Забраната на бурките: правото стана престъпление

Преди няколко години не беше нещо необичайно да бъдат видени мюсюлмански жени в центъра на Париж - с глави, покрити изцяло с мюсюлмански воал. Нещо повече, такива жени влизаха в бутика на Prada - намиращ се точно срещу официалната резиденция на френския президент Никола Саркози на улица "Фобур Сен-Оноре" и на няколко крачки от министерството на вътрешните работи на Франция.

И доколкото можеше да се съди по езика на тялото им, те не бяха твърде притеснени - въпреки вече започналия масиран дебат за забраната на тази донякъде напомняща облеклото на нинджите дреха.

Бурката се превърна в инструмент за вдигане на омекнал рейтинг

Губещият от години популярност Саркози започна да налага идеята за "забрана на бурките" през 2009 г. - в опит да спечели подкрепата на гласоподавателите, опасяващи се, че мюсюлманската култура е някакво посегателство към тяхната собствена култура.

Но, естествено, и тогава никой не освиркваше тези дами в черно, влизащи в бутика на Prada. Те бяха в основната си част туристки от някоя от държавите от Персийския залив, пристигащи с дълга лимузина, заминаващи си пак с нея.

И без съмнение купените от тях лъскави поли и зашеметяващи обувки с високи токове се доставяха в личното пространство на стаите им в петзвездни хотели. Те са от типа клиенти, които френските търговци на лукс винаги се радват да видят в магазините си - дори ако не могат да видят лицата им.

От понеделник, когато влезе в сила френската забрана за публично носене на бурки и никаби, тези жени вероятно ще са изправени пред глоба до 150 евро заради скритите си лица.

Ако прокуратурата успее да докаже, че някой друг - съпруг, баща, брат, майка, имам или който и да е - ги е принудил да се обличат по този начин, на въпросния човек би могло да бъде наложена глоба от 30 000 евро и дори тъмничен затвор.

Практически неприложим закон, изначално обречен на провал

На практика това няма да се случи. Богатите арабски жени от Залива, които избират да носят традиционния никаб, просто ще си намерят други страни, където могат да пазаруват безпрепятствено. По-малко заможните, които реално живеят във Франция - под 2000 жени по статистики на френското вътрешно министерство - така или иначе не се появяват особено често в центъра на Париж.

(Двете жени в никаби, арестувани пред катедралата "Нотр Дам" през миналия уикенд, бяха обвинени в организиране на неразрешен протест, а не в забранено носене на воал.)

А в кварталите в периферията на френските градове, населени почти изцяло с емигранти, където можете все пак да видите от време на време някоя бурка на улицата, полицията си има достатъчно главоболия с поддържането на реда, за да се занимава да тормози жените.

Съюзът на френските полицаи обяви целия закон за "тежка процедура, целяща абсурден резултат". Както заявява генералният секретар на съюза Мишел Тори пред в. "Le Monde", "не можеш да се бориш срещу религиозен екстремизъм с квитанции за глоби."

Саркози отчаяно се опитва да спечели подкрепата на крайната десница

Целият въпрос създава атмосфера на нереалност. Със сигурност има много повече жени във Франция, които носят бикини, отколкото носещите бурки - но никой не се занимава да брои тях. Политическото внимание винаги е насочено към тези, които отказват да се интегрират с френската култура, не към тези, които успяват, или - най-проблемните - мнозина, които много усърдно се опитват да станат по-французи от французите, само за да открият, че още са аутсайдери заради името си, местожителството си, цвета на кожата, формата на косата им... и понякога и мюсюлманската вяра на техните предци.

Всъщност малцина са тези, които се съмняват, че забраната за носенето на никаб е просто рискован ритуален жест в угода на френската десница. Употребата на цялата сила на държавата срещу 2000 забулени жени сред население от 6.5 млн. френски мюсюлмани е най-малкото несъразмерно, когато единствената заявена цел е "защита на сигурността", запазване на "френските ценности" и "преодоляване на потисничеството над жените".

