Иран освободи под гаранция арестувана активистка за правата на човека, съобщи френският вестник „Либерасион".
Шива Назар-Ахари, журналистка и активистка за правата на човека, беше освободена под гаранция от 500 хиляди долара след 9 месеца затвор, но въпреки това тя може да бъде осъдена на смърт.
26-годишната жена е обвинена, че е „враг на бога", както и в „конспирация срещу националната сигурност, пропаганда срещу режима и нарушаване на обществения ред".
Шива Назар-Ахари е арестувана през 2009 г. в свещения град Кум, докато присъства на погребението на водещия ирански дисидент - аятолах Хусеин Али Монтазери. С нея са задържани и други двама членове на Комитетът на репортерите на човешките права.
Младата журналистка рискува да получи смъртно наказание, но благодарение на международната подкрепа, изпълняването на присъдатата й за момента е отложено.
За освобождаването й са мобилизирани групи за човешки права, журналисти и интелектуалци, както и "Амнести интернешънъл" и т.нар. про-Сакине движение, основано от Салваторе Даниел Шифър.
"Шива е една от иранските жени, за чието освобождаване наскоро публикувахме нови апели в няколко европейски вестника", заяви Шифър. Това е временно освобождаване в очакване на нов процес, но една малка победа за нас представлява много", допълни той.
Продължава цивилната война на Европа за освобождаването на 14 души, осъдени на смърт чрез убийство с камъни, сред които и 43-годишната Сакине Мохамади Аштиани.
Случаят на иранката Сакине разбуни духовете на международната сцена още през август. Милиони хора по света бяха ужасени от новината, че Иран е готов да продължи зловещата практика на убиване с камъни. Към момента редица държави, международни фигури и организации са се нагърбили с нелеката задача да се опитат да спасят Сакине с улични протести и подписки.
Сакине Мохамади Аштианин е обвинена през 2006 г. в две извънбрачни връзки след смъртта на своя съпруг и осъдена на 99 удара с камшик - наказание, изпълнено през същата година. След това тя е обвинена и в съучастие в убийството на своя съпруг (в крайна сметка е оправдана по това обвинение) и в прелюбодейство по време на брака, заради което е осъдена на убиване с камъни.
Международна подкрепа
Италианското издание Repubblica съобщава, че вече 140 000 души са подписали призива за освобождаването й, отправен от вестника.
Апелът бе първоначално разпространен от френският седмичник Le Nouvel Observateur и бе публикуван и от белгийския вестник Le Soir и френско-немския вестник Tageblatt в Люксембург.
Освен редица нобелови лауреати, сред които Рита Леви Монталцини, Ренато Дулбеко и Люк Монтание, апелът за освобождаване на Сакине е подписал и Фредерик Митеран, френския министър на културата и комуникациите.
Сакине обаче продължава да бъде в тежко психично състояние по думите на сина и Саджад. Адвокатът й Хоутан Киан предупреди, че убиването й с камъни не е отменено, противно на твърденията на иранския режим - „Не съм получили официално уверение", каза той.
Миналата седмица иранските власти спряха действието на смъртната присъда на вдовицата - говорителят на министерството на външните работи Рамин Мехманпараст съобщи, че присъдата ще бъде преразгледана.
„Майка ми е подложена на непрестанни разпити от иранското разузнаване, а досието по случая й е изчезнало", каза миналата седмица синът на Сакине. 22-годишният Саджад даде обширно интервю по мобилния си телефон за френския философ и интелектуалец Бернар-Анри Леви, публикувано във вестник "Либерасион". От него стана ясно, че Сакине е информирана за международната кампания за спасяването й и е щастлива от тази мобилизация.
Хиляди хора излязоха по улиците в Париж в отговор на призива на Regle jeu Du („Правилото на играта") на философа Анри-Леви и Асоциацията на правата на жените Ni Putes ni soumises („Нито проститутки, нито подчинени"). „Ако спасим Сакине, това ще помогне за освобождаването на други жени, които чакат в коридорите на смъртта", заяви Анри-Леви. „Мисля, че можем да го направим".
