR | 03.09.201400:07! "Защо изобщо ни ги разказвате тия приказки? Ние глави нямаме ли? Ако искахме да четем вицове щяхме да четем на друго място. Защо й трябват на Русия ядрени удари...." Надявай се да са приказки и вицове, щото нещата бая загрубяха! Това е новина от днес: " Русия ще проведе мащабно учение на стратегическите си ядрени сили" Това е новина от днес. "...то ще се проведе в Алтай, в Южна Русия, и в рамките му ще бъдат ползвани 400 ракетни установки и различни видове самолети..." Да ти звучи като виц? Или май не е толкова смешно вече....

#9 Данъкоплатец 03.09.2014 в 14:45:04

Учудвам се на злобата в коментарите насочена и към руснаците и към украинците! Същевременно се замислям за съдбата на стотиците хиляди бесарабски българи живеещи на територията на Украйна и за тормоза и геноцида приложен върху дях от Октомврийската революция та чак до днес. Защо и политици и държавни представители не се тревожат за тях!? И между другото кой е първопричината за този конфликт ? Тези които не дадоха възможност да бъде проведен референдум за да се определи съдбата на рускоезичното население в Украйна или сеператистите които избързаха и развяха знамената на войната ? За мен лично виновни са ЕС,САЩ и Русия че подсрекават и двете страни в конфликта за да си прокарат интересите. Никой не може да определи със сигурност границите на реална Украйна,прекалено често са се менили. А дали Русия ще използва атомно оръжие е въпрос на който никой не може да даде отговор, ясно е че показва мускули сега , но пък това правят и държавите които командват в НАТО. Русия е като куче натикано в ъгала на което освен да хапе друг избор не са и оставили - тогава е най-опасно.

#10 янаки 03.09.2014 в 17:08:19

Западът следва своя политика за максимално изтикване на Русия от политическата сцена и лишаването й от възможност да провежда собствена геополитика, съобразена със собствените й интереси. И естествено е Русия да не е съгласна с тази политика. Ами представете си как биха реагирали САЩ, ако Мексико рече да се присъедини към БРИКС........ Нормално е Русия да провежда мащабни учения на стратегическите си ядрени сили . Ако Русия не притежаваше значителен ядрен потециал, обявена за „страна на злото” винаги щеше да се намери повод да бъде „поставена на мястото й”. Но като се знае, че това трудно може да се постигне с конвенционални оръжия (Наполеон, Хитлер), едно хуманно решение би било, това да стане с няколко точно премерени ядрени удара.

#13 puebloto 04.09.2014 в 02:42:12

дам,скоро ще има наритани задници...

#14 VK 04.09.2014 в 08:50:29

9 Данъкоплатец | 03.09.201414:45 "... Никой не може да определи със сигурност границите на реална Украйна,прекалено често са се менили..." Айде бе! Ми те са определени и гарантирани даже! "През 1994 г. в Будапеща под председателството на Ядрения клуб, Украйна доброволно се съгласява да се откаже от ядреният си арсенал, останал й в наследство от СССР и да го върне на юридическия наследник на Съветския съюз - Руската федерация. В замяна на този акт Великобритания, САЩ и Русия стават гаранти за суверенитета и териториалната цялост на Украйна." Въпросът е защо една от страните нарушава това споразумение и прекроява граници 20 години по-късно. Щото има ядрен арсенал и може да си го позволи?

#15 YOLE 04.09.2014 в 09:58:12

Не , бе , хора , Русия не е нападнала Украйна , не откъсва територии от нея , просто Азия се разширява .

#16 A4i 04.09.2014 в 11:03:46

www.youtube.com/embed/sR7TyLJw8lo?list=UUbwfUqs5Y6_jblWJwMIfRzA

#17 Бегущий Волк 09.09.2014 в 15:51:28

Вярно, че Русия може да смачка цяла Източна Европа за много кратък период само с конвенционална техника, но сценарият с превантивен ядрен удар е по-логичен! Защо ли?! Първо, е демонстрация на непреодолима сила. Второ, е демонстрация на това, че Русия е пълновластен господар на тази територия. Трето, че просто няма кой да я спре в такива кратки срокове. Четвърто, повечето национални армии ще свалят оръжие без бой! Териториите, които Русия откъсва от чуждите юрисдикции досега, са показателен пример как изкуствени държавни формирования остават за дълги периоди жизнеспособни, естествено с руска помощ. Макар и непризнавани от международната общественост, те са достатъчно стабилни. Отново Приднестровие, кой признава тази република?! Обаче я има Хората си играят игричките, променят граници, чертаят планове, санкционират и отговарят на санкции. На едно внезапно нахлуване на Русия в ненатовска държава как ли ще отговорят от Нато, а?! Предполагам, с "бурни протести", да, но с реални военни мерки?! А и имайки предвид, че Русия е член на Съвета за сигурност на ООН, с което веднага блокира приемането на резолюции срещу себе си... Сещате се!

Новините

Най-четените