Парадоксално е, че страна с 65-милионно население със стабилни демократични традиции се чувства толкова застрашена от малка група жени, до степен да използва държавната власт за обявяване на облеклото им за престъпно.

Не по-малко парадоксална и лицемерна е формулировката, че жените биват предпазвани от потисничество: свободата им се "защитава" чрез отнемането на свободата им на избор на облекло.

Принудата като начин за защита на изначални човешки права

Плурализмът и либерализмът, тачени в Западния свят, изискват всички граждани да спазват поведение, което не съответства на една-единствена перспектива. Така че въпросът се издига над това дали отделният човек одобрява или разбира нещо и се прехвърля към общи принципи - най-вече около фундаменталният принцип за правото на избор.

Без значение дали в Техеран ще изберат да не сложат чадра, или в Париж ще предпочетат да нахлузят никаб, трябва да бъде признато на жените правото да преценяват сами. Самият Коран твърди, че "не може да има принуда в религията," така че хората имат свобода на избора, която прави постъпките им оправдани пред очите на Бога. Няма морал в действие, което не е извършено по личен избор.

Макар мнозина от мюсюлманите да предпочитат да не демонстрират вярата си по този начин, това не намалява искреността на тези, които правят този избор. И дори отстрани той да изглежда странен, неловкостта у хората не оправдава подобни категорични забрани.

Те институционализират антимюсюлманската дискриминация и дават опора на крайно десния, ксенофобски и расистки говор. Този дискурс няма перспектива за мюсюлманите в Европа; много от тях смятат, че Западът винаги ги поучава за свободата и либералните ценности, както е в случая с датските карикатури, но им отрича собственото право на свободен избор.

В резултат на това мюсюлманските общности се изпълват с убеждението, че подобни свободи не са всеобщи, а са запазени само за избраните, че свободите са изключително крехки или дори са заблуда.

Борбата с радикализма само пречи на мюсюлманската интеграция

Радикализмът винаги е процъфтявал върху почвата на преследването - без значение дали реално или въображаемо; забраната на мюсюлманските воали, носени и без това от малцина, създава усещане точно за омраза, насочена към малцинството.

Политиците и гражданите, които подкрепят новия закон, изглежда забравят този факт - но полицаите на улицата не могат да си позволят да не го помнят. Така че когато в понеделник една забулена жена в търговски център на 30 км северозападно от Париж бе глобена, полицията изчака един ден, преди да съобщи (с осезаемо облекчение), че глобата от 150 евро е била събрана "без инциденти".

Във вторник жена с покрито с воал лице и придружаваща я кола с телевизионен екип се появиха в местния полицейски участък в като цяло емигрантския и работнически квартал "Сен Дени". Те обаче си тръгнаха без наложена глоба. За да се избегне провокирането на сериозни инциденти, "понякога е задължително да си затваряме очите за някои нарушения," коментира полицай пред Le Monde.

Ръководителят на полицейския съюз - Мишел Тори, вероятно в крайна сметка е намерил най-подходящата дума за въображаемия проблем с закриващия цялото лице мюсюлмански воал. Той просто го нарича "маскарад".

#1 strawsPulledAtRandom 15.04.2011 в 12:42:23

Елементарнаа дамагогия. Нали са само 2000 безпомощни жени и с нищо не застрашават демокрацията. Защо тогава: ---------------- "...Те обаче си тръгнаха без наложена глоба. За да се избегне провокирането на сериозни инциденти..." -------------- Опа, май ситуацията с арабите не била толкова безобидна... Освен ако не ме лъже паметта и погромите отпреди няколко години в северен Париж не са плод на болното ми въображение... Както и разказите на мои близки от Франция. Значи, казвате, че изцяло скрито лице на човек (спокойно може да бъде и мъж, а не жена - как ще се разбере?) не затруднява идентификацията му? Не е проблем за сигурността? Но нека не преследваме радикализма, както ни съветва статията, нека го ставим на мира. Нали радикализмът е част от плурализма? Че какъв плурализъм е иначе... Дали да не обявим като свои културни особености канибализма и педофилията (второто определено вече е сторено от циганите ни)? И после да отидем в чужда държава и да поискаме да се зачитат тези наши културни особености (нищо, че обратното не важи - опитайте да си поискате вашите права в арабския свят)? Не би трябвало да ни откажат, все пак демокрацията допуска всичко, никой не е казал къде минава границата и изобщо има ли граница. Защо изобщо някой трябва да се интересува какви са желанията на домакините в дадена страна? И защо да не им наливаме акъл и да им казваме как да живеят? Ами да - тръгнали нахалните французи да си защитават културата - аааааа! - без такива, сега всички живеем в един глобален свят и то точно по нашите либералнонеморални правила.