По време на събитието, бяха прочетени официални писма в подкрепа на Сакине. Анри-Леви се е уверил, че копия от тези писма и десетки други, ще бъдат предадени на иранския Върховен Лидер Али Хаменей.
И Европейският парламент осъди Иран
Освен че предизвика остра международна гражданска реакция, случаят даде повод за още по-голямо обтягане на отношенията между Иран и Запада и мобилизира Европейският парламент, който в петък решително осъди присъдата на иранката Сакине Мохамади Аштиани на смърт чрез убиване с камъни в резолюция, приета в сряда.
Резолюцията беше приета с огромно мнозинство в ЕП (658 гласа "за", 1 "против" и 22 "въздържали се").
Няколко депутати дори бяха сложили тениски, на които ликът на вдовицата е щампован над надпис "Спасете Сакине".
Всички политически групи в Парламента бяха на мнение, че "каквито и да са фактите, осъждането на смърт чрез убиване с камъни не може да бъде оправдано и прието". Те призоваха иранските власти да отменят присъдите, произнесени срещу нея, и да започнат цялостно преразглеждане на делото ѝ.
В същата резолюция членовете на ЕП настояват правителството на Иран да преразгледа случая на холандската гражданка Захра Бахрами, да ѝ осигури незабавно достъп до адвокат и консулска помощ, да я пусне на свобода или да ѝ гарантира справедлив съдебен процес.
Захра Бахрами е задържана след протестите на 27 декември 2009 г., докато е на посещение в Иран при семейството си, като е принудена да направи самопризнания по телевизията в потвърждение на обвиненията срещу нея. След това нито международните организации за защита на правата на човека, нито холандските власти са получили достъп до нея.
В резолюцията на ЕП се настоява да се спре екзекуцията на 18-годишният Ибрахим Хамиди, който е осъден на смърт през август 2010 г. по обвинения в содомия, извършена, както се твърди, на едва 16-годишна възраст, и въз основа на признание, изтръгнато чрез изтезания.
ЕП иска мораториум върху екзекуциите
Иран продължава да бъде една от малкото страни - наред с Афганистан, Сомалия, Саудитска Арабия, Судан и Нигерия, които все още практикуват убиването с камъни.
Европейският парламент призовава Иран да забрани тази жестоката и нехуманна практика. Депутатите изискват от иранските власти да наложат мораториум върху екзекуциите в очакване на премахването на смъртното наказание, както и да изключат "прелюбодеянието" и хомосексуалността от числото на наказуемите деяния.
Иранските власти трябва незабавно да освободят всички, които са задържани единствено заради участието им в мирни протести и заради желанието им да упражняват своето основно човешко право - свободата на изразяване, се казва в резолюцията.
Сред действията, които ЕС би могъл да предприеме, депутатите изброяват приемането на допълнителна финансова помощ в рамките на Европейския инструмент за демокрация и права на човека за по-активна подкрепа на иранските защитници на правата на човека. Освен това, депутатите искат забрана за пътуване и замразяване на активи от страна на ЕС за лицата, които са отговорни за нарушения на правата на човека, репресии и ограничаване на свободата в Иран.
Междувременно иранският външен министър Манушер Мотаки нарече западната подкрепа на Сакине „полтически мотивирана пропаганда". Той критикува „двойният стандарт", който западните страни прилагат в случаи, касаещи нарушаване на човешките права, напомняйки за центровете за задържане като Гуантанамо и Абу Гариб.
Така е когато религията получи политическа власт. Прочетете законите от дясно. Те са описани в шариата по същия начин. Пребиването камъни се случва често и в Стария завет на Библията. Моисей заповядва да пребият човек събирал пръчки през събота и това е наречено богу-угодно дело. Основна наша задача като съвестни граждани е да не допускаме религиите в управлението на страната и светските институции (в тях влизат и училищата).
