Създадени един за друг

"Мечтата ми," казва Марк Скарпа, пионер в режисурата и продуцирането на интерактивни предаващи на живо медии. "Гледате концерт онлайн, например за подпомагане на бедстващите в Хаити. След това, ако искате да се отървете от банерната реклама на екрана, или логото, ви насърчават да направите дарение. След това вероятно можете да купувате и изтегляте парчета от групата, или аудиоклипове за концерта. Или някаква апаратура или други стоки. Създаване на онлайн изживяване с пълноценно участие."

Скарпа вече е работил с изпълнители като U2 и Елтън Джон - и смята, че концертите в Интернет имат въодушевяващо бъдеще.

Музиката на живо и Интернет са създадени един за друг - но досега обикалят един около друг в малко странно ухажване, удържани на разстояние от юридически трудности, технически проблеми и инерция на музикалната индустрия.

Още през 1996 г. Скарпа предава онлайн Tibetan Freedom Festival - мероприятие, което според него доказва, че схемата е работеща. Но въпреки този успех и много други събития, досега музикалният бизнес изглежда реагира бавно и не възприема напълно потенциала на технологията.

"Ticketmaster биха могли да направят цяло състояние, продавайки билети за онлайн шоута," твърди Скарпа. "Феновете биха платили $150, за да видят групата на живо, или $20, за да ги видят онлайн. Но те още не са стигнали дотам."

Но всичко, което би могло да се промени с развитието на технологиите, е напреднало до етапа, когато са изчезнали всякакви бариери пред предаването на събития на живо. "Юридическите проблеми с правата са уредени до степен, че можеш да проведеш разговор и след това да излъчваш онлайн... това е жизнеспособен бизнес," казва Скарпа.

"Имаш налице разпространение и хора, които ще го гледат... Има много фенове, които искат да усетят музиката по различен начин."

За феновете

За феновете музиката на живо в Интернет предлага не само достъп до любимите им групи и възможността да гледат шоута, които не биха могли да посетят, но също така и напълно завършено социално изживяване, тъй като реализаторите на предаванията вече напълно интегрират поточното видео и звук със социалните медии.

"Това, което правим, е да обединяваме хората на шоуто с тези, които гледат в домовете си, като обединим техните Twitter публикации, постове в Facebook, чатове във Facebook," разказва Скарпа. "Това дава на хората усещане какво се случва. Освен това музиката на живо в Интернет предлага нови източници на доходи за музикалната индустрия. Докато зрителите гледат шоуто, те могат да купуват песни, мърчандайз на групите, могат да купуват билети, за да гледат същата група на друга дата в турнето им."

Не просто добавена екстра

Същевременно Скарпа предупреждава звукозаписните компании и групите да не използват технологията само като добавена екстра. "Бизнесът с музика на живо в Интернет трябва да бъде обвързан с по-голяма инициатива," заявява той. "Не става дума само за излъчване на концерт на живо, а за превръщане на турнето, албума, видеоклиповете в част от единна стратегия за групата и публиката. Става дума за употреба на всички медии и събирането им заедно. Важно е те да не го възприемат като някакво допълнение."

Някои изпълнители вече напълно възприемат социалните медии и излъчването на живо. Лейди Гага лично пише в Twitter и проверява страницата си във Facebook - тя има над 10 милиона "приятели". "Тя обича да прави предавания на живо в Интернет - напълно съвременен изпълнител е," казва Скарпа. "Правейки това, тя е изградила фен-общността си; тя е откровена и достъпна до известна степен."

Black Eyed Peas са друга група в авангарда на технологиите. "Те като че ли са възприели предаването на живо зад кулисите повече от който и да е друг," коментира Скарпа. "Бихте могли да бъдете на шоуто и да ги гледате как идват по вашия iPhone, знаейки, че те идват, казвайки: 'Нямам търпение да ви видя и да чуя тази песен'; след концерта те ще се върнат в своя джип и ще ви разказват за усещанията си от концерта; ще се интересуват какво ви е харесало."

Този вид технология става все по-достъпна за хората, които нямат ресурса на мегазвездите и звукозаписните компании, като няколко фирми като YouStream и LiveStream, се конкурират, за да предложат лесна за употреба и ценово изгодна платформа.

"Направихме я много достъпна," коментира Макс Хаот, основател и изпълнителен директор на LiveStream. "Основната ни целева група са собствениците на събития и продуцентите по цял свят, без значение дали това са концерти или училищни мероприятия или църкви, какъвто и да е бюджетът им; без значение дали те искат да използват нашата безплатна версия или да направят нещо, което е по-професионално, можем да го направим за тях. Имаме собствен чат с незабавна размяна на съобщения и интегрираме и чата на Facebook, така че зрителите могат да разговарят помежду си за концерта... Наистина е чудесно; хората споделят изживяването. CNN, NFL, ESPN на този свят все още ще го правят сами за себе си," коментира той. "Но всички останали мисля, че ще гравитират около бизнеси като нашия."

На върха на подема

Хаот вярва, че Интернет е на върха на огромен подем на съдържанието на живо в Интернет.

"Има милиони неустоими събития на живо, които се развиват, и в момента, в който те започнат да се появяват онлайн, хората ще ги гледат. Мисля, че след пет години 20% от зрителите в Интернет ще гледат събития на живо. Видеото ще бъде основна медия в Интернет - или вече е, но направо ще достигне своя връх. Стига съдържанието да се разкрива смо, мисля, че говорим за стократно увеличение."

Тази промяна обаче не означава само сериозни промени за музикантите - и политиците трябва да се включат в шоуто. "Обама е първият онлайн президент," казва Скарпа. Той взе един от съоснователите на Facebook, за да прави неговата онлайн кампания - набирайки милиони долари - и има свои начини да оформя посланието си онлайн.

"Това, което ще дойде след това в предстоящата американска президентска кампания, е възможността хората да бъдат на път с президента или друг кандидат; те ще могат да проследят какво правят те, да гледат видео от тях онлайн," разказва Скарпа.

"След това мога реално да си представя, че ще започнете да виждате Хуго Чавес на света да бъде онлайн - представете си, ако можете да прекарате с него 12-16 часа, в които минава денят му? Как изглежда денят му? Можем да реализираме това. Всичко опира до създаването на изживявания, маркетирането им - и добавянето в тях на участие на зрителите. Тогава наистина можеш да видиш, че това нещо наистина има смисъл."

Новините

Най-четените