#2 strawsPulledAtRandom 15.04.2011 в 12:45:53

Колко много писах, а забравих най-важното: Дейли Бийст да го духат. Тъпи 'мириканци, да си гледат негрите и латиносите, че и те вървят по този път и като гори плевника на комшията...

#4 Gastaroll 15.04.2011 в 14:03:36

Не само Франция трябва да забрани това маскиране ами и целия ЕС. Абсурдно е да позволяваме на една друга култура, която не се вписва в светския дух на Европа да се размотава и нашите земи по този абсурден начин. Достатъчно е накой да извърши престъпление облечен с такава одежда за да стане ясно на всички, че забрадките, никаб или както там се казват са проблем за сигурността на ЕС.

#5 My Majesty 15.04.2011 в 16:31:52

Само да добава нещо, което съм писала под още две подобни статии. Никъде в Корана няма заповед или изискване жената да е забулена, да не говорим така скрита! Това е фанатизъм, роден от болни мозъци. Прави са писалите преди мен, откъде да знаеш това мъж ли е, жена ли е, травестит ли е

#6 pueblo 15.04.2011 в 16:40:55

Абсолютна забрана за тези чаршафи! ама ха.....баси нинджите между другото: най-популярното име сред новородените чавета в Лондон за 2010 е МОХАМЕД.........плашим се какво следва

#7 Гризли 15.04.2011 в 17:06:09

Хм, това демократичните разбирания са интересна работа... Във Франция решиха, че ще забранят "забулени" учащи във ВУЗ, и го направиха... Сега там е забранено в университетите да се демонстрира религиозна принадлежност. Но в България се вдигна една камара шум, понеже били наранени правата на някакви ученички от смолянска гимназия - не им позволявали да ходят "облечени и забулени" съгласно религията им... И какво се оказва?! Във Франция, тази стара демокрация, може да се вземе такова решение и май никой по света не се противопостави кой знае колко. А тук, у нас, решихме да постъпим по сходен начин и веднага ни размахаха пръст!... Включително и външни и вътрешни демократи! Доста избирателна демокрация ми се вижда... И още нещо - навремето, през Татовия тоталитарен режим, носенето на забрадки също беше забранено - тогава целия свят ни обвиняваше в какво ли не... Защо после, след години, когато Франция официално направи същото, никой не вдигна толкова шум?!

#9 bESNA 15.04.2011 в 19:07:24

Горките жени. Добре, че го забраниха. Забрадката и бурките НЕ са свобода!

#10 My Majesty 15.04.2011 в 19:57:28

До Pavur Pezev: Проблемът с тълкувнето на Корана е огромен. Така забулени ходят последователите на крайните ислямистки секти, като умишлено създават остро негативно отношение към исляма по принцип. Ционистчето Саркози просто се възползва от предоставената му възможност. Него не го интересува - напротив харесва му, да настройва християни и мюсюлмани е огромен кеф за него. Ако се разровиш и видиш кой налива пари във фанатичните ислямски секти, не в нормалния ислям, ще видиш, че играта е адски "дебела".