според християнската религия: -------------------------------------------------------------------------------- Йоан 8:10 1 А Исус отиде на Елеонския хълм. 2 И рано сутринта пак дойде в храма; а всичките люде дохождаха при Него, и Той седна и ги поучаваше. 3 И книжниците и фарисеите доведоха [при Него] една жена уловена в прелюбодейство и, като я поставиха насред, казаха Му: 4 Учителю, тази жена биде уловена в самото дело на прелюбодейство. 5 А Моисей ни е заповядал в закона да убиваме такива с камъни; Ти, прочее, що казваш за нея? 6 И това казаха да Го изпитват, за да имат за какво да Го обвиняват. А Исус се наведе на долу и пишеше с пръст на земята. 7 Но като постоянствуваха да Го питат, Той се изправи и рече им: Който от вас е безгрешен нека пръв хвърли камък на нея. 8 И пак се наведе на долу, и пишеше с пръст на земята. 9 А те, като чуха това разотидоха се един по един, като почнаха от по-старите и следваха до последните; и Исус остана сам, и жената, гдето си беше, насред. 10 И когато се изправи, Исус й рече: Жено, къде са тези, [които те обвиняваха]? Никой ли не те осъди? 11 И тя отговори: Никой Господи. Исус рече: Нито Аз те осъждам; иди си, отсега не съгрешавай вече.
- Да не мислите, че дойдох да поставя мир на земята; не дойдох да поставя мир, а нож. - Защото дойдох да настроя човек против баща му, дъщеря против майка й, и снаха против свекърва й; - и неприятели на човека ще бъдат домашните му. Исус Христос (Матей 10:34-36) ---- - Дойде Човешкият Син, Който яде и пие; и казват: Ето човек лаком и винопиец, приятел на бирниците и на грешниците! Но пак, мъдростта се оправдава от делата си. - Тогава почна да укорява градовете, гдето се извършиха повечето от Неговите велики дела, за гдето не се покаяха: - Горко ти Хоразине! горко ти, Витсаидо! защото, ако бяха се извършили в Тир и Сидон великите дела, които се извършиха у вас, те отдавна биха се покаяли във вретище и пепел. - Но казвам ви, на Тир и Сидон наказанието ще бъде по-леко в съдния ден, отколкото на вас. - И ти, Капернауме, до небесата ли ще се издигнеш? до ада ще слезеш! защото, ако бяха се извършили в Содом великите дела, които се извършиха в тебе, той би и до днес останал. - Но казвам ви, че в същия ден наказанието на содомската земя ще бъде по-леко отколкото на тебе. Матей (11:19-24) --- Отворени на слука две страници от Новия завет...
ot4eto -------------------------------------------- относно едно Иисус не е виновен за това че хората ще те намразят ако последваш думите му. Него са го убили затова че е изобличил фарисейте, същото могат да очакват и последователите му. "Подвизавайте се да влезете през тесните врата; защото ви казвам, мнозина ще се стараят да влязат, и не ще могат," Никъде не казал, че ще е лесно. Отностно второто: Ако кажеш на някой пиянища, че от цироза се умира мъчително, това насилие ли е?
Не Борис, не е насилие. Но да кажеш на някой - вярвай в мен иначе ще гориш в ада, да кажеш прави каквото ти казвам, иначе ще гориш и страдаш и гърчиш от неземна болка за цяла вечност и след това да го убеждаваш че ти си любов е насилие над интелекта. Бих добавил и един лозунг - не на диктатурата. Чрез насилие и заплахи Исус може да уплаши някой, но не и тези сред нас които са останали със всичкия си и имат високи морални норми.
ot4eto ------------------------------------------------ За какви заплахи говориш Това явно е нещо което въобще не разбираш. Според теб, ако кажа на някое дете "не се катери по перваза, защото може да падниш от прозореца и да се пребиеш" е интелектуално насилие над него?!? "Покайте се защото много ще страдате" не е заплаха, това означава - правете добро и се обичайте защото иначе ще страдате от войни и насилие во веки веков. Какво противно на здравият разум има тука?
Извинявай но мога да направя толкова просто разграничение. Ти явно не разбираш смисъла на това което четеш. "Идвам с меч" е първо лице единствено число. Чети безпристрастно и ще стигнеш до истината.
ot4eto Извинявай но мога да направя толкова просто разграничение. Ти явно не разбираш смисъла на това което четеш. "Идвам с меч" е първо лице единствено число. Чети безпристрастно и ще стигнеш до истината. -------------------------------------------------------------------------------------------- И къде е меча? И кой е посечен с него?
Между другото ти писах отговор в темата за църквата, благодаря и за твоят такъв
- Да не мислите, че дойдох да поставя мир на земята; не дойдох да поставя мир, а нож. Това имах в предвид. Споменах в меч защото последния ми прочит на Библията беше на английски, там използват думата - sword. Което аз го разбирам като меч а не нож. Но принципна разлика няма. Това не е единствен случай в новия завет където Исус заплашва. Прегледай пасажите за Тир в Йоан. Понеже хората не възприемат учението му, той ги заплашва че Содом и Гомор е нищо пред това което ще ги сполети. Систематично говори в първо лице или в второ лице - Бог. Дори това да беше както ти го интерпретираш, а то не е така, то пак се получава пълна глупост. От емпиричен опит знаем че няма пряка зависимост м/у греховността и вярата на даден човек и неговото благосъстояние, успех, заболеваемост и тн. Факт. А между другото трябва да благодарим на любящият Исус, за концепцията за вечния огън и за съвета към робите - Почитайте своя господар ако е християнин, така както почитате мен. Значи ако съм християнин мога да си имам роби? Много мило Както и да е, целта ми е не е да се заяждам с теб или да се опитвам да те обидя. Ако съм го направил - моля за извинение. Просто не ми харесва когато се цитира селективно библията сякаш има някаква тежест и смисъл словото вътре и при положение че толкова омраза и жестокост има в нея.
Съжалявам за правописните грешки, но в момента нямам много време за редакция.
ot4eto ------------------------------------------------ Никога не съм приемал споровете като заяждане или обиди. Но просто не съм съгласен с тезата ти. Аз мисля че точно във вашите постове вадите цитати и ги тълкувате сами за себе си без да се съобразявате с контекста. Въобще няма значение как се превежда нож или меч, мисълта ми беше къде е този меч и кой е посечен с него, тоест къде е в общата цялост на посланието от евангелията. "Дори това да беше както ти го интерпретираш, а то не е така, то пак се получава пълна глупост. От емпиричен опит знаем че няма пряка зависимост м/у греховността и вярата на даден човек и неговото благосъстояние, успех, заболеваемост и тн. Факт. " Но това явно слага край на спора. Явно говорим на различни езици. Долу писах за това, че доброто е добро само тогава когато не чакаш награда. Иначе то няма да се случи всеки ще чака от другият. Но въпроки всичко се отплаща - ако направиш на някой нещо хубаво то шанса той да ти отговори със същото е доста голям, ако му причиниш нещо лошо - то той ще ти отвърне с лошо. И лошото винаги са натрулва и идва един момент в който не е нужно никой да го наказва, то се наказва само, като си създава такъв свят който е нетърпим.