#12 My Majesty 15.04.2011 в 22:44:37

Защо му е на Сарко ли??? Имиджът му във Франция е зле. Като казвам зле, значи много зле. А иска втори мандат.Трябва му подкрепата дори на крайно десните, които покрай Льопен никак не са малко. А чужденците винаги са удобна мишена, а ако са крайни религиозни фанатици-още по-лесно. Не забравяй, че французите могат и да размахват демокрацията и правата, но са ужасно шовинистични. Имала съм възможност да бъда 5-6 пъти във Франция, да общувам с французи. те се мислят за пъпа на света. Единствените ,които могат да им се намажат на пръста по мегаломания са гърците. Веднъж бях свидетел на спор между грък и французин, шоуто беше пълно. Спорът беше, кой какво е дал на света. Гъркът пренебрежително наричаше франсетата "гали", а галчето наистина подскачаше като петле.

#14 A4i 16.04.2011 в 11:03:25

Все пак да обърна внимание на това, че ние българите сме 100% консуматори, пък франсетата са едни от авторите на съвременната цивилизация. Това е така, защото по времето когато цивилизацията е създавана, ние сме били роби, живеещи във сламени колиби. После отново си оставаме роби, но периодично сменяваме господаря. Другото което ми прави впечатление е това, че основно мъжката част на българското етническо население е против чалметата, бурките и т.н. Жените гледат турски сериали и подмятат ни в клин, ни в ръкав някакви арабски имена като зомбирани. Те това си е абсурдна ситуация - господата да се борят против патриархата, многоженството, бурките и другите мъжки благини в исляма, докато дамите са заети с гледането на турски филми и участие във вещерски събирания. Мисля че трябва да подкрепим франсетата без резерви, защото местният ресурс за противодействие на ислямизацията го няма никакъв. Ще им омръзне на активните хора да се борят с вятърни мелници и ще се пуснем всички по течението на исляма.

#15 D G D 16.04.2011 в 11:12:02

Що ли никой не забелязва туй изречение???? "...Борбата с радикализма само пречи на мюсюлманската интеграция..."

#16 A4i 16.04.2011 в 11:37:05

Бате, през 635г. умира пророка Мохамед, а след само след 30 години последователите му обсаждат Константинопол. До 711г. е завзето всичко от Арабия до Иберииският полуостров - все римски провинции с 5-6 вековна християнска традиция. Те на това се вика чист експанзионизъм. Папата не случайно спомена за експанзионизма, във връзка с ислямският радикализъм. Ти ако мислиш че на пра-дядо ти му е било мялко, свали гащи и се надупи.

#17 шщд 16.04.2011 в 12:12:15

Браво на франсетата! Все от някъде трябва да се започне. Може би не знаете,но по този начин започна ислямизирането на помаците - получават по 200 - 300 евро,за да носят забрадки. Не са бурки,но е едно опасно начало, което, колкото и да ми е противен Яне Янев, само той забелязва. Мюсюлманско детенце се загубило в мола. Служителят, към когото се обърнало детето за помощ, го пита: -Как изглежда майка ти? -Де да знаех, отговаря детето.

#18 strawsPulledAtRandom 16.04.2011 в 14:28:26

От доста години работим с французи и не са чак толкова големи шовинисти, колкото ги изкарват всички. Но друго исках да ви разкажа - за един арабин, с който работим. Той живее във Франция и уж трябва поне малко да се е цивилизовал... Та, тази маймуна, когато пращал мейли, винаги изписвал имената на жените с малка буква, а на мъжете с голяма. Мои колежки, които работят с него казаха, че това не е случайна грешка, дори не е някакво съвпадение, повторено 2-3 пъти. Не - системно, във всички свои мейли, по някокло пъти споменава имена на мъже и жени и винаги мъжете са с главна буква, жените с малка. Защитавайте ги и продължавайте да наричате погазването на правата на жените "демократично право на избор". И какво - радикалните настройвали хората срещу "нормалните" мюсюлмани? Какво значи умерен мюсюлманин? Все едно умерен националсоциалист.

#19 Многознайковица 16.04.2011 в 15:39:40

straws , бях останала с впечетление, че си над тЕя работи, то, че бялото и черното не са цвЕт хубаво, но винаги има и сиво А коментарът на нейно височество ме изкефи-поздравления...

Новините

Най-четените