Но това явно слага край на спора. Явно говорим на различни езици. Долу писах за това, че доброто е добро само тогава когато не чакаш награда. Иначе то няма да се случи всеки ще чака от другият. Но въпроки всичко се отплаща - ако направиш на някой нещо хубаво то шанса той да ти отговори със същото е доста голям, ако му причиниш нещо лошо - то той ще ти отвърне с лошо. И лошото винаги са натрулва и идва един момент в който не е нужно никой да го наказва, то се наказва само, като си създава такъв свят който е нетърпим. --- Под тези думи мога и аз ад се подпиша. Напълно съм съгласен с тях. Според мен няма нужда от религия, Исус или каквито и да е трансцеденти светове за да има човек морал. Това че аз съм атеист не означава че автоматично съм неморален, че не обичам и нямам морални убеждения. Ярък пример за това са скандинавските държави, населени предимно с атеисти/агностици. Да виждате някаква сериозна морална деградация там ? Не. Не е нужна религията за да имаш морал.
ot4eto И аз се извинявам, ако съм написал нещо което те обижда. Ако има някой на света който да се отнася критически към всичко в света и никога да не вярва в нещо сляпо, то тава съм аз. Винаги и на всяко нещо, написано и казано от някого го прекарвам през размисъл и си вадя мой си заключения за него. Същото е и със Библията. Въобще не съм религиозен човек, за мен поповете са просто брадати плиткоумници, или ако обиждам някой от тях, толкова по-зле за него, защото излиза, че той разбира но мълчи. Това както и да е, мисълта ми е, че докато от елементарен интерес започнах да чета старите книги, започнах да разбирам някой неща които преди не ми минаваха през ума. И тогава осъзнах, поне за мен си, че ако разбереш и приемеш някой неща които думите в евангелията ти казват от пълната им цялост, то започваш да разбираш написаното в частност по начин който е доста различен от това което ми се е струвало на пръв поглед и доста различно от това дето дърдорят бабите и поповете. Тоест след като е казано "обичай ближният тъй както себе си" то въпросът - "Значи ако съм християнин мога да си имам роби?" се налага от само себе си.- "нищо не е задължително, помисли със свободната си воля и си реши можеш ли да имаш роби или не" Императивното заповедническо решение не е решение то е изпълнение на заповед, а за изпълнение на заповеди не дават заслуги. А ще се отнася до това който не ме послуша ще загине и ще се мъчи - вече писах Хората са свободни да избират пътя си, и ако ти кажа че този път води до пропаст, аз не съм ти винонен че ще паднеш в нея ако продължиш по този път.
ot4eto Според мен няма нужда от религия, Исус или каквито и да е трансцеденти светове за да има човек морал. Това че аз съм атеист не означава че автоматично съм неморален, че не обичам и нямам морални убеждения. Ярък пример за това са скандинавските държави, населени предимно с атеисти/агностици. Да виждате някаква сериозна морална деградация там ? Не. Не е нужна религията за да имаш морал. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- То може и така да е, но не бива да забравяш, че в науката има един неписан принцип, според който историята на научните открития трябва да се помни, защото и най-гениалните прозрения в света, изглеждат съвсем прости и в тях няма нищо особено ТОГАВА КОГАТО СА НИ ВЕЧЕ ИЗВЕСТНИ. Иначе на един съвременен човек могат да се сторят съвсем непонятни терзанията на Коперник след като е повече от очевидно, че Земята се върти около Слънцето. Тоест не си мисли, че това което наричаш морал е нещо извечно, разбиращо се от само себе си без на е нужна религията. Когато Иисус е говорел в Галилея е живял в страна, където не е имало нищо неморално в това да си платиш билет за амфитеатъра, за да гледаш двама души как се секат до смърт. И това е само едната страна на медала, това че съвременните хора изгубиха попа дето всяка вечер да ги учи, че трябва да си благодарен за това което имаш, вместо да се изяждаш от яд за това което ти липства е главното зло, което води до всички икономически и екологични проблеми в днешният свят. Тоест светът на хората е като един пъпчив пубер, дато се мисли за голяма работа, че вече не вярва в приказки, но все още опитът му е твърде малък за да прозре нещо сам, да не говорим, да му стигне акъла да разбере колко мъдрост има в същите тези приказки в които да сега е възприемал само "опаковката" им.